Home Health & Beauty Expert advice Rolul Vitaminelor în Corp – Partea I – Vitaminele Liposolubile (A, D, E, K)

Rolul Vitaminelor în Corp – Partea I – Vitaminele Liposolubile (A, D, E, K)

17 min read

Vitaminele sunt de natură organică, ceea ce înseamnă că se găsesc în mod natural în regnul vegetal și animal. În general, ele funcționează ca niște coenzime. Dar ce sunt acestea? Sunt catalizatori în reacțiile chimice care au loc constant în organismul uman. Vitaminele constituie o parte fundamentală a enzimelor, așa cum mușchii sunt pentru corpul uman, spre exemplu. Enzimele ajută nu numai în digestive. Ele stau la baza tuturor reacțiilor din corp și fac ca lucrurile să se întâmple repede. Fără enzime nu putem trăi, organismul nu poate descompune proteinele în aminoacizi esențiali, electronii nu se pot mișca și neurotransmisiile nu pot avea loc. Fără vitamine, enzimele nu își pot face treaba.

Rolul Vitaminelor
Foto: Anna Pelzer, www.unsplash.com

Cum se întâmplă? Să luăm exemplul enzimelor care sunt necesare pentru a transmite impulsuri nervoase degetelor. Chiar dacă acestea se găsesc din abundență în organism, atunci când există o carență de vitamina B6, enzima respectivă nu poate fi activată. Ca urmare, se poate simți o amorțeală în degete. Iată motivul pentru care am ales să punctez rolul vitaminelor. Voi începe cu un prim articol despre vitaminele liposolubile (A, Carotenoidele, D, E, K). Apoi, voi continua cu vitaminele solubile în apă (Complexul B și Vitamina C) și, de ce nu, mineralele.

Vitamina A

Denumită și retinol, aceasta deține multiple funcții în organism. Prezintă rol important în funcționarea sistemului imunitar, ajută în protejarea organismului împotriva afecțiunilor cardiovasculare și a cancerului. Este extrem de necesară în regenerarea pielii și pentru buna funcționare a ochilor.

Surse alimentare: Vitamina A activă se găsește numai în surse animale, în mod deosebit în uleiul din ficat de pește (cod, somon, rechin); ficatul de vită și pui; ouă și produse lactate.

Beta-carotenul face parte din clasa carotenoidelor. Foarte des, acesta este asociat cu vitamina A deoarece este transformat rapid în organism în vitamina A și nu prezintă toxicitate. Din acest motiv, beta-carotenul a fost inclus de către cercetători în lista suplimentelor. Astăzi, beta-carotenul este cea mai cunoscută și cea mai cercetată carotenoidă. Este cunoscut faptul că deține acțiune antioxidantă proprie, dincolo de rolul său de precursor al vitaminei A. Carotenoidele mai include și licopenul, luteina, alfa-carotenul și zeaxantinul.

Surse alimentare: Beta-carotenul, precursorul vitaminei A, se găsește numai în fructele și legumele verzi și galben-portocalii (morcov, varză creață, guile, pătrunjel, spanac, frunze de nap, frunze de păpădie, caise, pepene galben). Pentru licopen, cea mai mare sursă o reprezintă pasta de roșii.

Doză zilnică optimă (ODI) (Dr. Shari Lieberman): Vitamina A: 5000 u.i – 25 000 u.i pentru femei și bărbați; Beta-caroten: 11 000 u.i. – 25 000 u.i. pentru femei și bărbați. Vitamina A este întodeauna măsurată în unități internaționale (u.i.) . Beta-carotenul și alte carotenoide pot fi măsurate în miligrame (mg) sau unități internaționale (u.i.). Spre exemplu, 1 u.i. = 0,0003 mg.

Toxicitate și efecte adverse: Toate formele de vitamina A (hidrosolubilă sau liposolubilă) sunt stocate în ficat. Poate fi toxică dacă este administrată în doze mari. Spre exemplu, dacă un adult sănătos administrează cel puțin 100 000 u.i. de vitamina A zilnic, pentru o perioadă de câteva luni, semnele de toxicitate se manifestă. Cele mai frecvente semne sunt: oboseală, greață, vomă, dureri de cap, amețeală. În ceea ce privește beta-carotenul, acesta poate fi administrat pe o perioadă lungă de timp, teoretic fără riscuri. Singurul efect advers este carotenemia (pielea capătă o culoare portocalie) și doza trebuie redusă sau, bineînțeles, administrarea oprită.

Vitamina D

Aceasta nu este chiar o vitamină deoarece organismul nostru o poate produce în urma expunerii la soare, iar forma sa activă este considerată un hormon. În mod specific, vitamina D acționează ca și un hormon în absorbția mineralelor, în procesul de mineralizare a oaselor și unele secreții. Vitamina D are, deci, rol în absorbția mineralelor și în menținerea densității oaselor. În combinație cu calciu, a fost considerat că deține proprietăți anticanceroase. Mai prezintă un rol important și în afecțiunile imunologice, cum ar fi scleroza multiplă și psoriazisul.

Surse alimentare: Uleiul de ficat de pește (pește gras de apă sărată – bibanul de apă sărată, halibutul, peștele sabie, heringul, tonul și codul); laptele și produsele lactate.

Doză zilnică optimă (ODI): 400 u.i. – 800 u.i. pentru bărbați și femei. Spre exemplu, 1 u.i. = 0,0003 mg.

Toxicitate și efecte adverse: În conformitate cu multe lucrări, cantitățile mari de 1000 u.i. zilnică de vitamina D apar ca sigure pentru adulți. Ambele efecte, benefice și adverse, ale acestui exces cantitativ sunt controversate. Totuși, simptomele de prea multă vitamina D sunt: greață, pierderea apetitului, dureri de cap, diaree, oboseală.

Vitamina E

Vitamina E este printre cele mai populare suplimente de vitamine în USA datorită puterii antioxidante care joacă un rol important în prevenirea afecțiunilor degenerative care pot surveni cu vârsta, afecțiunilor canceroase și cardiovasculare. Vitamina E poate încetini procesul de îmbătrânire și preveni îmbătrânirea prematură prin prelungirea duratei de viață a celulelor, menținându-se astfel funcția organelor. Este înmagazinată în mușchi și țesuturi adipoase, glanda pitulară, suprarenală și în testicule. Vitamina E este prezentă, în realitate, în o serie de compuși precum alfa-, beta-, delta- și gamma-tocoferol; alfa-, beta-, delta- și gamma-tocotrienol. Așadar, când spunem vitamina E, de foarte multe ori se face referire la alfa-tocoferol. Majoritatea studiilor de cercetare sunt, de asemenea, axate pe studierea alfa-tocoferolului.

Surse alimentare: grăsimile alimentare vegetale; uleiurile naturale neprocesate; semințele de bumbac; porumbul; soia; floarea-soarelui; uleiul din germeni de grâu (cu concentrația cea mai ridicată). Cantități scăzute se află în toate gramineele, vegetalele cu frunze verde-închis, nuci (mai multă cantitate în nucile Pecan) și în legume. Surse animale sunt: produsele lactate, carnea.

Doză zilnică optimă (ODI): 400 u.i. – 1200 u.i. pentru femei și bărbați

Toxicitate și efecte adverse: Nu există documente fundamentate referitoare la toxicitatea vitaminei E în doze de 800 u.i. până la 1200 u.i. zilnic. Totuși, în cazul dozelor ridicate (peste 1200 u.i. zilnic) au fost raportate efecte adverse precum greață, balonare, diaree, dureri de cap, palpitații, leșin. Simptomele dispar complet după reducerea dozei. Cel mai indicat este să creșteți doza treptat pentru a reduce la minimum posibilitatea apariției acestor efecte.

Vitamina K

Cea mai importantă funcție a vitaminei K o reprezintă rolul în producerea coagulării sângelui în organism. Este necesară producerea protrombinei convertită apoi în trombină. Trombina, la rândul ei, transformă fibrinogenul în fibrin, cea care face posibilă coagularea sângelui. Studii recente relevă și alte roluri posibile ale Vitaminei K. De exemplu, nivelul scăzut de vitamina K poate fi legat de dezvoltarea osteoporozei. Deficiența subclinică a vitaminei K este de asemenea  suspectată ca fiind legată de ateroscleroză, având în vedere că aceasta poate mări gradul de calcifiere a vaselor sangvine. S-a dovedit că medicamentele anticoagulante reduc metastazele canceroase, aducând îmbunătățiri în supraviețuirea pacienților. Deoarece vitamina K este implicată în procesul de coagulare, unii ar putea crede că poate fi contraindicată în cazul pacienților cu cancer. Totuși, vitamina K nu numai că are proprietăți unice antineoplastice (împotriva creșterii tumorale) în cazul folosirii individuale, dar prelungește, de asemenea, supraviețuirea când este folosită împreună cu chimioterapia. Paradoxal, vitamina K crește capacitatea antimetastatică a terapiei anticoagulante.

Surse alimentare: spanac, frunze de nap, broccoli, varză verde, roșii și ficat. În cantități mici: gălbenușul de ou, în grâu integral, fructe, brânză, șuncă și carne de vită.

Doză zilnică optimă (ODI): 80 mcg pentru femei și bărbați. Este foarte indicat să solicitați opinia medicului dumneavoastră înainte de administrare.

Toxicitate și efecte adverse: Este cunoscut ca având toxicitate numai forma K3 a vitaminei (forma sintetică). Sindromul principal asociat supradozei de vitamina K este anemia hemolitică, în care globulele roșii ale sângelui mor mai repede decât poate organismul să le înlocuiască.

Când este bine să luăm suplimente de vitamine?

În primul rând, este bine să cunoaștem rolul fiecărei vitamine în organism. În al doilea rând, înainte de a administra suplimente (origine naturală sau de sinteză) este corect să identificăm cu exactitate nivelul vitaminelor în corp. Cereți sfatul medicului dumneavoastră și efectuați analizele corespunzătoare care vă pot indica nivelul vitaminelor. Nu este indicat să luam suplimente de vitamine (mai ales pe termen lung) dacă organismul nostru nu are nevoie de ele.

Vă recomand să monitorizați nivelul vitaminelor din corp măcar de 2 ori pe an. Astfel, am putea preveni multiple afecțiuni și îmbătrânirea prematură a întregului corp. În același timp, am cunoaște mult mai exact în ce anume prezentăm deficit sau exces și din ce cauză. Un check al vitaminelor ne poate oferi răspunsuri și soluții pentru anumite stări fizice sau psihice pe care, uneori, nu le putem explica sau înțelege.

Sfaturi utile în îngrijirea pură și naturală a corpului, prezentate de Adina Oancea, farmacist & co-fondator Careless Beauty România.

Citește în continuare Efectele pandemiei asupra cabinetelor stomatologice.

  • Ce ne poate motiva sa facem sport?

    Cand vine vorba de exercitii fizice sau mersul la sala, majoritatea dintre noi ne plangem …
Load More Related Articles
Load More By Ioana Adina Oancea
Load More In Expert advice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

IMPORTANȚA CONSUMULUI DE APĂ ȘI EFECTELE DESHIDRATĂRII

APA – ESENȚA LONGEVITĂȚII. Apa este primordială pentru viață, iar acest fapt este deja cun…