Home Health & Beauty Expert advice Rolul Vitaminelor în Corp – Partea III – Vitamina C (Acid ascorbic)

Rolul Vitaminelor în Corp – Partea III – Vitamina C (Acid ascorbic)

12 min read

Așa cum am elaborat în Rolul vitaminelor în corp – Partea II vitaminele hidrosolubile sunt cele care aparțin grupului B-complex – vitamina B1 (tiamina), B2 (riboflavina), B3 (niacina și niacinamida), B6 (piridoxina), B12 (cobalamina); acidul folic, acidul pantotenic, biotina, colina, inositolul; PABA (acidul para-aminobenzoic) și vitamina C (acid ascorbic). Am decis să tratez Vitamina C într-un articol individual deoarece este foarte complexă și sunt multe de prezentat. Mulți oameni nu își dau seama cât de cuprinzător este rolul vitaminei C în menținerea și refacerea unei sănătăți optime. Vitamina C este una dintre cele mai studiate vitamine cu multiple roluri în organismul uman. Această vitamină a atras atenția publicului pentru prima dată prin lucrarea de cercetare a lui Linus Pauling, care studia beneficiile vitaminei C în tratarea răcelii.

Vitamina C (Acid ascorbic)
Sursă foto: Eiliv Sonas Aceron, www.unsplash.com
Ce este vitamina C?

Este o vitamină hidrosolubilă cunoscută și sub denumirea de acid ascorbic. Spre deosebire de majoritatea animalelor, oamenii nu au capacitatea de a o produce în organism. Astfel, trebuie să o procurăm din diverse alimente.

Funcțiile vitaminei C

Puterea antioxidantă. În mare pare, vitamina C are caracter puternic antioxidant. Ea previne distrugerile provocate de radicalii liberi, „dușmani” ai organismului care contribuie în procesul de îmbătrânire și la un întreg spectru de boli degenerative sau legate de îmbătrânire, inclusiv cancerul și bolile cardiovasculare. Vitamina C împiedică, de asemenea, oxidarea vitaminelor A și E, păstrându-le întreaga forță.

Protejarea sistemului imunitar. Vitamina C ajută la creșterea rezistenței organismului în fața infecțiilor și chiar a cancerului. Studii realizate atât pe oameni cât și pe animale arată că excesul de vitamina C stimulează producția de limfocite (componente esențiale sistemului imunitar). Este necesară timusului (o glandă principal în imunitate) și sporește mobilitatea fagocitelor (tip de celule specializat în eradicarea bacteriilor, virusurilor și celulelor canceroase din organism). Deși cercetările privind vitamina C în prevenirea răcelilor nu aduc dovezi concludente, ceea ce reprezintă un fapt este că suplimentarea cu vitamina C poate scurta durata bolii sau îi poate da o formă mai puțin gravă.

Protejarea organismului împotriva stresului emoțional și fizic. Vitamina C este necesară glandelor suprarenale pentru sintetizarea hormonilor. În caz de stres emoțional, cantitatea de acid ascorbic din suprarenale scade. Prin stres putem înțelege și operații chirurgicale, orice tip de boală, infecții, răni, etc. Stresul fizic poate însemna și exerciții fizice, chiar dacă mișcarea este extrem de benefică pentru organism.

Protejarea împotriva cancerului.

Acest subiect este unul extrem de controversat. Unele cercetări atestă faptul că acidul ascorbic poate constitui o formă de terapie pentru cancer, alte studii neagă acest aspect. Dacă ne îndreptăm atenția către cercetările de pionierat conduse de Dr. Edwin Cameron și Dr. Linus Pauling, în anul 1976, care au studiat 1000 de pacienți cu cancer în fază terminală, observăm că au ajuns la următoarea concluzie: pacienții care au primit suplimentar acid ascorbic au trăit în medie de 4,2 ori mai mult decât aceia care nu au primit suplimentul.

Un alt studiu elaborat tot de Dr. Linus Pauling și Dr. Abram Hoffer, în anul 1990, se referea la dozele ridicate de vitamina C (12 g/zi) asupra pacienților cu cancer a căror boală progresa, în ciuda tratamentului chirurgical, a chimioterapiei sau iradierii. În acest studiu, pe lângă vitamina C, pacienții au mai primit și 1,5 – 3 g (grame) niacină, 250 mg (miligrame) vitamina B, 800 u.i. (unități internaționale) vitamina E, 30000 u.i. (unități internaționale) beta-caroten și 200 – 500 mg (miligame) seleniu. Concluzia studiului a fost următoarea: pacienții care au primit aceste suplimente, 80% erau considerați că răspundeau bine la tratament, cu un timp mediu de supraviețuire de 122 de luni (pentru pacienții cu cancer de sân, ovarian, uterin și de col uterin) și 72 de luni (pentru pacienții cu alte tipuri de cancer) și 20% erau considerați că răspundeau slab la tratament. Chiar și acei 20% au trăit în medie de două ori mai mult față de subiecții care nu au primit nici un fel de supliment.

Protejarea împotriva bolilor cardiovasculare. Studiile au arătat că o creștere a cantității de vitamina C este asociată cu niveluri mai ridicate ale lipoproteinelor cu densitate înaltă (HDL – colesterol ”bun”). HDL pare să protejeze organismul de boli cardiovasculare. S-a descoperit, de asemenea, că nivelul ridicat de licoproteină (o altă substanță grasă din sânge) reprezintă un factor de risc pentru atacul vascular cerebral. Dr. Linus Pauling și Dr. Matt Rath au confirmat că o doză optimă de vitamina C previne depozitarea de licoproteine în pereții vaselor sanguine.

Dr. Linus Pauling (1901-1994) a fost un renumit doctor în chimie, biochimie, inginerie chimică și activist. A publicat peste 1200 de lucrări de cercetare și cărți, 850 dintre ele fiind lucrări de cercetare științifică. În anul 1954, domnia sa a primit Premiul Nobel în Chimie, iar în anul 1962 Premiul Nobel pentru Pace. Datorită lui, astăzi, geneticienii pot analiza structura ADN-ului nostru.

Vitamina C mai este esențială pentru creșterea și repararea țesuturilor în orice parte a corpului. Este necesară pentru formarea colagenului (din țesuturile conjunctive) și pentru formarea oaselor și cartilajelor. De asemenea, ajută și în repararea oaselor fracturate. Dacă se administrează înainte și după extracții dentare, vitamina C ajută la vindecarea mult mai rapidă a țesuturilor gingivale.

Surse alimentare (legume): broccoli, varză de Bruxelles, varză verde creață, guave, hrean, frunze de gulie, pătrunjel, spanac, sparanghel, fasole de Lima, ardei gras, conopidă, arpagic, cartofi.

Surse alimentare (fructe): pulpă de portocală, pulpă de lămâie, muștar verde, sfeclă albă, papaya, căpșuni, grapefruit, lămâi verzi, fructe de pădure, pepeni, agrișe negre.

Despre sucul de portocale sau alte citrice. Vitamina C este ușor de distrus atunci când este expusă la oxigen. Acest proces este accelerat prin lumină și căldură. Sucul proaspăt din portocale stoarse nu este chiar atât de bogat în acid ascorbic și, mai mult, acesta începe să se piardă rapid, la scurt timp după ce fructele au fost tăiate. Este indicat să bem sucul proaspăt imediat și nu să îl depozităm la frigider pentru consum ulterior.

Doze zilnice recomandate de Dr. Linus Pauling: 200-250 mg (miligrame)/zi. Detalii suplimentare și interesante puteți regăsi și aici.

Sfaturi utile în îngrijirea pură și naturală a corpului, prezentate de Adina Oancea, farmacist & co-fondator Careless Beauty România.

Citește în continuare Rolul Vitaminelor în Corp – Partea I – Vitaminele Liposolubile (A, D, E, K).

Load More Related Articles
Load More By Ioana Adina Oancea
Load More In Expert advice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

IMPORTANȚA CONSUMULUI DE APĂ ȘI EFECTELE DESHIDRATĂRII

APA – ESENȚA LONGEVITĂȚII. Apa este primordială pentru viață, iar acest fapt este deja cun…