Home Arts INTERVIU | Patricia Butucel despre Classix Festival și organizarea unui festival în pandemie

INTERVIU | Patricia Butucel despre Classix Festival și organizarea unui festival în pandemie

29 min read

După ce în anul 2020 festivalul și-a încheiat prima ediție cu mai puțin de o săptămână înainte de începerea pandemiei în România și impunerea restricțiilor specifice, anul acesta Classix Festival revine la Iași cu o nouă ediție care invită oamenii să descopere muzica clasica într-un mod accesibil, nepretențios și entertaining, de această dată în format hibrid, fizic și online. Aflăm de la Patricia Butucel –  co-fondator și director Classix –  festivalul atrage atât publicul care obișnuiește să consume acest gen de muzică, dar și tineri care acum se familiarizează cu astfel de evenimente și acest mediu cultural. În continuare, ne-am propus să descoperim împreună cum reușește acest lucru, cum s-a adaptat pentru a ne oferi o „nouă aventură clasică contemporană” în contextul pandemiei, în care siguranța și sănătatea sunt pe primul plan, precum și multe alte detalii din culisele organizării festivalului.

Patricia Butucel Classix Festival
Foto: Patricia Butucel
Vorbim astăzi despre Classix, un festival care a debutat cu puțin timp înainte ca pandemia să afecteze viețile oamenilor și industria de evenimente în toată lumea. Care a fost și este în continuare scopul pentru care a luat naștere acest festival, făcând un pic abstracție de nebunia ultimului an?

Classix a luat naștere din dorința de a aduce mai aproape muzica clasică de publicul larg. Suntem conștienți cu toții că aceasta este percepută de o bună parte dintre oameni ca fiind exclusivistă sau, pur și simplu, demodată. Depinde pe cine întrebi. Iar clasicul știm bine cu toții că nu poate fi demodat. Clasicul e clasic. În cazul nostru este #classix.

Contează foarte mult maniera în care expui ceva. Încă de la prima ediție am construit un univers contemporan la nivel de experiență festivalieră pentru public. Însă în jurul muzicii clasice ne-am jucat cu lumini și proiecții și detalii organizatorice. Acest lucru a atras foarte mulți tineri în sală, fapt ce ne-a bucurat enorm. Mai ales când primeam feedback după concerte de la persoane care nu mai fuseseră la astfel de evenimente și ne mulțumeau pentru oportunitatea oferită de a intra în contact cu acest mediu cultural. Practic le-am deschis apetitul în această zonă.

Desigur, festivalul este adresat și iubitorilor de gen care frecventează instituțiile de cultură și consumă concertele simfonice. Însă către ei venim cu un alt plus, și anume șansa de a savura recitalurile susținute de artiștii internaționali premiați, care ar ajunge mai greu la noi în țară.

Curioși să aflăm mai multe despre tine, Patricia, pentru că știm că nu este prima desfășurare de forțe de acest nivel sau în acest domeniu. Povestește-ne pe scurt care este background-ul tău și cum ai ajuns la Classix.

În primul rând sunt om de comunicare și PR, însă am cochetat mereu cu mediul cultural, artistic și cel al evenimentelor, încă de pe vremea copilăriei. Am făcut parte din corul catedralei Romano – Catolice din Iași, unde va avea loc și concertul de deschidere Classix. Am făcut dansuri 9 ani, am scris în revista școlii și mereu am fost în echipele de organizare oriunde mă aflam. La finalul masterului am câștigat o finanțare europeană pentru start-up, luând naștere Showberry și practic, activitatea mea curentă. Odată cu firma, am început să organizez petreceri și concerte publice în Iași. În 2016 a luat naștere Rocanotherworld, un alt festival drag de care mă ocup, iar în 2019, Dragoș Andrei Cantea a venit către mine cu ideea și invitația de a face împreună un festival de muzică clasică. Intrigată de ideea unui festival fresh, în 2020 a luat naștere prima aventură clasică contemporană, Classix Festival.

Majoritatea festivalurilor, în special cele de muzică, se desfășoară în sezonul cald. Vara ne organizăm programul între festivaluri, de la munte la mare, la Cluj sau București. De ce la Iași și de ce în această perioadă?

Majoritatea festivalurilor se desfășoară în sezonul cald. Mare adevăr. De aici și decizia noastră de a aduce un suflu nou în perioada de iarnă-primăvară. În mod normal festivalul este gândit pentru luna februarie, întocmai pentru a rezolva nevoia socială și culturală de a ne bucura împreună de un eveniment de calitate în această perioadă.

Iar legat de întrebarea privind spațialitatea, de ce la Iași, răspunsul este și mai simplu. Pentru că Iașul are nevoie de astfel de evenimente, pentru că există un public deschis și doritor și pentru că avem locații inedite și spectaculoase care întregesc perfect festivalul. Indiferent dacă vor organiza ediții de Classix satelit și în alte orașe, Iașul va rămâne baza mereu.

Unde vă doriți să ajungă ecoul manifestărilor artistice din cadrul festivalului de la Iași? Care este sau poate fi publicul Classix?

Sperăm cu tărie ca acest festival să ajungă un liant între lumi, atât la nivel academic, internațional, cât și artistic.

În cadrul Classix organizăm dialoguri cu specialiști din diferite domenii și îi aducem față în cu cei tineri, la început de drum. De asemenea, avem numeroși artiști prezenți în cadrul festivalului, parteneri culturali și diplomatici care duc mai departe povestea noastră. Aducem muzică de calitate publicului iubitor, precum și deschidem orizonturi pentru cei care nu au fost încă vrăjiți de această lume.

Eu văd acest ecou mai mult ca pe un bulgăre de zăpadă care se tot mărește. Dacă nucleul este puternic și merge spre direcția care trebuie cu siguranță va crește odată cu fiecare rotație. E de ajuns să îl ajuți și să îl împingi la început, căci după, o va lua singur înainte.

Așa e și cu publicul Classix. Deja ni s-a confirmat că există un nucleu de oameni care iubesc și așteaptă un astfel de eveniment însă, totodată, interesul general crește. Iar faptul că anul acesta va putea fi vizionat online și va ajunge la alți oameni care nu pot fi prezenți este absolut minunat! Mai ales că internetul are avantajul de a trece de orice frontiere sau granițe. Oricine va dori să vizioneze concertele din cadrul Classix, va putea.

Care a fost feedbackul după prima ediție, atât de la comunitatea locală, cât și de la artiștii invitați?

Prima ediție ne-a luat pe toți prin surprindere. Știam că vom organiza un eveniment de calitate care să conteze, altfel nu îl făceam, totuși nu ne așteptam să fie atât de bine primit de către toată lumea. După cum aminteam și mai sus, feedback-ul a fost unul onorant, deoarece cei care sunt consumatori de evenimente culturale au apreciat direcția artistică, atenția la detalii și calitatea interpreților, însă totodată, și cei proaspăt inițiați în această lume au îmbrățișat festivalul nostru cu drag.

Iar, legat de alte reacții referitoare la anul trecut, au fost clar cele legate de noroc. După nici o săptămână de la finalul Classix 2020 a început pandemia și în România, odată cu primele restricții. Pentru unii artiști străini, recitalurile susținute la noi au fost printre ultimele concerte cu public pe care le-au avut. Rămăsese o nostalgie generală. Publicul și inclusiv noi, ca organizatori, ne raportam cu melancolie la festivalul care avusese loc în 2020, fără nicio grijă.

Cu atât de multe evenimente anulate sau amânate în continuare, când v-ați dat seama că puteți organiza festivalul în acest an?

De organizat cred că am știut mereu că îl vom organiza, însă am meditat foarte mult la întrebarea cum. Să îl facem fezabil și totodată safe. Am avut parte de numeroase scenarii cu privire la modul în care se vor întâmpla lucrurile, însă mereu contextul pandemic ne făcea să ne reconsiderăm ideile. Partea de impredictibilitate este groaznică pentru un organizator de evenimente, iar rețetele clasice clar nu mai funcționează. Practic a trebuit să gândim și să adaptăm toate punctele încât să fie realiste. Prima decizie pe care am luat-o a fost cu privire la a organiza o ediție hibrid, atât online, cât și cu public, dacă reglementările ne permit.

Nu voiam să acumulăm frustrări și să ne bazăm pe un număr de oameni în sală, iar în final să nu putem să îi avem. Am început în toamnă discuțiile cu toți partenerii și artiștii cu privire la varianta de sală goală și ne-am luat ok-ul de la toți. Am simțit din partea tuturor sprijinul și ajutorul comun de a face lucrurile să se întâmple. Iar acum vedem că se întâmplă. Chiar și cu public în sală.

Iașul este în continuare în scenariul galben, fapt ce ne permite să avem sala ocupată la capacitatea de 30%. Cu siguranță nu va fi ca la un eveniment sold out, însă este foarte important pentru sănătatea mentală să te raportezi la prezent și la datele pe care le ai, într-un moment anume. Uneori acel ‘„dacă” te descurajează și te oprește în a merge mai departe. Mai bine iei lucrurile așa cum sunt și încerci să faci puzzle-ul complet din piesele pe care le ai. Ceva tot trebuie să iasă.

Care este principala diferență față de ediția de anul trecut? Cum plănuiți să îmbinați evenimentele fizice cu transmisiunile online?

Principala diferență este dată de live streaming. Anul acesta, privitorii din tot internetul vor putea viziona concertele din cadrul festivalului, în timp real.

Ne bucurăm că putem găzdui și public fizic în săli. Știm că prezența reală oferă o altă perspectivă, mai ales către artiști. Una e să cânți pentru un public real în fața ta, alta e doar să îți închipui că cineva te urmărește.

Va fi o premieră și pentru noi transmisia integrală a concertelor din cadrul festivalului în regim live, de aceea am gândit cu întreaga echipă o producție care să vizeze și experiența celor din spatele calculatoarelor. Să se destindă și să le fie drag să asculte alături de noi cele 5 seri de concerte.

Ați luat în considerare organizarea și transmiterea festivalului 100% în online sau nici nu se pune problema unei astfel de variante?

Cu siguranță am luat în considerare acest scenariu. Discuțiile cu partenerii și artiștii au început din toamnă. Nu am fi putut să confirmăm nimic dacă ne bazam doar pe prezența fizică la concerte. Am luat cu toții în calcul varianta în care s-ar putea ca festivalul nostru să fie 100% online, fără oameni în sală. Inclusiv aveam variante pentru situațiile în care dacă nu am fi reușit să aducem artiștii străini la noi în țară, să realizăm variante de live streaming cu ei în țara de origine, tocmai pentru a păstra latura internațională a festivalului. Tehnologia are avantajele ei, iar în vremuri de acest fel, e păcat să nu îi maximizezi potențialul.

Ce provocări ați întâmpinat în încercarea de a vă asigura că festivalul se va desfășura în cele mai bune condiții și cum se adaptează Classix noilor standarde de siguranță și protecție astfel încât să ofere o experiență sigură și plăcută?

Provocările cele mai mari au fost vis a vis de aducerea artiștilor. Atât la nivel de costuri, cât și la nivel de călătorie în sine. Am luat în considerare testele PCR pentru ei și vor fi testați înainte să vină la noi în țară, cât vor fi la noi în țară și când se vor întoarce acasă. Practic, vor avea parte de 3 astfel de teste, astfel încât să fim siguri cu toții că nu punem pe nimeni în pericol. Avem inclusiv un plan de back-up plan în contextul în care rezultatele artiștilor vor fi pozitive și nu vor putea veni în România, încât să îi înlocuim cu artiști locali. Clar, sperăm ca aceasta să fie ultima variantă, însă indiferent de situație, oricum siguranța și sănătatea sunt pe primul plan.

Iar legat de celelalte măsuri privind protecția celor prezenți în festival, deja suntem familiarizați de la celelalte evenimente din 2020 pe care le-am avut. Să ajungă artiștii sănătoși la Classix, că de restul ne ocupăm noi.

Cum se finanțează un eveniment de genul acesta și cum puteți oferi acces gratuit la toate manifestările artistice și educaționale? Având în vedere, bineînțeles, contextul, publicul neplătitor și chiar faptul că muzica clasică nu este muzică comercială.

Cultura mereu a avut nevoie de finanțare publică. Însă, din păcate, observăm că sprijinul către întreg mediul cultural întârzie să apară. Iar anul ce a trecut a adus nevoi și mai mari atât din parte lucrătorilor din industrie, cât și din partea artiștilor. Acesta a fost și unul dintre motivele pentru care ne-am încordat să facem Classix. Să ținem în viață acest segment. Să dăm speranță că se poate și să oferim o doză de normalitate. Noi am avut norocul să avem alături de noi noi parteneri de nădejde, atât culturali, precum Centrul Cultural Ceh, Forumul Cultural Austriac, Centrul Cultural German, Centrul Cultural Francez, cât și diplomatici – Ambasada Norvegiei în România, NOROCC, precum și privați, precum Kaufland România, care au crezut în noi și ne-au fost alături în acest demers. Iar prezența lor ne-a încurajat să mergem mai departe, indiferent de piedicile sau obstacolele pe care le-am întâmpinat. Singuri cu siguranță nu am fi reușit să îl facem. Ușor nu este. Asta e clar. Iar industria evenimentelor este în clipa de față într-un declin complet. Știu mulți oameni care s-au reprofilat complet. Riscăm să ajungem în clipa în care să nu mai avem artiști, creativi și specialiști în domeniu care să facă lucrurile să se întâmple.

De ce crezi că este important ca muzica clasică să devină mai accesibilă?

De când suntem mici intrăm în contact cu muzica clasică, chiar ne place, dar nici măcar nu știm ce e. Iar aici putem aminti de desenele animate, precum Tom & Jerry sau Bugs Bunny a căror coloană sonoră este iubită de toată lumea. Cu cât intri în contact mai mult, cu atât vei putea să faci diferența între calitate și cantitate. Iar pentru asta ai nevoie de timp și de expunere prelungită. Cred că toată lumea a pățit să intre în contact pentru prima oară cu ceva, iar la început să fie sceptic, urmând ca ulterior să devină fan.

Plus că eu mai am un crez. Dacă un om nu a ascultat niciodată un gen de muzică, cum ar putea să îi placă? Așadar, cultura muzicală sau gusturile la filme nu cred ca ar trebui judecate așa ușor. Unii au avut oportunitatea de mici să intre în contact, alții nu. Cred că este important să le oferi tuturor șansa să aleagă dacă le place sau nu. Dar pentru asta trebuie să creezi oportunități și să construiești punți de cunoaștere.

Citește în continuare INTERVIU | Un exercițiu de echilibristică între știință și artă. NOI Studio – Nest of Ideas.

Load More Related Articles
Load More By Roxana Galescu
Load More In Arts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Rezidența FemArt 2021. APEL – Concurs de proiecte pentru femeile cineast

Asociația Română a Femeilor în Cinema (ARFC) anunță lansarea Concursului de proiecte Rezid…