Un univers al dualității și volumetriilor, presărat cu regăsiri și influențe japoneze. Creațiile Alinei Damșa impresionează prin caracterul monumental și sunt menite să completeze posibilitățile de exprimare liberă a sinelui printr-un stil personal mereu creativ și experimental.
Alina Damșa, în câteva cuvinte:
Sunt proaspăt absolventă a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția Modă – Design vestimentar.
Mi-am urmat pasiunea pentru artele frumoase și modă încă din copilărie, prin desenele mele naive, dorind să îmi creionez propriul univers.
Care este punctul de pornire în elaborarea unei noi colecții?
Punctul de pornire a unei colecții este dezvoltarea conceptului pe baza temei și, în prealabil, documentarea.
Cum îți alegi temele, ce te inspiră?
Temele le aleg în funcție de stările pe care le am, îmi găsesc inspirația în cărțile pe care le citesc, în filmele pe care le vizionez, la expozițiile la care particip. Oamenii în general mă inspiră, prin stilul pe care îl abordează, locul cel mai bun unde creativitatea abundă este strada. Street Style-ul reprezintă o bogăție multiculturală.
Când vine vorba de procesul de creație, urmezi propria inspirație sau ții cont de tendințele sezonului respectiv?
În această circumstanță, inevitabil, inspirația se îmbină perfect cu tendințele sezonului respectiv. Prin documentare și creativitate ia naștere procesul de creație.
Diferă modalitatea în care abordezi hainele masculine de cele feminine sau preferi o abordare unisex?
Când creez o anumită ținută merg pe versatilitate și pe ideea de a putea fi purtate atât de femei, cât și de bărbați, încerc să întregesc și să susțin conceptul de androgin, de dualitate.
Care sunt persoanele pe care le admiri și care te-au influențat?
Pot mărturisi că de când am pășit în Universitatea de Arte, profesorii au jucat un rol extrem de important în creionarea mea ca artist, fiindu-mi atât mentori, cât și părinți spirituali. Aceste suflete minunate, Elena Basso Stănescu, Ioana Antoniu, Anca Pia-Rusan, Lucian Broscățean au fost, pe parcursul studiilor, a doua mea familie, emanând o oază de creativitate și liniște sufletească.
Care sunt designerii pe care îi urmărești cu precădere și ce admiri la ei ?
Urmăresc cu precădere designerii japonezi. Pe Yohji Yamamoto îl urmăresc și îl admir pentru deconstrucțiile sale, pentru dominanta cromatică pe care o folosește, negrul, ce inspiră putere. Rei Kawakubo mă fascinează prin volumetriile pe care le expune în creațiile sale, prin îmbinarea realului cu fantasticul. Noir Kei Ninomya pentru mine este un exemplu datorită creativității și tenacității de care dă dovadă, stabilind un echilibru în haos, iar volumetriile, texturile, materialele create întregesc viziunea sa.
Dacă ar fi să alegi un brand cu care să lucrezi, care ar fi acesta?
Iris Van Herpen, fără nici o ezitare. Inovația tehnologică de care dispune, modul în care dă naștere unor materialități și texturi noi depășește orice bariere în modă.
Cu ce probleme se confruntă un tânăr designer la început de drum?
Dacă este un designer care creează doar haine haute couture, se izbește de realitate, de oameni care nu sunt pregătiți să poarte acele creații. Astfel tânărul designer trebuie să găsească un liant, să îmbine ideile creative cu nevoia și dorința clienților.
Dacă ai avea puterea să faci asta, ce ai schimba în industria modei?
Dacă aș deține acestă putere, în primul rând, aș desființa așa-zisele cursuri de designer. Ca să te formezi ca designer și ca artist ai nevoie de mai mult de un an de studiu aprofundat. Ca să poți să ajungi la performanță și să creezi cu adevărat trebuie să ai la bază, pe lângă pasiune și creativitate, numeroase cunoștințe. În al doilea rând, aș oferi fiecărui tânăr designer un spațiu și o rampă de lansare cu designeri consacrați, pentru a-și putea pune în valoare creativitatea. Societatea noastră abundă de designeri creativi care nu au oportunitatea de a se dezvolta.
Cât de important este pentru tine să contribui la o industrie a modei responsabilă,în special în ceea ce privește selectarea și utilizarea materialelor?
Este extrem de important ca fiecare designer să contribuie la bunul mers al industriei, printr-o selectare înțeleaptă a materialelor, țesături calitative, fire nobile, cum ar fi inul, mătasea, lâna pură.
Ce îți propui să faci diferit pentru a continua discuția despre sustenabilitate începută în modă?
Moda este definită în principal de noțiunea de schimbare. Caracterul ei dinamic este într-o continuă transformare, inovare, făcându-și apariția pe piață într-un mod din ce în ce mai susținut. Succesiunea de lansare a noilor produse este din ce în ce mai rapidă, ceea ce ieri a fost in, azi este out. Ce aș face pentru a combate acest proces și pentru a susține sustenabilitatea, ar fi să ajut la dezvoltarea industriei textile în România, aș atrage tot mai mulți investitori. Aș îndemna ca oamenii să fie mult mai atenți la ceea ce achiziționează, să nu se lase influențați de imaginea brandului și etichetă.
Cum ai descrie persoana care îți poartă creațiile, așa cum o percepi tu?
Persoana care îmi poartă creațiile este o persoană puternică, lipsită de inhibiții, dornică să se exprime liber.
Cum simți că sunt primite creațiile tale, care este feedback-ul?
Creațiile mele sunt primite în funcție de percepția pe care o dețin oamenii în momentul în care intră în contact cu aceste ținute. Unii oameni apreciază monumentalitatea, volumetria pe care o dețin, alții sunt fascinați de materialități, de texturi, de printuri, feedback-ul fiind unul încurajator.
Ce te entuziasmează în prezent și ce mai pregătești?
Mă entuziasmează faptul că nimeni și nimic nu mă poate opri din procesul meu creativ. Într-o lume în care tehnologia și viteza primează, ceea ce pregătesc va fi extrem de ușor de sesizat, rămâne ca dedicarea asupra acestui domeniu și creativitatea să confirme acest lucru.
Citește în continuare INTERVIU | Meet the young designers | Alexandru Manuel Pop.