Încotro se îndreaptă moda din România? Ce așteptări au tinerii designeri de la o industrie care încearcă să iasă din comod și superficial? Este societatea noastră pregătită pentru modalitatea lor curajoasă de abordare? Acestea sunt întrebările la care începem să ne răspundem printr-o discuție purtată cu Alexandru Manuel Pop, un designer aflat la începutul unui drum mărginit de aprecieri.
Câteva cuvinte despre tine…
Sunt un tânăr designer vestimentar în devenire, am 23 de ani și momentan sunt student în anul II master la Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca.
Care este, în cazul tău, punctul de pornire pentru conceperea unei noi colecții?
În primul rând încep cu selectarea unor referințe și aprofundez sursele de inspirație prin realizarea unui documentar pe baza acestora și a unor moodboard-uri care stabilesc atmosfera colecției. După ce această etapă este finalizată, încep să lucrez la schițele de idei unde colecția începe să capete contur iar siluetele și piesele pe care îmi doresc să le fac se clarifică. În momentul în care consider că am epuizat suficient de mult sursele de inspirație și sunt mulțumit de ideile dezvoltate, încep să lucrez la schițele artistice și cele tehnice, după care încep transpunerea propriu zisă a colecției.
Cum îți alegi temele? Ce te inspiră?
Acest proces artistic nu este niciodată la fel, iar inspirația nu se face prezentă atunci când îți dorești tu și nici nu poate fi premeditată sau influențată. Mă inspiră foarte multe lucruri, cele mai multe fiind provenite din arii care nu au nici o legătură cu hainele, dar totuși îmi transmit o emoție pe care îmi doresc să o explorez și să o încapsulez în universul modei. Așa că aș putea să spun că mai degrabă temele și subiectele pe care le abordez mă aleg pe mine decât vice-versa, deoarece este important ca un lucru să îmi transmită ceva, să îmi vorbească, ca să îl pot explora.
Când vine vorba de procesul de creație, urmezi propria inspirație sau ții cont și de tendințele sezonului respectiv?
Personal nu urmăresc tendințele actuale în momentul în care lucrez, consider că sursa de inspirație și subiectul pe care îl abordezi trebuie să fie cele relevante, nu cred că relevanța ține doar de un anumit croi care este popular la momentul respectiv, o anumită culoare sau așa mai departe. Creez ce îmi place mie, ce este onest identității mele ca designer, dar și ce cred că va avantaja persoana pe care îmi doresc să o îmbrac.
Diferă modalitatea în care abordezi hainele masculine de cele feminine? Sau preferi o abordare unisex?
Experiența mea în ceea ce privește crearea de haine masculine este una destul de limitată în momentul de față, sunt mult mai focusat în direcția feminină, însă cu siguranță există unele diferențe. În primul și primul rând creezi pentru două conformații diferite, iar zonele pe care trebuie să îți dorești să le evidențiezi și avantajezi se modifică, asta în cazul unei abordări clasice/stereotipice. În cazul meu însă, consider că hainele nu prezintă un sex, sunt obiecte fără viață, motiv pentru care îmi place să mă joc cu limitele impuse de cele două zone și cred că fiecare ar trebui să poarte ceea ce îi place cu adevărat.
Care sunt persoanele pe care le admiri și care te-au influențat?
Ca și gen de persoană, dar și ca stil vestimentar, m-au influențat Grace Jones, Lady Gaga și Audrey Hepburn. Muzica și cinematografia sunt la fel de importante pentru mine precum moda și consider că toate se intersectează în mod constant, iar aceste 3 personalități au jucat un rol important în formarea mea ca artist.
Care sunt designerii pe care îi urmărești cu precădere și ce îți place la ei?
Urmăresc foarte puține case de modă, majoritatea designerilor mei favoriti aparțin unei ere apuse ale modei, aceștea fiind Alexander McQueen, Christian Dior, Thierry Mugler, Rei Kawakubo, Gianni Versace, Iris Van Harpen și Miuccia Prada. Bineînțeles, unii nu mai pot fi urmăriți din nefericire, dar îmi place în continuare să fiu la curent cu ce se întâmplă cu aceste case de modă.
Dacă ar fi să alegi un brand cu care să lucrezi, care ar fi acesta?
Cred că mi-ar face placere să lucrez cu oricare dintre brandurile înființate de persoanele menționate mai sus, ar fi o adevărată onoare, având în vedere dragostea pe care o am față de munca lor.
Cu ce probleme se confruntă un designer la început de drum?
Probabil că problema cea mai apăsătoare este cu siguranță finanțarea colecțiilor. Este extraordinar de greu să îți dorești să dai tot ce ai mai bun cu fiecare colecție pe care o creezi, dar să nu dispui de resursele necesare ca să poți să faci asta. De asemenea uneori este și foarte dureros să sacrifici unele idei din această cauză, cu speranța că poate într-o zi se va întâmpla. Din acest motiv majoritatea ne limităm la început la mini colecții de 5-10 ținute pe sezon sau chiar an.
Dacă ai avea puterea să faci asta, ce ai schimba în industria modei?
Cred că mi-aș dori ca aceasta să fie mai puțin ignorantă și mai inclusivă. Cred că de cele mai multe ori este promovată o anumită imagine a frumuseții care din păcate ajunge să fie o imagine generalizată și compactă a ceea ce este considerat frumos, când în realitate frumusețea este subiectivă și nu poate fi încadrată în anumite tipare. Există numeroase grupuri de oameni, de la rase, la etnii, la conformații corporale etc, care nu au parte de reprezentare din acest punct de vedere, iar acest lucru are efecte psihice negative asupra lor.
Cât de important este pentru tine să contribui la o industrie a modei responsabilă, în special în ceea ce privește selectarea și utilizarea materialelor?
În primul rând, mă bucur mult că acestă conversație a sustenabilității are loc în continuare, consider că sunt necesare anumite principii după care industria ar trebui să funcționeze, iar noi avem o responsabilitate morală în a recunoaște când există o problemă cum este aceasta. Cred că efortul minim pe care fiecare designer poate să îl facă este atenția la materialele pe care le folosește, de unde provin și din ce condiții sunt rezultate. De asemenea, cred în reciclare și reutilizare de materiale vechi sau achizitionate din second-uri sau magazine care vând materiale rămase din producții foarte vechi, astfel nu ambalezi în continuare producția lor și nu crești nivelul de cerere.
Ce îți propui să faci diferit pentru a continua discuția despre sustenabilitate începută în modă?
Îmi doresc cu timpul, odată ce ajung să beneficiez de mai multe resurse, ca brand-ul Alexandru Manuel Pop să poată într-adevăr să funcționeze într-un mod cât se poate de sustenabil din mai multe puncte de vedere, iar momentan plănuiesc să am grijă în continuare la achiziționarea materialelor.
Cum ai descrie persoana care îți poartă creațiile, așa cum o percepi tu?
De regulă, din câte am observat, genul de persoană care se identifică cu creațiile mele este una cultivată din punctul de vedere al artei, este curioasă cu privire la povestea și mesajul din spatele pieselor, lucruri care am grijă întotdeauna să fie nelipsite în momentul în care creez. De asemenea, este vorba de genul de persoană încrezătoare, care nu caută aprobarea nimănui în momentul în care alege să poarte ceva deoarece dispune de siguranța de sine necesară pentru a fi cine este cu adevărat și pentru a se exprima din punct de vedere vestimentar fără nici un fel de cenzurare.
Cum simți că sunt primite creațiile tale? Care este feedback-ul?
Sunt încântat să spun că am parte de reacții pozitive din partea criticilor, stiliștilor și a publicului, lucru care bineînțeles mă motivează să lucrez în continuare. La doar un an de la debutul meu în această industrie, în urma Galei UAD, am avut parte de numeroase premii, articole, editoriale și colaborări cu diferiți artiști de la noi și sper ca în continuare să mă ridic la nivelul așteptărilor.
Citește în continuare INTERVIU | Meet the young designers | Aldea Andreea.