Fără nicio îndoială nu vă este străin celebrul brand franţuzesc „Cartier”, cel mai prestigios producător de ceasuri şi bijuterii de lux, al cărui public ţintă era în trecut reprezentat de elita societăţii, precum membrii marilor familii regale. Însă care este istoria acestuia?
Pentru a stabili un oarecare context, avem nevoie de câteva detalii de bază, precum faptul că brandul „Cartier” a fost fondat în anul 1847 într-una dintre vestitele capitale ale modei, Paris, de către Louis-François Cartier, preluând atelierul maestrului său, Adolphe Picard. Mai apoi, în anul 1874, fiul lui Louis-François Cartier, Alfred Cartier, preia compania, însă cei care fac cunoscut brandul în toată lumea sunt chiar fiii lui: Louis, Pierre şi Jacques. Mutându-se în Rue de la Paix în anul 1899, Louis se ocupă de ramura din Paris a companiei, fiind responsabil pentru cele mai renumite designuri ale brandului, precum „ceasurile mister” (un tip de ceas special al cărui cadran este transparent, însă mecanismul este bine ascuns, ceea ce explică şi originea numelui), alte ceasuri de mână elegante şi bijuterii exotice, orientale, de tip Art Deco, incluzând colorata colecţie „Tutti Frutti”.
În anul 1904, aviatorul brazilian Alberto Santos-Dumont s-a plâns prietenului lui, Louis Cartier, în legătură cu nesiguranţa şi lipsa de practicabilitate a folosirii unui ceas de buzunar pe timpul zborului. Aşadar, Cartier creează primul lui ceas de mână pentru bărbaţi „Santos”, cu o ramă pătrată deosebită, ce nu a fost apreciat doar de Alberto Santos-Dumont, dar şi de alţii, ajungând să semneze un contract în anul 1907 cu Edmond Jaeger în care era de acord să furnizeze exclusiv ceasuri Cartier.
Pierre Cartier înfiinţează în anul 1909 ramura companiei în New York, mutând-o în anul 1917 pe 653 Fifth Avenue, în conacul neo-renascentist proiectat de arhitectul C.P.H. Gilbert, aparţinând lui Morton Freeman Plant, fiul magnatului căilor ferate, Henry B. Plant. Cartier a cumpărat conacul de la Plant în schimbul a o sută de dolari bani-gheaţă şi un colier cu două lanţuri şi perle naturale, ce valora la acea vreme un milion de dolari. Astfel, compania Cartier avea sedii în Londra, New York şi Saint Petersburg, devenind rapid unul din cele mai de succes branduri de ceasuri din lume.
Modelul de ceas „Tank” creat de Louis Cartier este introdus în anul 1919, design-ul acestuia fiind inspirat de tancurile de pe Frontul de Vest din timpul Primului Război Mondial. În anii 1920, Cartier întemeiază o companie cu Edward Jaeger, „Jaeger-LeCoultre”, pentru a produce piese exclusiv pentru brand-ul Cartier, însă acesta continuă să folosească piese de la alţi producători, precum Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Movado şi LeCoultre. În această perioadă, Cartier începe să adauge numere de referinţă pe ceasurile vândute, ştampilând un cod de 4 cifre pe inelul ceasului.
După moartea lui Pierre în anul 1964, Jean-Jacques Cartier (fiul lui Jacques), Claude Cartier (fiul lui Louis) şi Marionne Claudelle (fiica lui Pierre), ce se ocupau de sediile din Londra, New York şi Paris, au vândut afacerea. Mai apoi, Robert Hocq, alături de un grup de investitori condus de Joseph Kanoui cumpără Cartier Paris, urmând ca în anii 1974, respectiv 1976, să cumpere Cartier London şi Cartier New York, reconectând brandul. Noul deţinător al brandului, Robert Hocq, vine cu celebra frază „Les Must de Cartier”, din care rezultă colecţia mai accesibilă ce avea ca scop oferirea posibilităţii de a achiziţiona un produs Cartier aproape oricui, cu directorul general Alain Dominique Perrin ca CEO al colecţiei. După ceva timp, Joseph Kanoui devine preşedintele brandului, deoarece Robert Hocq şi fiica acestuia, Nathalie Hocq, încetează din viaţă.
În anul 1981, Alain Dominique Perrin se ocupă în principal de Cartier, urmând ca Micheline Kanoui, soţia lui Joseph Kanoui, să devină designer şef de bijuterii şi să-şi lanseze prima colecţie, „Nouvelle Joaillerie”. Mai apoi, Perin înfiinţează Fondation Cartier pour l’Art Contemporain în anul 1984, pentru a aduce brandul Cartier în secolul 21, asociindu-se cu artişti contemporani. În anul 1991, Perin fondează un comitet internaţional, „Comité International de la Haute Horlogerie”, organizându-se anual evenimente în Geneva pentru cei ce profesează în acest domeniu.
Bijuteriile Cartier au fost prezentate la diverse expoziţii numite „l’Art de Cartier”, precum în 1989, la Musée du Petit şi în 1992 la Hermitage Museum, în St. Petersburg. Expoziţiile s-au întins şi pe alte continente, precum Asia, „Cartier Antique Collection”, numită de Lausanne Hermitage Foundation „Splendorile bijuteriilor”, prezentând bijuterii Cartier produse de-a lungul a 150 de ani.
În 2012, Cartier este preluat de familia sud-africană Rupert şi Elle Pagels, nepoata lui Pierre Cartier.
Astfel, faimosul brand franţuzesc Cartier are o istorie îndelungată, însă cu adevărat interesantă şi cu siguranţă acest brand va dăinui mult timp de acum încolo, datorită luxului şi unicităţii pe care le oferă.
Citește în continuare Miuccia Prada, designerul care se poziționează „împotriva formulelor clișeice prin care se exprimă frumusețea și senzualitatea”.