Home Editorials Stop cadru PARADA CINEMATOGRAFIEI DE TOP – OSCAR 2018 – PREVIZIUNI ȘI IMPRESII!

PARADA CINEMATOGRAFIEI DE TOP – OSCAR 2018 – PREVIZIUNI ȘI IMPRESII!

20 min read
Cu filmul nu-i treaba usoara! Gaseste el o portita prin care sa ne arate nu doar ca e una dintre maretele arte ale lumii, ci ca poate schimba perceptii si poate influenta, in mod pozitiv, caracterul uman. Filmul adevarat nu inseamna divertisment si mediocritate. Cinematografia nu e joaca, este raspunderea pe care si-o asuma oamenii cu talent in a spune povesti de cateva ore, care inspira si fac viata mai frumoasa, mai reala, mai fantasmagorica sau mai plina de talc.
Iata-ne ajunsi, si in acest an, in prag de Oscar. Nu ma pot considera un expert, dar sunt un cinefil pasionat, care-a vazut filme cat pentru doua vieti si care cauta de zor, cu ceruri aprinse, idei si nuante in aceasta arta a fugii din concret, in care esenta sta tocmai in suprinderea unor emotii. Si-am urmarit aproape toate productiile nominalizate in asa fel incat, cu rabdare si interes, putem face impreuna niste predictii si putem gasi motive sa vizionam cele mai bune productii ale anului trecut. Iata titlurile de la cel mai bun film – „Call Me by Your Name”, „Darkest Hour”, „Dunkirk”, „Get Out” „Lady Bird”, „Phantom Thread”, „The Post”, „The Shape of Water”, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
LADY BIRD este o drama despre conditia existentiala a unei tinere indecise, care incearca sa-si gaseasca propriul drum, cumva o radiografie a societatii americane si a familiilor din clasa mijlocie care lupta, la propriu, cu sistemul si educatia, pentru viitorul propriilor copii. Nu-i o capodopera, dar e real, palpabil, e povestea fiecaruia dintre noi, cu un amplu conflict intre generatii, cu vise, incercari si mari esecuri, ce se dovedesc a fi lectii importante peste ani si ani. Filmul, care-a primit și un Glob de Aur, pentru cel mai bun film comedie sau musical, are o anumită emoție, transmisibilă și dincolo de marele ecran, spunând povestea unei tinere rebele, pe nume Lady Bird, care incearca sa-si croiasca, la varsta de 18 ani, drum prin viata, trecand prin mai multe experiente si printr-un puternic, dar patrunzator conflict cu mama sa. O lectie pentru parintii de copii adolescenti, regizată de o femeie puternică, are șanse puternice de marele trofeu, fiind o altă viziune, matură, responsabilă, calitativă, a unui film cu si despre adolescenti.
DUNKIRK povestete drama militarilor britanici din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Fara un dialog suprem, filmul e o insiruire de imagini puternice, care te tintuiesc in fata ecranului si care prezinta limita trairii si a supravietuirii in fata mortii, ajungand pana la camaraderie si sacrificiu. Cu un sunet excelent si o punere speciala in scena, este unul dintre cele mai bune filme ale ultimilor ani ce au ca tema principala un conflict istoric. Nu provoaca emotie, nu sensibilizeaza, dar pune inca o data problema supravietuirii in situatii limita si capacitatea omului de a reactiona atunci cand nu are prea multe sanse. Un pic supraevaluat, filmul intra in categoria acelor productii care merita vizionate pentru o intelegere mai profunda a unui fenomen istoric. Regia in schimb, felul insiruirii ideilor si a imaginilor este impresionat si trezeste nostalgii ce duc catre productii emblema legate de razboi.
GET OUT te prinde! De la primele cadre, ridica un semn de intrebare. De multa vreme un thriller clasic, cu final neasteptat nu a mai ajuns la Oscar. Original ca poveste, productia descopera un nou star la Hollywood, Daniel Kaluuya, care are suficient talent pentru a demonstra cu adevarat de ce este in stare. Nu stiu cat e de relatat, pentru ca isi pierde farmecul, dar ideea e ca oricand putem pica in prada unor farse teribile, care ne pot costa viata. Ce e foarte interesant e ca toate filmele nominalizate merg pe probleme reale din viata cotidiana. Trofeul nu-l prinde, pentru ca-i lupta puternica, dar reuseste performanta de a te purta in lumea misterului, avand un final apoteotic si lipsit de o intuitie anterioara.
CALL ME BY YOUR NAME e controversa, e filmul ce straneste reactii puternice si virulente din toate partile. Pe scurt, o poveste de dragoste posibila, dar interzisa de lume, de idei, de prejudecati si de felul in care ratiunea bate sentimentele. Timothee Chalamet, rolul principal, cel mai tanar actor nominalizat la Oscar, face un rol emblema pentru varsta sa si reuseste sa puna in evidenta dramele unui tanar necopt si lipsit de rautate interioara. Nimic putred nu are acest film si chiar daca e istorie despre doi oameni de acelasi sex care ajung sa se iubeasca, da sansa unora de a intelege anumite concepte ale acceptarii, in formele ei lucide. Un tanar se indragoste de un student de-al tatalui sau, mult mai mare, in care-si vede o reflexie, o pereche, o lume plina de interes, o descoperire a sinelui. Fireste ca este un manifest pentru toleranta, o plama data homofobiei si tuturor celor ce trebuie sa inteleaga ca homosexualitatea e ceva firesc pentru cei ce simt asta si ca dramele nu tin cont de gen sau orientari!
THE POST este despre jurnalism, despre minunata lume a investigatiei si a descoperirii, despre litere si despre felul in care ele ajung sa tranceada, sa schimbe sau sa mituiasca perceptii. Meryl Streep e la cea de a douazeci si una nominalizare, iar rolul sau e din nou, magistral, in tandem reusit cu Tom Hanks. Cu Spielberg la conducere, filmul ne poarta in istoria WASHINGTON POST si a celui mai puternic scandal mediatic al Americii, asta dupa ce cotidianul condus de Katharine Graham publica in 1971 mai multe documente clasificate care arunca efectiv in aer scena politica din SUA. E palpitant si captivant pentru cei ce inteleg fenomenul si pentru felul in care aceasta mare, colosala actrita joaca partitura. A spune in film, povesti despre jurnalism, e o provocare pe care Spielberg o duce onorabil. Pe alocuri anost pentru unii, filmul releva autenticitate, tarie de caracter si ceva ce multora din zilele noastre ne lipseste – deontologie profesionala.
THE SHAPE OF WATER e despre iubirea fara criterii, iubirea ce nu tine cont de nimic din jur. Cu un fir narativ original, filmul ne poarta in lumea unei dragoste imposibile in viata reala dintr-o fata muta si o creatura marina, asemanatoare omului, dar totusi extrem de diferita. F[cut in stilul clasic al lui Guillermo, intesat cu muzici alese, filmul e poetic, prozaic cumva, cu imagini puternice, care te lasa sa vezi dincolo de prezent, dincolo de ce ti se ofera pe tava. Mrita vizionat, mai ales ca punteaza la capitolul originalitate si la cel al emotiei. Aflat printre favorite, filmul cu pricina nu doar ca te tine, dar mai mult, te si socheaza cu un binemeritat happy-end, anihilat doar de intrebarea care-i framanta pe toti- e adevarat. E un film adresat romanticilor pufani, care poate ca n-au vazut marile capodopere ale genului, dar care nu te poate lasa indiferent. Rolul lui Sally Hawkins e magistral si isi  poate adjudeca trofeul!
PHANTOM THREAD nu-l vad printre nominalizari. Cu exceptia unui rol bine conturat de Danile Day Lewis, despre un om obsedat de munca, cu tabieturi, care schimba viata unei tinere ce se dovedeste a nu fi prea inocenta, filmul nu transmite. Povestea e buna si jocul actoricesc, dar nu trece rampa, nu-l face un mare film! Paul Thomas Anderson dă viață unui portret dublu, despre un barbat aflat in fata creatiei si a decriptarii unei lumi inspirationale si despre o femeie, care face lumea sa functioneze, prin toate mijloacele ce le poseda. Daniel Day Lewis are un ceva care nu te lasa sa treci mai departe de el, de bariera pe care ti-o impune, iar filmul in cauza e mai degraba un antiexemplu clasic despre cum poti sa te ratacesti daca nu ai discernamant si daca traumele copilariei iti urmaresc definit existenta.
THREE BILLBORDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI a luat mai toate premiile de dinaintea Oscarului, de la Bafta la Globuri, aducand cu sine emotia de la Oscaruri, lupta pentru un adevar din start pierdut, dar care are nevoie de lupta. Asta te invata acest film – sa nu abandonezi dorintele, visele, luptele pentru propriul adevar. Il vad triumfator, tocmai pentru ca e pur, necosmetizat si spune ce inseamna sa nu accepti ce ti se da, ducand pana la capat, cu riscul de-a gresi, ceea ce crezi. O drama despre o mama a carei fiica moare arsa si violata. Un bun exemplu despre prietenii si invidii, despre depasirea conditiei si despre sufletele bune ascunde in oameni nedescoperiti de intelepciune. Un film simplu, cu o formidabila coloana sonora, despre sacrifiu, despre indolenta si despre infrangeri ale lumii in care traim, ce uneori nu ne lasa sa o facem asa cum ne-am dori. Personal, ii gasesc toate ingredientele – realitate si fictiune perfect imbinate, simplitate, usurinta narativa, simbol, muzica si multa sensibilitate, poate mai multa decat la toate celelalte. 4 martie poate fi seara norocoasa!
Ultimul, dar nu cel din urma, este cu siguranta o reliefare corecta, fara interese si ascunse tagade, a unuia dintre episoadele celui de al doilea Razboi Mondial, cel ce are ca protagonist pe marele Winston Churchill – DARKEST HOUR! O insiruire de simboluri istorice si de fatete ale unui erou care-a definit o tara, ca o forta a lumii, el insusi fiind o putere. Poate ca e povestea despre el cea mai bine pusa in scena si poate ca este o adevarata lectie pentru cei ce nu au stiut cine a fost aceasta mare personalitate. Dincolo de impactul cinematografic, de tensiuni si miracole vizuale, filmul e spumos prin dialog si prin faptul ca e buna bucata de istorie servita fara menajamente si false pudrari. Un joc al limitarilor si-al limitei si-al depasirii conditiei initiale pentru un vis si-un tel nobil, indiferent de sacrificii! Un film despre o mare personalitate a lumii moderne, care-a schimbat oarecum soarta istoriei!
Daca e sa analizam categoria regizorilor, gasim nume pitoresti, oameni care si-au definit carierele construind filme simbol, care au spus povesti dincolo de fictiuni, dand nastere unor realitati ale micului ecran. Favoritul meu? Nolan Christopher cu al sau „Dunkirk”, pentru ca-i oarecum o abatere de la stilul sau, dar totusi o regasire a unui om de geniu care transforma orice istorie intr-o capodopera, plina de imagini care naucesc si te fac sa intelegi pentru ce a fost creat filmul. Cu alte doua nominalizari la activ in cariera sa – Inception si Memento – Nolan a construit o lume a fricii, a haosului si-a paradoxurilor care caracterizeaza omul in situatii limita.
Lista e completata de Jordan Peele pentru  „Get Out”, Greta Gerwig cu „Lady Bird”, Paul Thomas Anderson cu „Phantom Thread” ( el fiind regizorul celebrului „There Will  Be Blood”)  si desigur, favoritul criticilor, Guillermo del Toro, cunoscut si pentru „Labirintul lui Pan”. Fiecare intra in joc cu sansa lui, cu atat mai mult cu cat exista si un mare absent pentru regie – Steven Spielberg. Toate drumurile duc la Torro, care a castigat si Globul de Aur si premiul Bafta pentru filmul sau de dragoste imposibila, destul de romantic prezentata. Si Peele are sanse, mai ales ca se afla la prima nominalizare, iar filmul sau, un thriller autentic, cu final neasteptat, te poarta cu brio intr-o lume a misterului.  
Actorii, actritele, muzica si categoriile tehnice vin saptamana viitoare, in cea de a doua parte a articolul meu, o insiruire a unor impresii despre fimul care bate fara probleme viata! 
Load More Related Articles
  • VERTICAL

    Mai nou, trendul e pe național. Nu zic că nu-i bine, dar parcă prea dintr-o dată toată lum…
  • Trăiește!

    Păreri de rău și multe semne de întrebare. Vise uitate sau lăsate undeva în pagină, pe-un …
  • ȘI OSCARUL MERGE CĂTRE … PREVIZIUNI ȘI IMPRESII

    Te face, de multe ori, să-ți pui întrebări existențiale și să încerci să cauți locurile di…
Load More By Narcis Avadanei
  • VERTICAL

    Mai nou, trendul e pe național. Nu zic că nu-i bine, dar parcă prea dintr-o dată toată lum…
  • Trăiește!

    Păreri de rău și multe semne de întrebare. Vise uitate sau lăsate undeva în pagină, pe-un …
  • NIMENI NU-I PERFECT!

    Trupuri sculptate. Increderi oarbe de sine și siguranță, toate împachetate, fac dintr-un b…
Load More In Stop cadru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

VERTICAL

Mai nou, trendul e pe național. Nu zic că nu-i bine, dar parcă prea dintr-o dată toată lum…