Actrița Draga Olteanu Matei a încetat din viață la vârsta de 87 de ani.
Teatrul nu este o enigmă. Nu e nici măcar o taină tacită între cel care vede și cel care oferă valori incendiare. Teatrul, la fel ca și filmul, este o felie bună de viață ambalată comercial, pentru a reuși să provoace ambiții, conștiințe, emoții și nu în ultimul rând, idoli și valori incontestabile. Așa se întâmplă și în cazul nostru, autohton, având în ani nenumărate pasaje colosale din punct de vedere al puterii de-a manevra, cu vorbe și fapte, publicul, sentimentele.
Facem azi un popas la una dintre cele mai complexe figuri ale generației de aur, o actriță contemporană cu noi, care-a lăsat urme adânci în arta românească, un spirit de legendă, o adevărată enciclopedie de teatru, de frumos, de colorat peisaj al celei mai depline și înalte varietăți umane – emoția, pe care a știut mereu să o creeze în teatru și film. Are și-un nume emblemă. DRAGA OLTEANU MATEI, una dintre cele mai iubite actrițe din România, din toate timpurile!
Spirit boem, temperament ludic, Draga Olteanu Matei și-a ars destinul întru scenă. Și a părăsit-o la timp, în glorie, în momentul în care publicul o va păstra vie, îi va continua imaginea cu acel portret de mare doamnă. A ales să fie onestă, să nu facă nici un timp de abdicare de la prestanța, minunea interpretării și misterul care a învăluit-o în permanență. A jucat viața, fiind un întreg teatru de caractere, și a dăruit la rându-i viața, întru totul, de la dramă la comedie, cu naturalețea aferentă, fără să se schimonosească. Mă-nclin pentru asta, pentru rol, pentru om, pentru enciclopedia și cultura sa, pe care am avut onoarea să le simt pe propria piele, sentiment copleșitor, pentru exemplu si pentru verticalitatea sa.
Are un palmares impresionat, într-o carieră de peste 60 de ani, jucând în peste 90 de producții cinematografice, peste 50 de piese de teatru alături de cei mai mari regizori români și peste 150 de roluri în televiziune, acolo unde a știut mereu să electrizeze audiența cu umorul său inteligent, cu puterea de a transmite dincolo de micul ecran. A scris mai multe scenarii de film, printre care și cel pentru celebra partitură a Păunei, văduva din „PATIMA”, pe care o interpretează magistral. A fost mereu autentică în descrierea universului său teatral, punând accentul pe naturalețe, jucând de la Chirița la Aneta Duduleanu, până la Kvasnia din „Azilul de Noapte” de Gorky, Veta din „Nea Mărin” sau Varvara din celebra serie cu „Bobocii”. Ea te face să înțelegi teatrul. Figura sa ar trebui studiată, pentru că e genul acela de actor care nu impune trăirism, ci-l face în așa fel încât te îndoiești tu singur de ce este natural și real și ce nu.
Mi-ar fi plăcut, să știți, s-o văd pe marile scene ale Londrei sau ale Parisului, pentru că are calități suficiente încât să acapareze o întreagă audiență doar cu trei-patru replici, pe care nu le forțează, ci le trăiește. Asta-mi place mie, un simplu tânăr amator de teatru, la Draga Olteanu Matei, făcând abstracție de faptul că am cunoscut-o personal – asumarea, implicarea, devotamentul, sufletul aruncat ca o cârpă plină de sângele creației pe scândurile triste ale unui teatru mut căruia îi dă replicile cele mai potrivite. Iar filmele ei trebuie căutate și privite, pentru că sunt un adevărat spectacol! Da, acesta-i cuvântul care o definea pe deplin. A fost un spectacol de zâmbet, de forță, de uimire și frumos, toate laolaltă, într-o nebuloasă epopee a unui devotat și măreț caracter.
Pentru toate acestea și pentru multe altele, mă-nclin ei și cred că dincolo de un portret, trebuie să știți că Draga Olteanu Matei, o doamnă rasată, a fost un om al timpului prezent, o bucurie de femeie, care te uimește de la primele replici, un aspru critic și un luptător pentru adevăratele valori, un simbol al artei și-o putere pe care trebuie să o păstrați în amintire!
Citește în continuare Din Dragoste de România – Sofia Vicoveanca!