Dacă nu aţi auzit până acum de Carine Roitfeld, este timpul să vă aducem la curent cu această personalitate marcantă ce a avut o influenţă semnificativă într-un doneniu definit de creativitate și libertate de exprimare artistică. Viziunea sa și curajul cu care a abordat editorialele au marcat o perioadă însemnată din istoria publicațiilor de modă și a campaniilor realizate de marile case de modă!
Carine Roitfeld, editor de modă, model și scriitoare, în prezent fondatoare și redactor-șef al CR Fashion Book, s-a născut în anul 1954 chiar în capitala modei, Paris, Franța. A fost redactor-şef al revistei Vogue Paris, poziţie pe care a deţinut-o timp de 10 ani, între 2001 şi 2011. A colaborat cu diverse nume celebre în modă, precum Karl Lagerfeld și Tom Ford, şi cu branduri renumite, precum Gucci, Yves Saint-Laurent, Missoni, Versace şi Calvin Klein. În anul 2019, CFDA (Consiliul Designerilor de Modă din America) i-a recunoscut activitatea în lumea modei prin Founder’s Award, în special pentru lansarea „bibliei de modă” CR Fashion Book și proiectele adiacente, CR Men și CR Studio. De asemenea, French Institute Alliance Française i-a acordat Premiul Art de Vivre pentru contribuția sa la promovarea artei de a trăi viața în stil francez.
„Când eram mică, moda nu era la fel de importantă cum este astăzi”, spune Carine Roitfeld. „Cum poți fi șic? Nu înveți să fii șic. Înveți să eviți erorile. Să fii șic este ceva ce ai deja în tine. Hainele sunt foarte importante. Îți pot schimba viața. Pot schimba modul în care te simți într-o zi. Te poți comporta mai frumos pentru că te simți mai frumos. Dar omul este mai important decât ceea ce poartă.”
În tinereţe, a activat ca model după ce a primit o propunere de la un asistent al unui fotograf britanic, Carine Roitfeld recunoscând: „Eu nu eram un star. Lucram doar pentru reviste mici”. Mai târziu, devine scriitor şi stilist pentru Elle France. Cât a lucrat ca stilist liber-profesionist, fiica ei, Julia, a apărut în revista Vogue Bambini în anul 1990, ocazie prin care l-a cunoscut pe fotograful Mario Testino. La puţin timp după, cei doi au format o puternică echipă creativă, lucrând atât în advertising, cât şi pentru Vogue America şi Vogue France și promovând un stil editorial nou. „În ceea ce mă privește, o fată adevărată își mușcă unghiile, se joacă cu părul, își trage cămașa peste fustă! Evidențierea tuturor acestor gesturi în fotografii, alături de un aspect foarte natural, sexy, șic a intrigat publicul. Noul nostru stil fotografic a atras rapid atenția.” Într-un interviu, Roitfeld declară că Mario Testino i-a schimbat perspectiva: „Nu am fost cel mai bun stilist în cei 15 ani în care am lucrat pentru Elle France, însă când l-am întâlnit pe Mario Testino, ceva clar s-a întâmplat. Persoana potrivită la momentul potrivit”.
După ceva timp, Roitfeld a început să activeze în poziția de consultant pentru Tom Ford, Gucci şi Yves Saint-Laurent, timp de şase ani. De asemenea, a avut o contribuţie semnificativă şi în estetica brandurilor Missoni, Versace şi Calvin Klein.
În anul 2001, a fost abordată de către preşedintele internaţional al Condé Nast, Jonathan Newhouse, pentru a-i propune un post de editor la Vogue Paris. În 2006 se zvonea faptul că Roitfeld a primit, din partea Hearst Corporation, oportunitatea de a o înlocui pe Glenda Bailey’s în poziţia de editor-şef la U.S. Harper’s Bazaar.
Ultima ediție realizată de Carine Roitfeld pentru Vogue Paris este cea din decembrie 2010, care a iscat multe controverse din cauza editorialului ce prezenta imagini cu copii într-un stil considerat nepotrivit vârstei lor
În anul 2011, Roitfeld abandonează Vogue Paris după zece ani de activitate, pentru „a se concentra asupra proiectelor personale”. Poziţia ei este preluată de către Emmanuelle Alt, director de modă în cadrul aceleiaşi reviste. Roitfeld se întoarce la stilismul liber-profesionist, lucrând pentru campanile Chanel din toamna anului 2011 şi primăvara anului 2012.
În anul 2012, Carine Roitfeld a fost numită director de modă global în cadrul revistei Harper’s Bazaar și lansează propria sa revistă de modă, CR Fashion Book, prima ediție având tema Rebirth (Renașterea). „Iubesc moda, iar acum am ocazia să mă și bucur de ea. Această revistă reprezintă, într-un fel, și renașterea mea.”
Acum, că sunteţi clar puşi în temă, să observăm cine este de fapt Carine Roitfeld, ca om. Are într-adevăr o personalitate aşa de puternică cum se zvoneşte?
În interviul din anul 2019 realizat de The Guardian, descoperim mai multe detalii despre ce o face pe Carine Roitfeld… să fie Carine Roitfeld. „Oamenii au impresia că judec, dar eu nu judec. Privesc. E diferit. Unele persoane spun «Dumnezeule, ochii ei te vor scana», dar nu o fac pentru a judeca. Scopul este să-mi fac o idee. Este mai mult o observaţie”, spune ea.
Activitatea sa editorială a fost marcată de abordări îndrăzneţe, iubea ideea de sâni, chiar şi goi pe copertă, iubea aspectul ţigărilor în gurile modelelor, iubea blănurile. În special, iubea formele, de aceea nu angaja întotdeauna modele foarte slabe, ci angaja modele precum Crystal Renn şi Lara Stone. Nu numai că prezenta modele de toate mărimile, dar prezenta şi modele de diverse etnii sau cu diverse identităţi sexuale, precum modelul afro-american transsexual Andre J, care a apărut, cu barbă şi îmbrăcat în rochie, pe coperta revistei Vogue, ediția din noiembrie 2007.
„Mă simt total deschisă şi confortabilă cu oricine. Acesta este punctul meu forte, întotdeauna cu mintea deschisă”, adaugă aceasta. Când a fost întrebată dacă primeşte multe critici, având în vedere imaginile extravagante pe care le expune, a răspuns că „Da, chiar multe. Diferă în funcţie de ţară. Când faci ceva nou, e normal să ai parte de critici. Întotdeauna când făceam un lucru nou, eram criticată, dar, în mod amuzant, fac lucruri noi pentru că acesta este modul meu de gândire, modul meu de a iubi oamenii”.
În continuare, aflăm despre relaţiile ei cu alte nume mari din industrie. Într-o zi, povesteşte că l-a rugat pe Tom Ford să-i arate cum să facă un selfie reușit, să o ajute să-şi găsească unghiul bun, dar el îi spune „Oh, dar tu nu ai un unghi bun, Carine!”. Ea îi mulţumeşte în mod ironic, iar el îi explică faptul că e de preferat să îi facă în continuare altcineva fotografiile. Astfel, recunoaşte că nu îşi face niciodată selfie-uri.
De asemenea, Carine a avut o relaţie foarte bună cu designerul Karl Lagerfeld: „Chiar am pierdut pe cineva foarte important pentru mine. Tatăl meu a murit acum 20 de ani, iar Karl a fost… nu neapărat un nou tată pentru mine, însă un protector”.
Pentru a observa mai îndeaproape relația dintre cei doi, dar și pentru a descoperi o conversație interesantă între două personalități proeminente din modă, recomandăm interviul din Interview Magazine, revistă fondată de Andy Warhol în 1969, cu scopul de a prezenta „discuții intime între cei mai creativi oameni din lume”. Întrebată de Karl Lagerfeld cât de departe poate merge în realizarea editorialelor sale de modă, Karine Roitfeld răspunde: „Cred că atunci când realizezi fotografii urmând principiile mele, poți încerca orice. Îndrăznești să faci o mulțime de lucruri – îndrăznești cu sexualitatea, îndrăznești să spargi tabuurile. Atât timp cât găsesc eleganța și frumusețea, nu mă tem să abordez nimic”.
Mai departe, aflăm cum este Carine Roitfeld, dar nu în poziția de editor de modă, ci ca mamă a doi copii, Julia și Vladimir: „Am fost foarte severă cu ei. Ţipam la ei. Spălaţi-vă pe dinţi, acum duceţi-vă la şcoală, duceţi-vă şi curăţaţi maşina dacă luaţi o notă proastă, faceţi-vă patul, curăţaţi bucătăria, chiar dacă vine menajera. Mulţumiți şoferului de taxi, mulţumiți chelnerului de la restaurant. Copiii mei sunt atât de bine educaţi deoarece am fost severă cu ei. Dar am fost şi foarte dedicată lor”. Vladimir și-a susținut mama pe parcursul carierei sale, încurajând-o după ce a încheiat colaborarea cu Vogue să își construiască propriul brand și să lanseze, cu ajutorul său, revista de modă CR Fashion Book. „Vladimir creează structura, planul de afaceri, îmi face viața mai ușoară și este fantastic pentru mine – mă ajută să rămân tânără. Nu m-am gândit când era copil că într-o zi va lucra cu mine, așa că a fost o surpriză plăcută. Eu pot să fiu în continuare creativă și chiar am încredere în el, ceea ce este foarte important pentru mine”, spune Carine Roitfeld despre relația cu fiul său.
Astfel, aflăm că răspunsul este da, Carine Roitfeld este o femeie cu o personalitate puternică şi impunătoare, căreia i se datorează influența pe care a avut-o în modă în ultimele decenii și care o face omul de succes din zilele de astăzi. Dacă vă interesează şi vreți să aprofundați subiectul, există un documentar din anul 2013, „Mademoiselle C”, care prezintă lansarea revistei de modă CR Fashion Book.
Citește în continuare Manolo Blahnik, viața și cariera „regelui pantofilor”.