Home LifeStyle Somonul sălbatic – cea mai bună alegere pentru o alimentație sănătoasă

Somonul sălbatic – cea mai bună alegere pentru o alimentație sănătoasă

15 min read

 Omul din zilele noastre a început să fie din ce în ce mai conștient de importanța peștelui în alimentație pentru dezvoltarea și menținerea sănătății organismului, iar beneficiile lui nu mai reprezintă de mult timp o noutate. Ce pește ar trebui să consumăm, cum îl preparăm și mai ales la ce ar trebui să fim atenți atunci când îl alegem, aflăm de la  Chef Alex Iacob, câștigătorul emisiunii Top Chef.

 Care este importanța peștelui în bucătăria ta?

Îmi place mult să gătesc cu pește, cred că este versatil și interesant și poate face parte cu succes din orice meniu. În ultime vreme m-am orientat din ce în ce mai mult către produse românești și am descoperit că, în ceea ce privește peștele, nu stăm chiar atât de bine, deși avem deschidere la mare. Cel mai mult se consumă păstrăv, șalău și calcan.

Recomanzi peștele? De ce?

Le recomand tuturor peștele, datorită aportului de proteine și Omega 3. Are o carne ușor de preparat și de digerat, un gust interesant și o textură plăcută. N-ar trebui să lipsească din alimentația nimănui, fiind o sursă bună de micronutrienți esențiali. Este posibil să fie necesară o perioadă de experimentare pentru a explora varietatea de pește și modurile de preparare, dar mereu se va găsi o modalitate de a-l introduce într-o dietă sănătoasă. Recomand întotdeauna peștele sălbatic, și nu pe cel de acvacultură. Peștele sălbatic are un gust mai plăcut, o textură mai fermă și este mult mai sănătos!

Sunt obișnuiți românii să îl consume ?

Da, însă cel mai adesea la restaurant! Românii nu au avut cea mai plăcută experiență în ceea ce privește peștele. Majoritatea au amintiri neplăcute sau idei preconcepute, din cauza opțiunilor limitate de acum 20 de ani sau mai bine. Înainte, se găsea cel mai adesea macrou, care era congelat prin metode industriale ce nu conservau gustul și proprietățile cărnii, iar modalitatea principală de gătire era prăjirea. Rezultatul final cred că a convins mulți oameni nu doar că peștele în general nu este prea grozav, dar și că nu poate fi gătit bine acasă. Dar nimic n-ar putea fi mai departe de adevăr! Eu încurajez consumul de pește de calitate, de preferință sălbatic, atât proaspăt, cât și congelat prin metode bune și eficiente care să păstreze intacte prospețimea și savoarea.

Cum îți place să îl prepari ?

Întotdeauna caut să asociez legume de sezon și condimente, astfel încât să obțin gustul cel mai bun! Primăvara prefer spanac, salate, verdețuri, vara aleg mereu roșii coapte și dulci, iar în sezoanele reci optez pentru rădăcinoase, cartofi etc. Pentru a obține cel mai bun preparat, este esențial să folosim ingrediente de calitate! Îmi place să asociez peștele cu un sos interesant care să conțină semințe de fenicul sau ulei de mărar, de exemplu, pentru un gust deosebit.

Acasă, peștele poate fi gătit în tigaie, cu o lingură de unt, puțin cimbru și usturoi, și la cuptor, cu legume, dar poate de asemenea să fie marinat sau preparat la grătar. La restaurant, mai există și opțiunea sous vid sau tartar. Poate fi de asemenea afumat și folosit în salate pentru un plus de savoare! Practic, peștele este foarte versatil și se pot obține preparate interesante și gustoase care să-i pună în valoare gustul deosebit!

Cum îl alegi?

Dacă vorbim de un pește proaspăt, mereu am grijă ca branhiile să fie roșii, pielea lucioasă, ochii limpezi și carnea fermă. Un pește congelat poate fi de asemenea de calitate, atâta timp cât este răcit rapid pentru o conservare corespunzătoare care să păstreze proprietățile cărnii. Dacă optăm pentru un pește congelat rapid în condiții bune, nu facem rabat de la calitate!

Somonul este un pește foarte apreciat la noi. Așadar: de acvacultură sau sălbatic?

Bineînțeles că somonul sălbatic este mai bun. Într-adevăr, acest lucru se traduce și într-un preț mai ridicat, însă întotdeauna merită. Am avut recent ocazia să gătesc somon sockeye și m-am convins că proprietățile sale sunt superioare: gustul este diferit, incredibil de bun comparativ cu variantele de piscicultură. Somonul de acvacultură este cam gras, are un gust mai puternic de pește și o textură mai fărâmicioasă, care nu este nici prea plăcută, nici prea ușor de gestionat la gătit. Somonul sălbatic sockeye are o carne roșie, fermă, are un conținut redus de grăsime și se comportă foarte bine în timpul preparării. Aroma sa este imposibil de comparat cu orice altceva am încercat, însă aș îndrăzni să spun că aduce puțin a biban de mare.

Le recomand tuturor să încerce somonul sălbatic sockeye  măcar o dată, pentru o experiență deosebită. Și sper că orizonturile românilor se vor lărgi și că vom învăța să includem și peștele sălbatic, de calitate, în alimentația noastră, deoarece este o sursă sănătoasă de proteine, vitamine, minerale și Omega 3.

Rețetă: FILE DE SOMON CU LEGUME, CREMĂ DE SPANAC ȘI HREAN

Pentru această rețetă am folosit file de somon sălbatic sockeye, de proveniență Rusia, pe care l-am găsit la somonsalbatic.ro în varianta congelată rapid. M-au impresionat gustul și textura acestui tip de somon sălbatic, așa că am decis să le pun în valoare cu ajutorul rețetei de mai jos.

Ingrediente: file de somon sălbatic (200 g), spanac proaspăt (200 g), 4 cartofi mici, o legătură de ceapă verde, 2 linguri de ulei de măsline, 50 g de unt, jumătate de lămâie, o linguriță hrean ras, o lingură de brânză feta sfărâmată, sare și piper, mărar proaspăt pentru decor.

Fileul de somon se condimentează cu sare și ulei de măsline, apoi se introduce într-o pungă cu fermoar (zip bag) sau o pungă specială pentru vidat și se lasă 30 de minute la 54 de grade în baia de apă în care este aparatul de sous vide.

În cazul în care nu se dorește prepararea prin tehnica sous vide, se va proceda după cum urmează: fileul de somon sălbatic se condimentează cu sare și apoi se prăjește cu pielea în jos, la foc mediu, cu o lingură de ulei de măsline, timp de 4-5 minute, după care se întoarce și se mai lasă 2-3 minute. Se verifică temperatura la interior cu ajutorul unui termometru de bucătărie, astfel încât să nu depășească 60 de grade (temperatură la care se pierde textura specială a peștelui).

Cartofii se curăță de coajă, se pun la fiert în apă cu sare și se scot atunci când sunt fierți pe jumătate, după care vor fi tăiați în două.

Spanacul se fierbe 2 minute în apă cu sare, după care se strecoară și se dă în blender cu jumătate din cantitatea de unt și sare și zeamă de lămâie după gust.

Ceapa verde se curăță și se păstrează doar partea albă.

Într-o tigaie se pun untul rămas, ceapa verde și cartofii tăiați în jumătate, și se sotează la foc mic timp de 4-5 minute. Se condimentează cu sare și piper după gust.

Se amestecă hreanul ras cu brânza feta sfărâmată.

Pe o farfurie se pun o lingură de piure de spanac, fileul de somon și legumele sotate. Deasupra se presară brânza cu hrean. Se vor folosi frunzulițe de mărar proaspăt și spanac pentru decor.

Sper să încercați această rețetă și să vă convingeți că peștele este un aliment gustos, sănătos și care merită un loc în alimentația tuturor!

 

 

 

 

 

 

Load More Related Articles
  • 5 machiaje care ne-au plăcut la Grammy 2018

    În fiecare an așteptăm cu nerăbdare premiile Grammy deoarece look-urile de pe covorul roșu…
Load More By Sebi Anamaria
Load More In LifeStyle

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

5 machiaje care ne-au plăcut la Grammy 2018

În fiecare an așteptăm cu nerăbdare premiile Grammy deoarece look-urile de pe covorul roșu…