Home Movies ȘI OSCARUL MERGE CĂTRE … PREVIZIUNI ȘI IMPRESII

ȘI OSCARUL MERGE CĂTRE … PREVIZIUNI ȘI IMPRESII

16 min read
Te face, de multe ori, să-ți pui întrebări existențiale și să încerci să cauți locurile din tine pe care le-ai schimba. Filmul e o enclavă a artei, e un mister pus pe-un tapet îndrăzneț, cu nenumărate întrebări și fără nici o pudoare absurdă. Dar să ne înțelegem din start, vorbim de filmele care valorează ceva, un nesemnificativ impact asupra omului, din punct de vedere artistic, nu de succesele impresionante de casă construite strict pentru divertisment și pentru nevoia patologică a unora și-altora de a se hrăni cu mediocritate.
Există desigur, și pentru această categorie de filme, premiile „ZMEURA DE AUR”, dar fac obiectul unei discuții pe care prefer, din rațiuni de bun simț, să nu o abordez. Rămânem la producțiile Oscarului din acest an, iar dacă săptămâna trecută dezbăteam cele nouă filme ce se bat pentru titlul suprem, împreună cu regizorii, acum ajungem la cei care dau sens unui film, tranpunând nu doar talent sau inspirație, ci și parte din ei, din felul în care ei, prin toată experiența, înțeleg lumea. Iar 2018 este anul în care competiția e strânsă, iar nominalizații, mare parte din ei, sunt nume de referință, care stârnesc reacții și care cu siguranță au desăvârșit producțiile din care au făcut parte.
Categoria “CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL” aduce în prim-plan doi începători foarte buni, aflați la prima nominalizare și trei mari grei ai genului, fiecare dintre ei cu mai multe propuneri pentru titlu pe parcursul anilor. Să-i luăm pe rând. Timothée Chalamet, tânărul de 22 de ani, care joacă rolul unui puști gay ce trăiește prima poveste de dragoste frântă în „Call Me by Your Name“, e o revelație.
Trăirile, naturalețea și lejeritatea cu care-și interpretează partitura îl fac un viitor star, putând fi cel mai tânăr câștigător al acestei categorii din toată istoria Oscarurilor. Rolul său ridică multe semne de întrebare, fiind controversat, dar are persuasiune, are capacitatea, la o vârstă fragedă, fără prea multă experiență, de a te ține acolo, uimit de felul în care-și pune pe tavă trăirile. Ar merita trofeul și nu doar pentru încurajare! Un contracandidat puternic, la fel de tânăr, dar de altă factură, este Daniel Kaluuya, pentru jocul său din „Get Out“, unde ține cu sufletul la gură privitorul. Plânge cu ușurință și parcă îți transmite o fărâmă din teroarea la care e supus.
Daniel Day-Lewis în „Phantom Thread“ , Gary Oldman în „Darkest Hour“ și Denzel Washington în „Roman J. Israel Esq.“ sunt magistrali. Toți trei! Fenomenali, jucând unele dintre cele mai bune roluri ale carierei lor, meritând, fiecare în parte, statueta pentru partitura interpretată. Totuși, sunt diferiți și-i particularizează, după cum e firesc, ceva anume! Favorit şi desigur, câştigător, va fi Gary Oldman, care-l joacă exemplar pe Churchil, schimbat fizic, dar transpus în pielea unei mari personalități a lumii. Denzel Washington adună numeroase trăiri la un loc în rolul avocatului din filmul care i-ar putea aduce o nouă statuetă, pentru că e natural, e autentic și reușește să transmită emoție, așa cum îi e lui specific. Day-Lewis ar putea primi a treia statuetă a carierei sale pentru rolul excentricului creator de rochii, pe care-l joacă special, dar totuși neconvingător comparativ cu anteriorii și cu rolurile sale monumentale. Toți merită vizionați și analizați, fiind adevărate lecții de actorie într-o lume dominată de mediocritate și de superficialitate!
Anul acesta o plasează pe Meryl Streep din nou în rândul favoritelor la tilul de “cea mai bună actriță în rol principal”, pentru rolul său matur din The Post. Sunt subiectiv, știu, o iubesc nespus și o consider cea mai spectaculoasă actriță a tuturor timpurilor, meritând cu prisosință fiecare premiu și nominalizare. În filmul cu pricina, face un rol asumat, puternic, despre o femeie a cărei viață a fost dominate, ca și a ei, de profesionalism. Totuși trofeul va merge la cea care mai are o statuetă pentru FARGO, jucând acum rolul unei mame îndurerate de pierderea fiicei.
Frances McDormand, în „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“, e naturală și plină de-un fel de convingere de parcă ai fi și tu parte a poveștii pe care ea vrea să o spună, câștigând până acum și Globul de Aur și Bafta. Categoria e completată de Margot Robbie, cu „I, Tonya“ Saoirse Ronan în „Lady Bird“ și Sally Hawkins în „The Shape of Water“. Sally e mută în filmul lui Torro și interpretează o inocență perfectă, de altfel greu de jucat. Saoirse a avut roluri mult mai bune, iar „Lady Bird” e un pic forțat pentru vârsta și experiența sa. Margot Robbie e convingătoare și puternică în rolul din filmul despre viața gimnastei Tonya. Cu iubire pentru Meryl, rămân pe Francis, deși aș vrea să fiu surprins!
Rolurile secundare împlinesc un film și potențează pe cele principale. La fel de importante, ele sunt cheia ce deschis și împlinesc complet poveștile. Și la femei și la bărbați, avem nume celebre și mari actori. Mary J. Blige, Allison Janney,  Lesley Manville, Laurie Metcalf și fenomenala Octavia Spencer, dar și greii Willem Dafoe, Woody Harrelson, Richard Jenkins, Christopher Plummer, Sam Rockwell. Aș merge pe cei care sunt cumva la început de drum și au făcut roluri fenomen – Rockwell în filmul cu panourile e genial, la propriu și sigur va împușca o statuetă pentru rolul polițistului-adjectiv care salvează întreg peisajul. Plăcerea vinovată la femei e Octavia Spencer, care-i bună în orice ar juca, deși trofeul va merge probabil către filmul „Y, Tonya” și Allison Janney.
O luptă puternică, esențială, din punctul meu de vedere, se dă la scenarii. Scriitura, felul în care e construit subiectul, oamenii care definesc o poveste sunt cei care de fapt dau sens unui film și-l transformă dintr-o simplă idee, într-o capodoperă, după caz, înainte de a interveni regizorul și talentul actoricesc. Există și aici două categorii – scenariu original și scenariu adaptat. Avem cinci super povești originale, cu drame, cu existențiale întrebări despre natura umană, despre felul în care găsim soluții de viață și despre iubire.
 „The Big Sick“, Emily V. Gordon şi Kumail Nanjiani, „Get Out“, Jordan Peele, „Ladybird“, Greta Gerwig, „The Shape of Water“, Guillermo del Toro şi Vanessa Taylor, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“, Martin McDonagh. Toate cinci ar merita o distincție pentru originalitate și curaj, într-o lume cu subiecte trase la xerox. Neașteptat, eu aș da premiul către Get Out, pentru că e șocant, pentru  că e imprevizibil și pentru că tratează un subiect cu inflexiuni din realitate, dus într-o poveste numai bună pentru marile ecrane.
În cazul poveștilor adaptate, situația e diferită. Fie că sunt nuvele, cărți sau alte scrieri, toate cele cinci filme merg către condiția umană.  „Call Me By Your Name“, James Ivory, „The Disaster Artist“, Scott Neustadter şi Michael H. Weber, „Logan“, Scott Frank, James Mangold, Michael Green, „Molly’s Game“, Aaron Sorkin, „Mudbound“, Virgil Williams and Dee Rees. Câștigător la puncte și în preferințele mele este povestea pusă poetic în scenă, în Strigă-mă pe numele tău, marea controversă a premiilor care tratează cu seninătate problema homosexualității. Filmul captează și reușește să spună povestea, fără artificii artistice majore, cu sinceritate și multă emoție aflată la mijloc!
Imaginea și scenografia, precum și categoriile de sunet le-aș da către “DUNKIRK”, un film perfect din punctele acestea de vedere. Coloană sonoră către Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“, iar cântecul câștigător ar putea fi „Mystery of Love“ din  Call Me By Your NameLa machiaj, fără doar și poate, „DARKEST HOUR” merită statueta, pentru o transformare spectaculoasă a lui Gary Oldman și pentru fidelitatea cu care au redat epoca respectivă, iar la costume, „VICTORIA ȘI ABDUL”, acolo unde regăsim două culturi bine definite – Anglia cu-ale ei ținute burgheze și India colorată.  Adevărurile complete vin pe 4 martie, noaptea pentru România, într-o gala spectaculoasă a unei arte pe cale de dispariție – filmul – o lume despre un nicăieri! Bucurați-vă așadar, de filme! 
Load More Related Articles
  • Angela Gheorghiu, unul dintre cele mai notabile simboluri ale României

    Întotdeauna am știut că performanța ține de determinare, de felul în care fiecare dintre n…
  • VERTICAL

    Mai nou, trendul e pe național. Nu zic că nu-i bine, dar parcă prea dintr-o dată toată lum…
  • Trăiește!

    Păreri de rău și multe semne de întrebare. Vise uitate sau lăsate undeva în pagină, pe-un …
Load More By Narcis Avadanei
Load More In Movies

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Angela Gheorghiu, unul dintre cele mai notabile simboluri ale României

Întotdeauna am știut că performanța ține de determinare, de felul în care fiecare dintre n…