Home Movies Recenzie: The Nun

Recenzie: The Nun

12 min read

Dacă ar fi să pun toate filmele din această franciză în ordinea crescătoare a preferințelor mele, ar fi din păcate: Locul 5. The Nun, o să vedeți de ce imediat, 4. Annabelle, 3. Annabelle 2: Creation, 2. The Conjuring 2 și pe primul loc The freaking Conjuring. Gășiți mai multe detalii la sfârșitul articolului, în varianta video, unde am făcut și o scurtă recapitulare a întregii serii în ordine cronologică.

Deci de ce este The Nun pe ultimul loc în preferințele mele ? Păi hai să o luăm de la început, fără spoilere. Acțiunea are loc în România anilor 1950, unde demonul Valak din Conjuring 2, terorizează o biserica plină de măicuțe. Un preot este trimis de la Vatican să investigheze fenomenul, jucat de Demian Bichir, împreună cu o tânără care încă nu și-a spus jurămintele pentru a deveni călugăriță, jucată de Taissa Farmiga, sora mai mică a lui Vera Farmiga.

Fără spoilere, începutul este chiar interesant și plin de potențial, aș zice chiar că prima treime a filmului n-a fost rea deloc, destul suspans, super scenografie și stil de filmare, fără să arate prea mult “monstrul”, fără să dezvăluie prea multe. Coloana sonoră când își face apariția The Nun este foarte mișto compusă și împreună cu înfățișarea acesteia și locația și efectele speciale, împreună realizează o atmosferă înfricoșătoare și creepy, păcat că nu au mai știut ce să facă cu ele după prima jumătate de oră!

Ele sunt încă acolo până la sfârșitul filmului, aceste bile albe ale părților tehnice, doar că în principal, scenariul și poate un pic și stilul regizoral mi-au distrus orice speranță îmi făcusem până în acel punct. Adică începe să te amețească cu mini-scenete de groază, nu știu cum să le zic, de parcă filmul a fost ciopartit și apoi lipit la loc în grabă.

În sensul că, un personaj rămâne singur, este chemat de o voce și bineînțeles că se duce după ea, sau, este ademenit cu câte un obiect tras într-o anumită direcție și bineînțeles că se duce să investigheze, sau, vede o persoană care fuge sau merge într-o direcție și BINEÎNȚELES că se duce după ea! Deci devenise ridicol! Se întâmplă de cel puțîn 10 ori!

Frate te atacă demoni și cadavre și ți se întâmplă toate monstruozitățile din lume, dar personajele noastre se tot despart și se duc singure în întuneric, pentru că au auzit un zgomot venind din cimitir!? De parcă mă uitam la fucking Scooby-Doo!

Să presupunem că toată lumea din film din perioada respectivă era redusa mintal și atât puteau să facă, dar, arătau cum un personaj este atacat, apoi, când în cele din urmă rămânea fără scăpare, totul se oprea! De parcă visase sau își inchipuise. De atat de multe ori au avut loc astfel de scene încât s-a dus la gunoi orice tensiune, orice atmosfera. Deci devenise amuzant, jumătate de sală de cinema începea să radă când își dădeau seama că urmează o altă faza asemănătoare… cum e posibil așa ceva !?

Și este de înțeles, și eu pățeam același lucru, imi venea sa rad, doar că eu mă și enervam în același timp. Apropo de amuzament, dialogul este penibil, sunt cel puțîn 3 scene în care există one-liners, adică replici stil Arnold Schwarzenegger, la care am râs mai mult decât trebuia. Partea trista este că realizatorii nu cred că voiau să ajungă la o parodie, s-au gândit poate că este umor în genul filmului IT, dar le-a ieșit umor gen Scary Movie.

Personajele sunt construite parțial, nu aflăm mare lucru despre ele încât să ne pese, iar marele preot-soldat whatever, care face exorcizari în teren, este DEGEABA! Nu face absolut nimic, este salvat de câteva ori de alte personaje. Tot ceea ce face este să o strige pe Irene, pe Farmiga adică. Toată povestea lui este inutilă! Dacă ideea era să inverseze rolurile și să-l facă pe el “the damsel in distress”, le-a ieșit perfect.

Irene, pe de altă parte, are niște viziuni, dar cred că pe parcursul scenariului au uitat unde voiau să meargă cu chestia asta pentru că: ba vede doar ea anumite persoane, ba le văd toți, ba este clarvăzătoare. Nu mai înțelegi ce este viziune, ce este real, ce este demon, ce este fantomă. Este o încurcătură totală de scene aruncate haotic.

James Wan, care a regizat The Conjuring și scris și regizat The Conjuring 2, este creditat pentru poveste, nu pentru scenariu, atenție, este o mare diferență. Iar acest lucru se vede/se simte cu siguranță. Nici regia și nici scenariul nu se ridică , nici măcar în apropiere, de nivelul lui The Conjuring sau Insidious.

În concluzie, The Nun este cel mai dezamăgitor capitol din serie, are bile albe mai ales când vorbim despre efecte, machiaje, scenografie, imagine, coloana sonoră, plus câteva momente bune, înfricoșătoare, dar și mai multe momente pline de clișee de tipul jumpscare-urilor sau personajelor stupido-idioate. Și mai ales câteva faze absolut penibile, amuzante neintenționat. O să va dați seama despre ce vorbesc după ce o să vedeți filmul. Unii poate nu, majoritatea cred că da. Horror-ul este foarte subiectiv și contează mult experiența fiecăruia.

Notă mea este 5, încă un 5, îl pun la colecție, cred că o să fie plin de filme horror în topul cu cele mai proaste 10 filme de la sfârșitul anului, asta este. Cum am zis dată trecută în recenzia video la Slender Man, unele proiecte se bazează doar pe un nume popular și caută un profit cât mai mare, altele sunt făcute de începători, altele suferă poate de ambele aspecte și, din când în când, mai primim și câte unul cu adevărat bun. (Anul acesta – Hereditary)

Pe canalul de Youtube am introdus și un joc nou interactiv “VS”. Check it out, este distractiv. Alege/votează câștigătorul unei lupte fictive. Data trecută: Aragorn VS Jason Vorhees. Acum: Luke Skywalker VS Jason Bourne. Până la recenzia viitoare intră să comentezi/votezi. Vă urez, ca de obicei, vizionare plăcută! And choose wisely.