V-am prezentat până acum câteva povești în care designul românesc este reinventat, reinterpretat, resuscitat cu succes, iar povestea Iutta este doar o continuare firească. Gențile, pantofii și accesoriile cu motive tradiționale brodate au devenit „talismane personale”, așa cum și-a dorit fondatoarea și designerul brandului. Nicoleta Chirica a crescut înconjurată de frumos și a simțit că există nevoia să ne reconectăm la rădăcini, motiv pentru care a apărut Iutta. Produsele pe care le creează se nasc din ideile sau sentimentele cu care rezonează la nivel personal într-un anumit moment, exprimate cu ajutorul simbolurilor brodate în piele.
Cum începe povestea brandului?
Deși brandul a luat naștere acum cinci ani, povestea s-a conturat încă din copilărie, prin clipele petrecute în preajma tatălui meu, sculptor, care mi-a insuflat pasiunea pentru frumos. După ani de studii economice și un job în domeniul telecomunicațiilor, mi-am dat seama că aveam o latură estetică pe care nu o explorasem suficient. Primele încercări au fost în joacă, într-o zi pur și simplu m-am trezit făcând tipare și apoi chiar genți cu bucăți de piele pe care le-am ales dintr-o legătorie de artă. Am renunțat în cele din urmă la corporație, am început să studiez la o școală de design și am făcut trecerea la industria creativă, axându-mă pe accesorii cu motive tradiționale brodate, care acum poartă numele de Iutta.
Ce v-a determinat să urmați această direcție estetică?
Simțeam că este nevoie să valorific autenticul din oameni, să îi reconectez la rădăcinile lor prin ceea ce poartă. Mi-am dorit să ofer un produs care să fie mai mult decât o poveste – să devină un simbol, un talisman personal. Astfel, Iutta e o continuare a femeii care o poartă, o sumă a credințelor ei.
De unde vă luați inspirația?
Primele genți au fost create din niște schițe vechi ale tatălui meu, care aveau mânere din lemn de nuc sculptat. Apoi, pentru că m-a fascinat mereu simbolistica, am început să descifrez singură semne de pe iile străvechi și din arhitectură, să le reinterpretez și să le duc povestea mai departe, prin broderii în piele. Folclorul este o sursă infinită de idei.
Cum arată femeia care poartă creațiile Iutta?
Este autentică, își prețuiește rădăcinile și le poartă cu mândrie și gust. Are mereu un detaliu care te face să-ți întorci privirea și să îi apreciezi bucuria sinceră.
Care este feedback-ul publicului la nișa aleasă?
Noi creăm pentru cei care apreciază și susțin designul, produsele personalizate și atenția la detalii. Am observat că de multe ori asta înseamnă că publicul provine din lumea creativă și cea de business. Ei ne-au primit mereu cu brațele deschise și ne-au încurajat să ne spunem povestea. În 2017 am primit premiile Artizanul Anului prin Revista Atelierul și Business Woman of the Year, prin New Money, ceea ce ne-a adus o mare bucurie.
Care sunt greutățile pe care le întâmpinați în reinterpretarea tradițiilor pentru a da naștere unor forme actuale pe care femeia contemporană să le poată integra în garderoba sa?
Deși motivele noastre brodate în piele sunt foarte îndrăgite, încă observ o mică reticență a publicului din România în a fi deschis către nou: a introduce forme atipice în ținută sau a explora culori. Pe de altă parte, există o direcție bună spre care femeile se îndreaptă, aceea de a purta produse unice, personalizate, care au un design aparte și o poveste cu care se identifică. Nicio colecție Iutta nu seamănă cu alta, chiar dacă stilul este foarte ușor recognoscibil și poveștile au același punct comun, românescul adus în contemporan.
Care ar fi un exemplu de proiect, produs sau moment pe care îl considerați o mare reușită?
Fiecare colecție are un produs popular (Dor de Moldova din Dor de Românesc, Magpie din Măiastra, Polaris din colecția cu același nume etc.), dar eu rămân mereu cu sufletul la gențile primei colecții, Spirit Eflorescent, sculptate de tatăl meu. La nivel de reușită, sunt surprinsă mereu de colaborările care ne ies în cale, precum The Silver Spoon, filmul în regia Mick Davis în care geanta care poartă același nume a călătorit pe covorul roșu la Cannes și multe alte festivaluri de film, sau de nominalizările pe care le primim, începând cu Best Startup în 2013 sau, cea mai recentă, de anul acesta, „Emerging Entrepreneur of the Year” – Business Review.
Dacă ar fi să alegi un simbol românesc care să te reprezinte care ar fi acesta?
Îmi vine foarte ușor să răspund, pentru că el a inspirat și semnul Iutta. Este vorba de coloana lui Brâncuși, pe care-o văd ca pe o reprezentare a legăturii strânse dintre cer și pământ, dar și a ADN-ului românesc. La ea mă atrage cel mai mult aspirația către măreție și fascinația infinitului.
Când vine vorba de procesul de creație, în ce măsură se ține cont de tendințe?
Fiecare colecție e un moment al devenirii mele, cu care mă identific în plan personal. Simbolurile cu care rezonez cel mai mult în acel moment devin cele pe care le aprofundez, iar de la semnificația acestora construiesc și designul. Materialele și liniile trebuie să fie în armonie deplină și pun preț mai mult pe asta decât pe tendințe. Se poartă ceea ce te face să fii bucuroasă și mândră, și asta avem și noi în vedere atunci când introducem clienții în universul nostru prin #joyofwearingiutta.
Ce a însemnat anul 2018 pentru brandul Iutta?
Anul 2018 a fost unul special pentru că am aniversat cinci ani de la lansare. I-am sărbătorit la Galeria Artmark, printr-un eveniment în care am marcat și ocazia centenarului, dar și lansarea unei noi colecții – Dor Regal. Și se leagă cum nu se poate mai frumos: Dor Regal are genți, pantofi și accesorii brodate cu motive baroque, fiind un omagiu adus primei noastre colecții inspirate din aceleași surse.
Citește și interviul cu Alina Marica, fondatoarea brandului Maressia.