Viziunea despre lume și despre ceea ce ne înconjoară diferă de la individ la individ. Unde unul vede frumos, altul poate să nu vadă nimic. Din fericire, trăim într-o lume care are loc sub soare pentru toți și care ne pune la dispoziție o paletă de oameni creativi ale căror lucrări ne încântă privirea și sufletele. În căutările noastre de frumos și autentic am descoperit o echipă tânără, entuziastă și determinată să construiască povești − The Creatives − ne-au plăcut atât de mult încât am vrut să vă spunem și vouă de ei.
Când și cum a apărut The Creatives?
The Creatives a apărut cu aproximativ zece ani în urmă, în 2011, când mi-am propus să schimb direcția jobului. Pe atunci lucram la o firmă pe partea de creație, graphic design și fotografie. Destul de aproape de profesia mea, dar totuși departe, simțeam că alta este calea și că ceea ce făceam în acel moment era doar ceva de tranziție. Așa că am strâns împreună cu colegii mei de atunci tot ce lucrasem în facultate pe partea de sculptură și butaforie, apoi am făcut un site de prezentare. Aveam ceva experiență acumulată la decoruri de film prin 2007-2008, dar fără continuitate la vremea aceea. Am hotărât totuși că asta vreau să fac și ușor, ușor am demarat proiectul The Creatives.
Cine sunt artiștii care alcătuiesc echipa The Creatives, în ce ramuri ale artei sunt specializați și care este viziunea pe care o au în comun?
Echipa a suferit schimbări, acum este mai mult un hub în care colaborez cu freelanceri din diferite medii creative. La început am fost patru colegi, absolvenți ai UNArte – sculptură, unii s-au reprofilat, alții au continuat pe cont propriu deoarece proveneam din diferite zone ale țării, dar când sunt proiecte mari încă mai colaborăm. Ca și viziune, pe scurt, cred că toți vrem să facem „treabă bună”.
Ce fel de lucrări realizați?
Suntem specializați în crearea de recuzită și butaforie, în special pentru industria de teatru și film, dar colaborăm și cu firme de publicitate pentru diferite activări de produs.
Cum vă abordează clienții? Vin cu o idee prestabilită și voi găsiți modalitatea de executare sau aveți libertate de creație artistică deplină?
Depinde foarte mult din ce zonă vin clienții. Dacă este vorba de film și teatru, există un scenograf care face vizualul sau are o idee care trebuie pusă în aplicare. Dacă este vorba de un loc de joacă pentru copii sau un spațiu tematic, atunci ni se cere de multe ori sfatul și venim cu idei sau facem schițe.
Care a fost cel mai creativ și interesant proiect de până acum, din punct de vedere al mesajului sau al impactului vizual? Dar cel mai dificil de realizat?
Sunt foarte multe proiecte frumoase la care am lucrat, dar cel mai recent care îmi vine în minte este „elefantul roz”. A fost comandat de o asociație și l-a folosit în cadrul unui protest. Este mai mult o chestie de politică și nu o să intru în amănunte. Mi-a plăcut că ei au vrut un elefant roz, dar nu au impus nimic altceva, ceea ce ne-a lăsat libertate de realizare.
Cel mai dificil rămâne un proiect care deja este în „arhivă”. Niște personaje din silicon pentru o animație stop-motion. Personajele au avut undeva la 25 cm și conțineau o armătură care făcea posibilă mișcarea lor cadru cu cadru. Fiind atât de mici, totul s-a modelat mai greu, capul având 3 cm, degetele câțiva milimetri. Până acum a fost pe la festivalurile de profil, dar de anul acesta se poate vedea online. Scurtmetrajul se numește Cel mai bun client (The Best Customer), în regia lui Serghei Chiviriga.
Ce materiale folosiți pentru realizarea lucrărilor?
Materialele le alegem în funcție de proiect și destinația acestuia. Pentru teatru și film cel mai adesea se folosește polistirenul, pentru că este ușor fizic și ușor de sculptat, permite o foarte bună texturare și redare a diferitelor materialități. Dacă obiectul trebuie să reziste mai mult în timp, polistirenul se poate trata cu poliuree sau se poate turna în fibră de sticlă.
Ce mai cuprinde astăzi sculptura? Cum evoluează această formă de artă și cum își păstrează esența?
Multe domenii evoluează în funcție de vremurile actuale și de tehnologia de care dispunem în prezent. Era digitală creează multe oportunități de creare chiar și în domeniul sculpturii. Sculptura, în prezent, acoperă foarte multe direcții de exprimare vizuală, poate să fie o sculptură clasică, ceva conceptual sau cinetic, există public pentru fiecare. Și cred că face bine această diversitate de exprimare.
Care este direcția dezvoltării industriilor creative din România din ce ai putut observa în anii de experiență în domeniu? Ce s-a schimbat de la începutul The Creatives?
Industria creativă în România este destul de fragilă, mult timp nu a fost băgată în seamă, era considerată mai mult un moft decât o necesitate și probabil de aceea. Dar îmi place o vorbă a lui Toma Caragiu care își răspundea la o întrebare: „Se poate trăi fără artă și cultură? Da! Dar nu merită!”. Să ne aducem aminte că acum câteva luni când eram în lockdown, toți am apreciat mai mult un film bun, ne-a fost dor de o piesă de teatru, o expoziție, un concert, unii au descoperit plăcerea de a face un act artistic. Arta este legată ancestral de om.
De la începutul The Creatives s-au schimbat multe, echipa, spațiul de lucru, dotările, dar cel mai mult s-a „schimbat” experiența. Acum avem mai multă, dar sunt și lucruri care nu s-au schimbat deloc: entuziasmul.
Suntem siguri că mulți tineri sunt curioși care este răspunsul tău la întrebarea care taie aripile multora chiar înainte de a începe drumul într-un domeniu creativ: Poți să trăiești doar din artă?
Răspunsul scurt este da. Răspunsul detaliat este ceva mai complicat. Trebuie să fie pregătiți să țină piept celor care le vor tăia aripile și care le vor spune să facă ceva serios cu viața lor, să aleagă o cale mai sigură. Să fie încăpățânați și serioși în demersul lor, dar și răbdători. Rezultatele vor veni.
Care sunt producțiile sau evenimentele la care este posibil să fi văzut sculpturi sau obiecte realizate de The Creatives?
Primul pentru că e mai recent îmi vine în minte același elefant roz. A fost plimbat de la o instituție la alta în semn de protest și a apărut și la știri. Bradul de Crăciun realizat din becuri, pentru spațiul Qreator. În Mall Băneasa a fost amplasat pentru Obsentum un stand cu o fântână arteziană romană. Multe dulciuri și un flamingo pentru concertul Acadelia. La Burger Fest acum 2-3 ani a fost amplasat un flacon uriaș de săpun Cien care funcționa ca și lavoar. Pentru cei ce merg la teatru, scena „Laocoon și fii”, reinterpretată, a apărut în piesa „Colivia cu nebune”.
La ce proiecte lucrați acum?
Lucrăm la recuzita unui lungmetraj ce se filmează la Castel Film. Este vorba de niște baze de stâlpi de iluminat în stil victorian, o ancoră și niște pietre de dimensiuni foarte mari. Cu puțin timp înainte am încheiat o colaborare tot cu un film, la Buftea, pentru Netflix. Ambele filme sunt în producție și sunt limitat de contractul de confidențialitate să dau mai multe detalii.
Citește în continuare INTERVIU | Oltin Dogaru: „Îmi sunt dragi oamenii pe care îi fotografiez, sunt cald și sincer cu ei și asta se reflectă în fotografiile mele.”