Home Interviews INTERVIU | Ferencz Borbala | Design românesc 100% sustenabil

INTERVIU | Ferencz Borbala | Design românesc 100% sustenabil

20 min read

Cum și mai ales când vom deveni cu adevărat conștienți de impactul alegerilor noastre? Nevoia de a vedea o schimbare în felul în care producem și consumăm îi conduce pe creativii din industrie într-o direcție experimentală în care sustenabilitatea ocupă un loc principal. O misiune deloc ușoară, dar care aduce satisfacție pe măsură, pe care Ferencz Borbala și-a asumat-o cu pasiune, creativitate și determinare. Rezultatul? Colecții în culori vibrante, un stil inconfundabil, o abordare sustenabilă a resurselor, numeroase premii și recunoaștere internațională.

ferenc borbala
Foto: Instagram @b_o_r_b_a_l_a_
Discuția din modă este din ce în ce mai mult în acest moment despre sustenabilitate și inclusivitate. Cum se transpune conceptul în practică și care sunt pașii pe care îi putem lua în această direcție?

Cred că sustenabilitatea în modă începe să devină inevitabilă. Este o industrie foarte poluantă și resursele planetei sunt limitate. Când vedem un t-shirt nou care costă cinci lei, nu înseamnă că și consecințele producerii lui sunt la fel de „ieftine”. Acel cinci lei înseamnă că cineva nu a fost plătit în procesul de producție. Sunt lucruri îngrozitoare în spatele hainelor prea ieftine.

Fiecare dintre noi poate face pași pentru un viitor mai responsabil. Când alegem ce cumpărăm este ca și cum am merge la vot: pe cine susținem cu banii noștri? Sunt atâtea haine noi de proastă calitate, încât faptul că e nou nu mai înseamnă că e și bun sau valoros. La magazinele second-hand de multe ori se pot găsi haine de mai bună calitate decât la magazinele fast-fashion.

Când au devenit modalitățile de transformare și reutilizare preocupări atât de importante pentru tine?
Sursă foto: facebook @Borbala

Experimentam cu bijuterii, pe care le făceam pentru mine și pentru prieteni, doar așa de plăcere. Am încercat diferite tipuri de materiale, precum epoxy, piatră, ceramică și la un moment dat am început să folosesc și plasticul. Am găsit mișcarea PreciousPlastic, cu niște tutoriale foarte practice despre homemade plastic recycling. Am văzut câte posibilități sunt în acest material și în obiectele pe care de obicei le aruncăm zi de zi. Trebuia să aleg o temă pentru lucrarea de Master și m-am gândit să cercetez această zonă încă neexplorată, dar foarte actuală − Cum aș putea să refolosesc, să fac haine din plastic reciclat, să transform haine vechi în haine noi? De fapt, n-am inventat nimic nou, upcycling se face de când e lumea. Mama și bunica transformau hainele vechi în haine noi sau pături sau covoare. Mi-a plăcut ideea să mă întorc la acest obicei, bineînțeles, într-o manieră contemporană.

Cât de importante au fost experiențele evenimentelor internaționale la care ai participat și schimbul de cunoștințe și idei cu profesioniștii din domeniu?

Cred că au fost foarte importante. La universitate am primit o susținere extraordinară de la toți profesorii mei și am avut posibilitatea să fac internshipuri la diferite firme de modă și de reciclare a plasticului. Anul trecut am participat la multe concursuri internaționale de modă. Mi-a plăcut mult, fiindcă am putut întâlni profesioniști în juriu, ca Felipe Oliviera Baptista, Veronique Braquinho, Yu Masui. Și am avut posibilitatea să fac cunoștință cu ceilalți designeri participanți, ceea ce a fost un lucru extraordinar.

De unde îți iei materia prima? Te putem găsi din când în când prin magazinele cu haine second hand sau ai acces mai devreme decât atât pe linia de sortare?

De obicei din second-uri și piețele de vechituri. Din când-în când de la centrele de selectare, dar mai rar. Deocamdată nu lucrez cu cantități atât de mari încât să cumpăr saci de haine. Am mai primit și de la fabrici resturi de materiale. Sunt multe, multe surse.

Știi exact ce cauți când ai în față un munte de haine sau alegi tot ce îți atrage atenția și ideile vin ulterior?

Și-și. Uneori am o idee, dar știu că probabil nu o să găsesc exact ceea ce caut. De obicei iau piesele care mă inspiră prin culoare, material, orice. Și ideile vin pe parcurs.

Care este emoția transformării unui lucru aparent fără valoare într-o piesă vestimentară apreciată care ajunge apoi pe podiumuri și în editoriale?

Îmi place să surprind, să mă uit la lucruri dintr-o perspectivă mai ciudată. Cele mai simple obiecte pot să devină un statement sau o lucrare de artă doar schimbând contextul. Mi-am propus să fac ceva prețios din resturi și gunoi. Să pun sub semnul întrebări ce considerăm valoros și ce este considerat gunoi.

Sursă foto: facebook @Borbala
Ce este unic la ceea ce creezi este nu doar componenta sustenabilă, ci și faptul că ai conturat un stil specific, de la culori, la materiale, la cusăturile vizibile. Cum ai ajuns să îți dezvolți acest limbaj vizual?

Procesul meu creativ este foarte intuitiv. Uneori nici nu am un plan exact pentru ce și cum vreau să fac. De aceea devine foarte personal ce creez. De exemplu, eu sunt o persoană care trăiește într-un haos. Asta se vede și pe haine. Îmi plac combinațiile surprinzătoare, culorile, experimentele. De cele mai multe ori, rezultatul este o piesă unicat, atât în ceea ce privește hainele, cât și bijuteriile.

Există limitări când vine vorba de procesele sau materialele pe care le utilizezi?

Cred că acesta este farmecul în upcycling, Că aproape orice este posibil. Covorul poată să devină geantă, perdelele o haină etc.

Dacă nu vorbim de upcycling, de reciclare sau de plastic, cu ce alte materiale sau tip de procese de prelucrare îți place să experimentezi?

Îmi place ceramica. Am și făcut bijuterii din ceramică și porțelan.

Care este direcția în care ți-ar plăcea să îți concentrezi toată atenția pe viitor?

Nu am planuri pe termen lung. Acum, în timpul pandemiei, nici pentru câteva luni. Încerc să țin ochii deschiși, pentru că mereu sunt posibilități.

Continuă să fie creațiile vestimentare masculine focusul colecțiilor tale?

Mereu mi-a plăcut să fac și haine masculine, dar nu aș spune că am un brand de haine masculine. Poate nici n-aș spune că am un brand clasic, în sensul în care activitatea mea principală nu este să produc și să vând haine. Cred că toată industria este în schimbare din punctul acesta de vedere. Țin workshop-uri, open-talk-uri, expoziții, prezentări. Încerc să caut posibilități mai personale.

Te-ai așteptat ca hainele realizate pentru colecția de diplomă, o colecție concepută pentru barbați, să fie apreciate și purtate de femei?

Mă așteptam, adică eram conștientă că hainele din colecție nu o să fie purtate de prea mulți bărbați. Tocmai de aceea am vrut să prezint pe modele masculine. Sunt multe aspecte sociale care influențează felul în care bărbații se îmbracă, pe care eu nu pot să le schimb cu o singură colecție. Dar voiam să arăt că acest concept este la fel de valabil pentru bărbați, cum este și pentru femei.

Cât contează legătura directă cu creativii din industrie și cu cei care cumpără hainele pe care le creezi?

Îmi plac legăturile directe, e o experiență diferită când întâlnesc pe cineva personal, de aceea sunt importante târgurile și expozițiile. Dar și legăturile online sunt interesante, mai ales acum când este aproape singurul mod în care putem să comunicăm.

Care sunt limitele pe care vrei să le împingi prin activitatea ta și impactul pe care ai putea, în mod ideal, să îl ai în industrie?

Mi-ar plăcea să văd că lumea chiar se bucură de modă. Să văd diversitate. Am senzația că toată lumea poartă aceleași haine din magazine fast-fashion. Deși cumpărăm piese noi în fiecare săptămână, aspectul general rămâne de obicei la fel de impersonal. Ar fi bine să ne respectăm mai mult hainele, până la urmă acesta ar fi un gest de respect față de noi înșine. Și să irosim mai puțin.

Cum resimți această situație de criză și cum te adaptezi?

Având un mic homestudio, pot să lucrez la colecții și în situația actuală. Bineînțeles, toate show-urile sunt amânate și resursele sunt mai limitate, dar în rest nu este mare diferență în ceea ce privește partea de producție a hainelor. Dar în atelierul de bijuterii nu pot să ajung, astfel că am început să experimentez cu tehnici și mai homemade decât până acum, folosind doar ce am avut prin casă. Am descoperit foarte multe aspecte noi ale plasticului și momentan lucrez la noua colecție.

În ce fel a fost afectată activitatea pe care care o desfășori de ceea ce se întâmplă acum?

Mi-au plăcut mereu tehnicile homemade. În viziunea mea, faptul că se vede pe un produs că e făcut manual îi conferă o valoare în plus. Cred că asta a devenit si mai relevant acum. Toată lumea experimentează acasă, încercăm lucruri pe care nu le-am făcut până acum, transformăm o haină, facem o mască etc. Cred că asta poate să devină o concluzie foarte valoroasă: că putem face multe lucruri acasă, cu resurse minime, iar rezultatul poate fi și mai ieftin decât dacă îl cumpăram.

Ce impact crezi că va avea această situație asupra domeniului modei în general?

În momentul de față, industria caută metode noi de prezentare. Se organizează fashion week-uri online, workshop-uri, meeting-uri online. Cred că trăim o perioadă în care moda are șansa să se reînnoiască. Eu sper să nu ne întoarcem la situația de dinainte. Nu ar mai fi relevant. Moda mereu se uită în viitor, ar fi ciudat să ne întoarcem la obiceiuri vechi. E greu să încetinim un sistem care se bazează pe creșterea eternă a producției si a consumului. Dar ne-am oprit. Eram fortați să ne oprim. Și acum putem să reevaluăm ce și cum merită să continuăm, care sunt brandurile, care sunt evenimentele care ne reprezintă valorile și care merită timpul și banii noștri.

Citește în continuare INTERVIU | Bianca Popp | Designeri români între schimbare și permanență.

Load More Related Articles
Load More By Galescu Roxana
Load More In Interviews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

The Great și piesele prezentate ca fiind de „inspirație americană”. Un nou demers al comunității La Blouse Roumaine pentru recunoașterea influențelor românești

Colecția The Great pentru sezonul toamnă 2020 include 56 de ținute fotografiate pe fundalu…