Franca Sozzani, Franca Sozzani… vă sună cumva cunoscut? Poate câtorva dintre voi le sună familiar acest nume, poate altora nu. În orice caz, haideţi să aflăm cine a fost cu adevărat Franca Sozzani şi ce a realizat pe parcursul vieţii ei captivante!
S-o luăm, bineînţeles, cu începutul. Franca Sozzani a fost, în primul rând, cel mai notabil creative director al industriei modei din toate timpurile. Aceasta a activat ca jurnalist şi redactor-şef la Vogue Italia, timp de 28 de ani. Sozzani s-a născut şi şi-a petrecut copilăria în Mantua, Lombardy, în Italia. A studiat limbi germanice, literatură şi filozofie la Università Cattolica del Sacro Cuore în Milano, absolvind în anul 1973.
Cariera ei a început ca asistent la revista de modă pentru copii Vogue Bambini în 1976. Între timp, s-a ocupat de publicaţiile Lei în 1980 şi Per Lui în 1982, înainte de a începe să lucreze pentru Vogue Italia în 1988. În anii ’90 a contribuit la creaţia fenomenului „supermodel” în colaborare cu Steven Meisel. De asemenea, a recrutat diverşi fotografi, precum Bruce Weber, Peter Lindbergh, Paolo Roversi şi Michel Comte, oferindu-le completă libertate de a alege modele şi subiecte, cu scopul de a-i încuraja să experimenteze în activitatea lor artistică. Patru ani mai târziu, a fost aleasă editor-şef al Condé Nast Italia.
În 2010, a publicat sub formă de carte („I capricci della moda” = „Capriciile Modei”) o colecţie de articole proprii din rubrica „Editor’s Notes” de pe site-ul Vogue.it. În afară de scriitura de tip editorial, aceasta a conceput inclusiv cărţi de fotografie şi de artă, spre exemplu „British Artists at Work” cu fotograful Amanda Eliasch. Sozzani a scris şi pentru cataloage de modă, adesea colaborând cu alţi scriitori sau jurnalişti.
Jurnalista devine editor al Vogue l’Uomo în anul 2006, iar în 2011 lansează Vogue Curvy, coordonat de bloggeri plus-size ce ofereau sfaturi de modă pentru acest tip de corp. În 2015, preia postul de editor al Vogue Sposa şi Vogue Bambini.
Din păcate, Sozzani se stinge din viaţă în anul 2016, la vârsta de 66 de ani, cauza decesului fiind cancerul pulmonar, boală de care a suferit o lungă perioadă din viaţă.
Franca Sozzani era cunoscută pentru includerea subiectelor evitate de alte publicaţii de modă, precum violenţa domestică, abuzul de substanţe şi recuperarea. Cele mai cunoscute teme în jurul cărora a creat editoriale provocatoare au fost „The Black Issue”, unde au participat strict modele de culoare, „Makeover”, care abordează operaţiile estetice, şi „Rebranding Africa”.
Sozzani a colaborat cu artiştii Maurizio Cattelan şi Vanessa Beecroft pentru diverse expoziţii şi spectacole. În plus, a organizat un număr sugestiv de expoziţii şi retrospective, incluzând „30 Years of Italian Vogue” (Mario Testino), „Vietnam Story”, „My Own Story in Vogue” (Bruce Weber), „Women” (Peter Lindbergh) şi „Portraits of Elegance” (Milan Triennale).
În 2012, editorul a fost premiat cu Legion of Honour de către preşedintele francez Nicolas Sarkozy. În acelaşi an, devine ambasador United Nations Goodwill. În 2014, este numită ambasador global împotriva foametei pentru United Nations’ World Food Programme şi primeşte premiul Swarovski Fashion Award for Positive Change în 2016.
Pe parcursul vieţii ei, Sozzani a contribuit la un număr semnificativ de organizaţii caritabile. A fost membru fondator al Child Priority – o organizaţie non-profit creeată de Condé Nast, cu scopul de a oferi oportunităţi concrete de studiu şi angajare celor ce duc lipsă de astfel de posibilităţi, în ciuda talentelor şi capacităţilor pe care le deţin. Mai departe, a lucrat cu organizaţia SIDA Convivo, iar din anul 2013, a devenit preşedinte al European Institute of Oncology Foundation.
Aceasta are un fiu, Francesco Carrozzini, născut în 1982, fotograf şi regizor. Francesco Carrozzini a regizat în anul 2017 documentarul „Franca: Chaos and Creation”, în care încearcă să își prezinte mama drept persoana explozivă şi independentă ce a fost, dar şi din perspectiva carierei sale longevive de editor la Vogue Italia. Documentarul îl puteţi găsi pe Netflix şi îl recomand cu căldură absolut oricui, chiar şi celor mai puţin interesaţi de modă, deoarece reprezintă un personaj controversat care trezeşte fel de fel de întrebări şi curiozităţi.
Franca Sozzani este descrisă ca fiind o persoană grijulie, dar încăpăţânată, cu un simţ al umorului foarte dezvoltat. Aceasta a avut curajul de a rupe convenţiile italiene, divorţând după trei luni de la primul ei mariaj şi fugind să exploreze India, iar apoi Londra. A simţit că Londra anilor ’60 era centrul universului, „În Londra puteai să simţi cu adevărat libertatea, mi-a schimbat perspectiva complet! Toată lumea era diferită – asta era minunat. Nimeni nu voia să arate la fel. Într-un fel, tipul aceasta de libertate îţi oferă mai multă creativitate.” Mai târziu, pleacă în Statele Unite, unde a reuşit să păşească în lumea modei, factor ce a servit drept catalizator pentru cariera ei în cadrul revistei de modă. În film, precizează de asemenea: „Mereu am crezut că viaţa mea era destinată să fie una normală – casă, copii, golf. Şi am decis că asta nu e viaţa pe care vreau să o am. Nu puteam să stau acasă cu copiii şi să fac spaghetti!”. Fiul ei a crescut cu un singur părinte, care oricum era deseori absent.
Mulţi oameni sunt determinaţi să aibă succes, însă pentru o mamă care prioritiza cariera în defavoarea familiei în Italia anilor ’70, era o anomalie ce îl marginaliza pe Carrozzini de prietenii lui. Pentru Sozzani, munca reprezenta viața.
În documentar, observăm o scenă semnificativă în care mama și fiul vizionează filme vechi, „Tu niciodată nu m-ai dus în parcuri ca alţi copii.”, spune Carozzini cu un ton curios mai degrabă decât acuzator. „Nu te-am dus şi punct. Nici măcar cu un cărucior. Ba chiar ţi-am ratat absolvirea claselor primare, deoarece mă întorsesem acasă cu o zi după aceea.”, răspunde Sozzani. Fiul ei este foarte sentimental, pe când ea nu, „Ea se concentrează foarte mult pe viitor, eu sunt un nostalgic. Acesta este literalmente lucrul care ne diferenţiază cel mai mult.” Franca adaugă: „Nu este faptul că nu mă gândesc la trecut, dar este o pierdere de timp. Dacă eşti blocat în trecut, legat de el, şi creativitatea ta e blocată acolo, pentru că nu îţi dai ţie însuţi o şansă de a evolua!” Din cauza relaţiei tumultoase, conversaţiile mamă-fiu pot părea agresive, dar sincere. „Nu ştiu cum ai avut atâta succes, pentru că nu cred că eşti atât de inteligentă.”, îi spune Carrozzini lui Sozzani într-o scenă.
Sper că v-am trezit curiozitatea în legătură cu vizionarea filmului-documentar „Franca: Chaos and Creation”, prin prisma poziției de redactor-şef pe care a deținut-o la Vogue Italia timp de 28 de ani, dar şi în legătură cu omul Franca Sozzani, o personalitate cu adevărat vulcanică şi impunătoare, care întotdeauna a reuşit ce şi-a propus.
Citește în continuare Carine Roitfeld este „regina modei franţuzeşti” și a imaginilor ireverențioase.