Home Arts Expoziția My Life Coach Insisted on 90 Days of Self-Love @Atelier 35

Expoziția My Life Coach Insisted on 90 Days of Self-Love @Atelier 35

13 min read

Expoziția ‘My Life Coach Insisted on 90 Days of Self Love’ propune o explorare multifațetată a industriei self-help cu patternurile sale de gândire şi kitul de instrumente eficace. Configurate ca practici de autoîmbunătățire, acestea răspund strategiilor individuale de adaptare la reprezentări radiante ale sinelui, ale performanței profesionale intensive și ale spațiului domestic modelat eficient, înaintate de societate ca o serie de coduri ideale de a fi.

90 Days of Self Love

  • 25 septembrie – 26 noiembrie 2020
  • luni – vineri, 12:00 – 16:00, Atelier 35
  • ccrocodile tearss, George Crîngașu, Nicoleta Mureș, Daniela Pălimariu, Matthias Pitscher, Mădălina Zaharia
  • curatoare: Daria Nedelcu & Diana Badea

Ideologia self-help plasează omul în ipostaza de unic agent capabil de bunăstarea sa biologică, psihică, materială. Individul are la dispoziție o serie de posibilități de a-şi modela viața, corpul şi gândirea în cadrul unei ideologii care echivalează un sine fericit și autoîmplinit cu unul moral. Pattern-urile magice de gândire pozitivă și căutarea unei fericiri lipsite de antagonism se intersectează cu idealuri imposibil de atins și cu detașarea de cauzele reale ale precarității fizice și afective individuale. Condițiile externe sunt minimizate, întreaga responsablitate căzând pe umerii individului copleșit de tirania de a alege mereu cea mai bună opțiune dintre cele mai bune.

Expoziția de grup „My Life Coach Insisted on 90 Days of Self Love” problematizează impactul social al principiilor culturii self-help: o concentrare asupra monitorizării sinelui, o focalizare pe reinventarea și restructurarea perpetuă a vieții personale și profesionale. Ce se întâmplă în momentele de criză? Cum facem tranziția de la această orbitare în jurul sinelui la o orientare asupra comunității, a grupului, înlocuind nihilismul pasiv cu o implicare intensivă stimulată de atenție, grijă și responsabilitate? Este acesta un moment propice pentru ca alte idei să înlocuiască datoria copleşitoare de a fi fericit, de a atinge maximul de autoîmplinire, aducând în prim-plan, aşa cum propune Pascal Bruckner, dragostea, dreptatea, prietenia, libertatea?

Raluca Ioana Milescu trăiește și lucrează la București, activând ca artistă digitală sub aliasul ccrocodile tearss din 2015. În practica sa artistică, explorează subiecte legate de corporalitate și intimitate, de sănătate mentală, denunțând alienarea sinelui de propriul sistem emoțional, biologic. În contextul proliferării practicilor digitalizate ale industriei self-help în gestionarea precarității emoționale, Raluca explorează caracterul lor iluzoriu, focalizându-se pe promisiunile exuberante înaintate. Deturnând accentul de pe o analiză profundă, contextualizată a cauzelor, kitul self-help apelează la instrucțiuni cuantificate şi structurate în paşi succinți care să reintroducă individul în rolurile de producător-consumator.

George Crîngașu trăiește și lucrează în Cluj-Napoca, România. Utilizând medii variate, de la video la pictură, artistul explorează posibilități de a decontextualiza şi resemnifica subiecte preluate din realitatea imediată sau din istoria artei. Pornind de la tehnica de radiografiere mentală a corpului practicată în meditație, George Crîngașu propune o lucrare formată din patru videouri în care corpul și funcțiile sale sunt deconstruite, căpătând autonomie. Sistemul osos / muscular, sistemul vascular, sistemul limfatic și pielea, ca sistem protector devin sisteme de sine-stătătoare, interconectate unui ecosistem complex. Sistemul oaselor și al mușchilor este vizualizat ca un live wallpaper pe mobil, conectat la funcțiile dispozitivului: energie, conectivitate, semnal, reflectând practici compulsive de verificare permanentă a bunei funcționări biologic-digitale. Vasele sanguine articulează un circuit vizibil, scurtcircuitat de mici pocnitori, explozii, curenți de aer, creând un sistem de transport și de comunicare. Sistemul limfatic este localizat la periferia corpului, îndeplinind funcția de epurator al reziduurilor corpului, în timp ce pielea devine un mediator între geografia interioară şi cea exterioară.

Nicoleta Mureș trăiește și lucrează în Cluj-Napoca, România. Colajele sale digitale construiesc imagini ale unui prezent imersat într-o realitate virtuală și ale unui viitor neliniștitor, în care dorințele, emoțiile, visurile au un caracter standardizat și mecanic, urmărind modurile în care internetul și aplicațiile de social media influențează subiectivitatea individului. Lucrările din expoziție pornesc de la nevoia de a găsi un echilibru dintre productivitate și sănătate mentală și fizică în această perioadă în care spațiul de lucru se intersectează cu spațiul personal, iar cerințele de performare intensivă, creativă se derulează pe un fundal extern de instabilitate socială, economică, sanitară.

Daniela Pălimariu trăiește și lucrează în București ca artistă și cofondatoare a spațiului artistic Sandwich. Lucrările sale includ environmenturi şi obiecte care deturnează patternurile de navigare și de locuire a spațiilor sociale, explorând nevoia de jocuri și subversiuni cotidiene. În cadrul expoziției, Daniela introduce o serie de dispozitive de stretching cu un caracter ludic care construiesc un câmp de joacă ce propune interacțiuni spontane și creative.

Matthias Pitscher trăieşte şi lucrează în Linz, Austria. Artistul cercetează subiecte legate de economia atenției și tehnologii ale sinelui prin lucrări interactive și performative. Proiectul lui Matthias Pitscher constă într-un guru guide, un manual de întrebuințare pe un ton ironic și reflexiv, a aplicațiilor de social media, cât și a tehnicilor de instant self-help. Ghidul constă în 10 lecții de instructaj #socialmediameditation printre care: selfie yoga, digital breathing, connect to the network, scan your screen, mindful scrolling. Dispozitivul digital este văzut, în acest caz, ca o extensie a corpului și a minții, ce preia activitățile și funcțiile vitale ale subiectului uman.

Mădălina Zaharia trăiește și lucrează la Londra, Marea Britanie. Prin exerciții jucăuşe de deconstrucție, distorsionare şi suprapunere a unor elemente standard de design şi inserții textuale, artista provoacă strategii de self-marketing, self-management şi instrucțiuni de modelare a environmentului în vederea optimizării sinelui. Lucrarea Mădălinei Zaharia pleacă de la practica well-beingului, a felului în care a fost adoptată de cultura organizațională și de noile practici de management ca mod de a simula grija față de angajați fără a aborda sau a schimba modul în care operează – o modalitate lejeră de a trata simptomele fără prea multă considerație pentru cauză. Lucrarea constă într-un e-mail pe care artista l-a primit de la angajatorii săi cu detaliile de logare la un program de asistare a angajaților ce urmărește managementul emoțiilor. Artista preia textul pe care îl dezintegrează și îl ancorează pe un steag, deturnând în felul acesta atât literal, cât și simbolic intențiile și conținutul mesajului, transformându-l într-o experiență vizuală sugestivă.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Uniunea Artiștilor Plastici, Revista ARTA, CUTRA, Scena9, Telekom Electronic Beats, The Institute

Citește în continuare Filmul „5 Minute”, în regia lui Dan Chișu, intră în cinematografe pe 20 noiembrie.

Load More Related Articles
Load More By Galescu Roxana
Load More In Arts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Corul Madrigal sărbătorește românește Ziua Culturii cu lucrări clasice și de inspirație folclorică

Vineri, 15 ianuarie 2021, Corul Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin” sărbătoreșt…