Home Arts Baia Turcească din Iași, hub al creativității pentru zeci de artiști români și străini

Baia Turcească din Iași, hub al creativității pentru zeci de artiști români și străini

12 min read

Baia Turcească din Iași, clădire-monument ridicată la finele secolului XIX și recent reabilitată din fonduri europene, se transformă pe parcursul celor 12 zile ale Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative din UE, într-un univers al creativității. Astfel, parterul și etajul Băii Turcești, vor găzdui pe toată perioada desfășurării celei de-a patra ediții a RCW, între 15 și 26 mai 2024, expoziția centrală a evenimentului, Egologia, curatoriată de Marian Pălie. Subsolul Băii Turcești va găzdui trei evenimente, concepute de trei echipe diferite de curatori.

Baie Turcească din Iași

Egologia, cu un design arhitectural realizat de Anda Zota și Elena Ionescu, aduce la Iași lucrările a 24 de artiști români, dar și din Japonia și Italia. Un adevărat spectacol meditativ realizat din picturi, desene, fotografii, sculpturi, arte vizuale, sound desing. Asta este provocarea artiștilor Egologia pentru publicul Romanian Creative Week.

„Egologia este un demers care explorează relația complexă dintre ego-ul individual și construcțiile sociale care-l modelează, este o călătorie de autodescoperire, unde peisajul interior reflectă relația complexă pe care o împărtășim cu lumea naturală, exterioară. Suntem confruntați cu tensiunea inerentă vieții moderne, unde presiunile sociale și normele societale se ciocnesc adesea cu dorința de conexiune și armonie cu lumea naturală. Egologia nu este doar o expoziție, este o invitație la introspecție și transformare”, arată Marian Pălie, curatorul Egologia.

Între artiștii care vor expune la Egologia se numără: Ana Taină, Alexandru Ranga, Elena Pîrvu, Hideo Iwasaki (Japonia), Iulian Nan, Mihaela Vasiliu, Thea Lazăr, Tudor Ciurescu și Vlad Albu.

FF | Fashion & Film, expoziția curatoriată de Domnica Mărgescu și Maurice Munteanu, ne vorbește, prin fotografie, film și proiecții de video mapping, despre impactului pe care cinemaul l-a avut, îl are și îl va avea asupra modei ca instrument social, ca instrument de luptă, ca barometru al tendințelor de tot felul.

„În ceea ce mă privește, povestea acestei expoziții are legătură cu prima mea poveste de dragoste. Cred că aveam 5 ani în momentul în care m-am îndrăgostit de modă, la prima vizionare a filmului «The Birds». Momentul de început, în care Tippi Hedren traversează acea intersecție din San Francisco, perfect dirijată de Hitchcock și impecabil îmbrăcată de Edith Head, a corespuns cu trasarea destinului meu profesional, chiar dacă la 5 ani nu eram conștient de asta.

Expoziția își propune să arate legătura dintre modă și film, să schițeze un fel de traseu estetic în timp și să surprindă acea emoție vizuală, o emoție vitală. Lucrurile nu pot funcționa separat, și nu funcționează separat. Filmul și moda au una dintre cele mai vechi relații de prietenie”, spune curatorul Maurice Munteanu, fashion editor ELLE de 19 ani și autor de texte la Dilema Veche.

Echipa de creativi care „pune în scenă” FF | Fashion & Film este formată din: Velica Panduru (scenografie), Mircea Olteanu / Foarfeca Studio (edit video), Andrei Cozlac (videomapping), Pulsar Sinaps (intervenție grafică), Ada Teslaru (project manager). Partenerii tehnici ai evenimentului sunt Epson și Profimedia.

Sustenabilitate și Comunități Creative, cea mai nouă dintre secțiunile RCW, completează întregul tablou de la Baia Turcească, despre umanitate, emoție, conexiunea cu noi și cei din jur, printr-o excepțională producție video intitulată „Ceea ce ne unește”.

„Presiunea istoriei trăite, care se scrie în prezența noastră, și ni se comunică pe diferite canale ca breaking news, are efecte ireversibile. Manipularea, distorsionarea adevărului, ascensiunea frivolității sunt pericole mai ales când nu li se opune educația. Cât gândim singuri și cât gândesc alții pentru noi? Prizonieri ai unei realități din care nu putem evada, ajungem victime ale aceluiași prezent distorsionat de avalanșa de informații care vine peste noi în fiecare dintre cele 24 de h. Ceea ce ne unește devine, cu fiecare titlu nou, ceea ce ne dezbină”, spune curatoarea Irina Păcurariu, realizatoare și producătoare de emisiuni la TVR.

Echipa implicată în realizarea proiectului, realizat cu sprijinul Raiffeisen Bank, este formată din actorii Ada Lupu (interpretare) și Călin Chirilă (voce), de la Teatrul Național Iași, copiii Adela şi Agnes Obadă, Marius Țintă (imagine), Alexandru Condurache (montaj), Andrei Cozlac (instalație video). Filmările au fost realizate la Biblioteca Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” Iași.

Pentru o săptămână, între 19 și 25 mai, demisolul Băii Turcești va gădui secțiunea de film a ACT – arthouse cinema&theatre, un amplu festival de teatru și film desfășurat în premieră, în acest an, la RCW. Nu mai puțin de 9 lungmetraje și 9 scurtmetraje vor  fi proiectate la Baia Turcească.

Spectatorii vor putea vedea lungmetrajele: „Între revoluții” (documentar, r. Vlad Petri, 2023), La Chimera (aventură fantastică, r. Alice Rohrwacher2023), Perfect Days – r. Wim Wenders (dramă, r. Wim Wenders, 2023), TOTEM (dramă, r. Lila Avilés, 2023), Clean cities (documentar, r. Marina Danezi, Kostas Mandilas, Constantinos Hadzinikolaou, Christos Sarris, 2021), Geographies of Solitude (documentar, r. Jacquelyn Mills, 2022), Pe adamant (documentar, r. Nicolas Philibert, 2023), Averroès & Rosa ParksAvanpremieră națională (documentar, r. Nicolas Philibert, 2024), Girasoli – Avanpremiră națională (dramă, r. Catrinel Marlon, 2023). Biletele la film pot fi achiziționate de AICI.

DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK

Romanian Creative Week, care va avea loc la Iași în perioada 15-26 mai 2024, este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. În 2023, RCW a fost desemnat evenimentul care adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, la nivelul Europei, conform Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).

Partenerii anunțați până în prezent de organizatori sunt: Primăria Municipiului Iași, Iulius Group, UniCredit Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, Lancome, Philips, glo, Centric, Vodafone, McDonald’s, Stella Artois, Purcari, BMW APAN Motors Iași, Epson, Quartz Matrix, Dunhill, Mobexpert, Freudenberg, Wink, Noir, Greentek, Iași Airport, FILIT, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, UMF „Gr. T. Popa” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România filiala Iași, Ordinul Arhitecților din România filiala Iași, 2Hustle, HTRS, Printco, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași.

Citește în continuare MAI [mult dans] la Centrul Național al Dansului București.

Load More Related Articles
Load More By Echipa FPM
Load More In Arts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Feeric Fashion Week 2024: prezentări de modă în buncăr, la Aeroport și pe circuit de karting

Festivalul ajunge la a 16-a ediție, consolidându-și poziția de eveniment de referință în l…