Astăzi aflăm mai multe despre Alexandru Manuel Pop, unul dintre reprezentații noii generații a designului vestimentar românesc. Un tânăr designer pentru care contează inclusivitatea, care se consideră feminist și care este de părere că relevanța unei colecții nu este dată de tendințele pe care le reunește, ci de subiectele pe care le abordează.
Cine este Alexandru Manuel Pop?
Un student la Universitatea de Artă și Design Cluj Napoca în vârstă de 22 de ani care adoră puțin prea mult moda și nu se vede făcând nimic altceva.
Ce ne poți spune despre colecțiile tale?
Colecțiile mele vorbesc despre realitatea în care trăim și ating diferite subiecte precum probleme sociale existente în societatea din ziua de azi. Cu toate acestea, încerc să interpretez aceste teme într-o manieră subtilă și inteligentă, aducând și un element de fantezie pentru a acapara atenția oamenilor. De asemenea, sunt extrem de atras de ideea de opulență și glamour, o idee recurentă în ceea ce fac, încercând întotdeauna să creez un comentariu asupra unei lumi alcătuite din toate aceste elemente care la prima vedere par să nu aibă nici o legătură între ele.
Cum îți alegi temele? Ce te inspiră?
Mă inspiră foarte multe lucruri, există un amalgam de referințe care rămân constante în ceea ce fac, dar există și acele referințe care sunt prezente doar într-un anumit proiect. Pentru mine contează cel mai mult ce îmi transmite un lucru, ce emoție și ce stare îmi induce, atunci știu că trebuie să îl preiau și să îl interpretez în munca mea.
Care sunt persoanele pe care le admiri și care te-au influențat?
Persoanele care m-au influențat cel mai mult și au ajutat la formarea mea atât ca persoană, cât și ca artist au fost cu siguranță Grace Jones și Lady Gaga. Am fost întotdeauna fascinat de felul lor de a fi, de siguranța de sine pe care o posedă, de identitatea bine definită, de creativitatea și simțul lor artistic.
Cum ai descrie femeia care îți poartă creațiile, așa cum o percepi tu?
Întotdeauna mi-am dorit ca hainele mele să exprime o anumită încredere de sine. Mereu mi-am imaginat că persoana care îmi îmbracă hainele se identifică cu acest aspect, că posedă o personalitate puternică, este cultivată și înțelege referințele și povestea din spatele pieselor și că le privește ca fiind mai mult decât simple haine, ci ca o reflecție a sinelui.
Dacă ar fi să alegi un brand cu care să lucrezi, care ar fi acesta?
Probabil Givenchy sau Mugler, îmi plac ambele brand-uri foarte mult și simt că în ambele cazuri aș avea cu ce să contribui la imaginea și identitatea lor.
Ce designeri internaționali îți plac, cine te inspiră?
Designerii mei favoriți dintotdeauna au fost Alexander McQueen, Christian Dior, Thierry Mugler, Rei Kawakubo și Gianni Versace. Consider că fiecare dintre acești designeri este un absolut geniu al modei și contribuția lor este vizibilă în ceea ce se întâmplă în moda din ziua de azi, fiind și persoanele care au influențat și formarea mea ca designer, ba chiar într-o oarecare măsură ceea ce fac eu este un omagiu adus lor.
Dacă ai avea puterea să faci asta, ce ai schimba în industria modei?
Cel mai probabil aș lucra pe partea de inclusivitate, consider că este extrem de important să reprezentăm cât mai multe grupuri de oameni, lucru care se întâmplă însă extrem de limitat.
Cu ce probleme se confruntă un tânăr designer la început de drum?
La început cel mai greu lucru este să te afirmi. Este dificil să fii luat în serios, să acaparezi atenția publicului și a industriei și să demonstrezi că ceea ce ai de spus este important.
Cum primește publicul creațiile tale?
Lucrul care mă bucură extrem de tare este faptul că lumea sesizează nota de ironie și umor din spatele muncii mele. Este extrem de important pentru mine ca moda să fie distractivă, să nu fie luată în serios în totalitate, ea ar trebui să oglindească realitatea însă în același timp să o distorsioneze prin fantezie. Atâta timp cât ceea ce fac te intrigă și îți stârnește o emoție, eu simt că am realizat ce mi-am propus și, din câte am observat până în acest moment, asta se întâmplă, ceea ce mă împlinește în totalitate.
Când vine vorba de procesul de creație, urmezi propria inspirație sau ții cont și de tendințele sezonului respectiv?
Cred că trebuie ca ceea ce faci să fie relevant, însă nu consider că relevanța ține neapărat de tendințe, ci de subiectul despre care vorbești. În momentul în care creez încerc să las inspirația să mă ducă unde își dorește, după care aleg cu atenție felul în care o interpretez. Încerc să nu îmi filtrez prea mult ideile prin filtrul tendințelor actuale deoarece e important ca ceea ce faci să te reprezinte și să respecte identitatea brand-ului tău. E foarte ușor să te pierzi.
Ce ne mai pregătești?
Momentan îmi doresc să concluzionez proiectul „the virAGOs” în lunile care urmează deoarece am și alte proiecte pe care urmează să le dezvolt și care sper să vă placă.
Citește în continuare Young Designers: Veronica Tomoș.