Home Editorials Romanian Artist Pictură, design și, în cele din urmă… un interviu cu Fotograful Vladimir Dumbrava

Pictură, design și, în cele din urmă… un interviu cu Fotograful Vladimir Dumbrava

13 min read

Seria de interviuri Romanian Artist este expresia dorinței noastre de a aduce artiștii mai aproape de voi, cei care apreciați frumosul, creativitatea și talentul unor oameni care au avut curajul să transforme pasiunea în profesie. Un alt artist tânăr pe care am vrut să îl cunoașteți a stat de vorbă cu noi în această săptămână. Fotograful Vladimir Dumbrava se oprește asupra cadrelor care îi intrigă atât privirea, cât și gândirea și susține că cel mai important în meseria sa este să fii sincer cu tine și să comunici cât mai bine vizual.

vladimir dumbrava

Cine este Vladimir Dumbrava?

De mic copil tatăl meu îmi spunea că numele ce-l port s-ar traduce prin „iubitor de frumos”. Nu știu în ce măsură m-a influențat acest lucru, dar de când mă știu am iubit frumosul și am încercat într-un fel sau altul să-l introduc peste tot în viața mea. Prin natura sa, omul este artist. La această temelie s-a adăugat și o moștenire artistică urmată de o pregătire continuă în domeniul artelor frumoase. De la tatăl meu am învățat și însușit pictura și iconografia bizantină, dar și cea realistă cu influențe neoclasice care pun accentul pe forța reprezentării, sugerând eroismul. A urmat apoi o lungă perioadă de căutări, perioadă în care am descoperit hiperrealismul în pictură, design-ul grafic și de produs și în cele din urmă fotografia.

De unde pasiunea pentru fotografie?

Presupun că pasiunea pentru fotografie a existat de la început, dar m-am raportat la ea ca la un model menit să mă inspire în ceea ce eu cream, inclusiv în realismul fotografic, curent artistic în pictură care se bazează în proporție de 90% pe fotografie. Niciodată în acest răstimp nu m-am gândit că aș putea fi eu acela care să facă fotografie și care să-și găsească chemarea lăuntrică și vocația în aceasta.

Când a început?

Eram în anul II de facultate, studiam designul de produs și cel industrial și am participat la un concurs de design grafic (cu alte cuvinte m-am băgat peste colegii mei din acea secție) în care se cerea crearea unei sacoșe de cumpărături pentru Palas Mall. Propunerea mea a fost declarată câștigătoare și am fost remunerat c-o suma de bani pe care am investit-o în primul aparat foto. De aici interesul meu pentru celelalte direcții artistice a început să scadă, iar preocuparea mea pentru fotografie să crească continuu și să devină hobby-ul de căpătâi și job-ul perfect. În altă ordine de idei am început ca mai toți, cu peisaje, cu animăluțe, cu evenimente, cu manipulări de imagine etc. Acestea au contribuit la experiența pe care am acumulat-o, iar cunoștințele pe care le aveam în celelalte domenii artistice, toate împreună au definit stilul fotografic care mă reprezintă astăzi.

Ce te face să te oprești asupra unui cadru?

O fotografie este un mijloc prin care se realizează un scop. Aceasta trebuie în primul rând să comunice, adică să aibă un conținut care să informeze, să educe, să distreze sau să exprime un sentiment, o stare de spirit. Mă opresc asupra unui cadru atunci când văd în mod creator nu numai cu ochii, ci și cu mintea un sens nou, un nou punct de vedere. În termeni simpliști vorbind, nu caut ca un cadru să spună o mie de cuvinte, ci să spună mai multe decât îmi arată, precum o amintire de neuitat care m-a marcat.

Când te simți cel mai liber?

Evident, atunci când creez. Atunci când reușesc să-mi exprim emoțiile, trăirile și sentimentele prin imagini. Atunci când intru în contact direct cu subiectul pe care îl percep și-l fotografiez într-un mod diferit față de cum acesta apare în realitate, inventând o altă realitate. Pentru mine fotografia este o meserie a sufletului și a minții, o meserie în care arta își spune cuvântul.

Cum sunt oamenii din fotografiile tale?

Oamenii din fotografiile mele sunt personajele poveștii pe care o regizez. Ei vibrează odată cu mine, rezonează, empatizează, avem aceleași lungimi de undă şi frecvenţe de comunicare. Este despre cum se mișcă, de cum privesc şi ce-mi spun ochii lor, cum îşi poartă hainele, de starea şi expresiile pe care le transmite ființa lor. Și desigur, este vorba de o reciprocitate.

Cea mai mare provocare…

Să fac totul din nimic. Ca fotograf, de multe ori m-am simțit limitat și neputincios din lipsa a tot felul de lucruri. Am fost constrâns de aparatură, de context, de locul în care mă aflam și așa mai departe. Și atunci ori vezi totul ca pe o problemă și abandonezi, ori vezi întregul ca pe o provocare și încerci să fii mai bun.

Ce înseamnă frumusețea în imagini?

Frumusețea e atât obiectivă, cât și subiectivă și depinde foarte mult de felul în care ai fost crescut și de influențele pe care le-ai avut din copilărie până acum. Nu pot defini frumusețea, știu doar că îmi atinge simțurile într-un fel sau altul în funcție de imagine. Contează atitudinea foarte mult și ambalajul, profunzimea și echilibrul compoziției, armonia, originalitatea conținutului, ș.a.m.d. În altă ordine de idei „nu-i frumos ce-i (cu adevărat) frumos, e frumos ce-mi place mie”.

Câțiva dintre fotografii care te inspiră…

Mă inspiră frumosul sub toate aspectele lui și-n toate formele. Ca în orice alt tip de artă vizuală și în fotografie există stiluri pe care unii fotografi le adoptă și care impresionează. Pot să-ți enumăr aici fotografii care mă inspiră pe mine, fotografi ai căror fotografii îmi transmit de fiecare dată o întreagă suită de emoții. Mario Testino datorită reprezentării unice a glamourului. Peter Lindbergh pentru vasta operă reprezentată de imagini alb-negru, portretizând frumusețea naturală a celor mai cunoscute supermodele ca Linda Evangelista, Cindy Crawford, Kate Moss. Helmut Newton, numit și “Chevalier des Arts et des Lettres”, faimos mai ales datorită fotografiilor sale care ilustrează nudurile feminine. Steven Meisel, unul dintre cei mai iconici fotografi de modă din toate timpurile. Richard Avedon despre care s-a spus că „fotografiile sale de modă și portret au ajutat la definirea imaginii Americii de stil, frumusețe și cultură pentru ultima jumătate de secol”. Annie Leibovitz, Albert Watson, Irving Penn, Steven Klein și mulți alții…

Ce crezi că este cel mai important în cariera de fotograf?

Cel mai important este să știi ce vrei de la tine și să reușești să comunici asta cât mai bine vizual. Indiferent ca ești la 20-30 de ani și ai impresia ca deții toate răspunsurile sau la o vârsta mai înaintată, constatând că încă nu ai răspunsurile la cele mai multe întrebări pe care ți le ridică viața. O fotografie reușită reprezintă o acțiune responsabila față de propria-ți persoană. Fii sincer și realist cu tine și asta se va reflecta și-n fotografie. Scopul imaginilor mele este să vorbească despre enigma realității. Realitatea mea.

Citește în continuare „Love Plane” al lui Banksy reapare în Liverpool.

Load More Related Articles
Load More By Galescu Roxana
Load More In Romanian Artist

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Centrul Artelor Vizuale Multimedia – Expoziția Edge Runners

Între 15 octombrie și 5 noiembrie, la Centrul Artelor Vizuale Multimedia, expoziția Edge R…