Home Interviews Ivan Patzaichin, performanță în fashion

Ivan Patzaichin, performanță în fashion

15 min read

Ivan Patzaichin, unul dintre cei mai mari sportivi pe care i-a avut România vreodată, a dat înapoi mai mult decât ne-am fi așteptat de la el. Ne-a dat înapoi înzecit și continuă să o facă, iar contribuția sa în industria modei ne-a atras atenția în mod special, așa că nu am ratat ocazia de a detalia acest subiect. 

Domnule Patzaichin, este clar că v-ți născut sub o stea norocoasă.  Dar dintre toate momentele prin care ați trecut până acum, care a fost cel mai greu?

În 1976, la Montreal, participam la cea de-a treia olimpiadă. M-am dus cu gîndul să câștig medalia de aur, evident. Eram pregătit pentru o mare victorie. Deși de obicei știam exact ce am de făcut, de această dată, am căzut pradă neîncrederii în mine. Acesta a fost un moment de răscruce în cariera mea, moment în care am decis că a sosit vremea să mă retrag. Mi-au trebuit mai bine 6 luni să trec peste acel impas, dar, cu ajutorul familiei și al prietenilor, m-am reîntors la antrenamente…și s-a dovedit că am făcut bine, pentru că, din acel moment și până la retragere, nu am mai pierdut nicio medalie de aur.
De ce vă este cel mai dor din perioada în care toate medaliile și premiile erau câștigate de dumneavoastră?

Era importantă pentru mine responsabilitatea de a reprezenta România. Fac lucrul acesta și azi, ori de câte ori am ocazia, dar momentul acela în care vezi că ai reușit să pui tricolorul deasupra tuturor steagurilor națiunilor participante la o olimpiadă este unic.

Ați dovedit că sunteți mai mult decât un campion. Vă numărați printre puținele personalități care s-au implicat atât de mul în promovarea și dezvoltarea locurilor natale. Ce reprezintă pentru dumneavoastră această inițiativă?

Este un mod de a mulțumi comunității din care provin, pentru ce am realizat în viață ca sportiv.  Respectul pentru muncă și pentru oameni, învățat din comunitatea de pescari, a contat pentru mine enorm în viața de sportiv și nu numai.

Ați brevetat canotca, ați scos o carte de benzi desenate Mila 3, ați făcut acea instalație muzicală realizată cu ajutorul farului de la Sulina, dar și multe altele. Dintre toate proiectele dumneavoastră, care vă este cel mai drag?

Cel mai drag îmi este că am reușit să adun în jururl meu niște oameni extraordinari, talentați dar și pasionați de ceea ce fac. Meritul este al fiecăruia în parte, dar și al întregii echipe în care eu mă regăsesc ca un liant. Așadar, este firesc ca toate proiectele să ne fie dragi, pentru că altfel nu ne-am fi apucat de ele.

Aveți un proiect care mie mi-a atras atenția în mod special, mă refer la brandul de haine “Patzaichin”. De unde v-a venit această ideea?

A venit ca și celelalte, din interacțiunea cu cîțiva oameni creativi. Dintr-un experiment început cu designerul Olah Gyarfas, în care am realizat un set de materiale promoționale pentru campania noastră ROWMANIA, ne-am dat seama ce lucruri extraordinare s-ar putea face, dacă am combina o tradiție pierdută – aceea a țesăturilor din cânepă- și un design avangardist făcut de un profesionist. Ceea ce caracterizează tot ce am făcut în acești ultimi ani poate fi definit prin munca în echipă.


Care sunt atributele care definesc acest brand?

În primul rând, un produs 100% românesc. Ce ne dorim? Să avem parcursul de la sămânță la haină, ca parte din identitatea acestui brand. Este mai complicat decât am crezut noi, dar lucrurile par să se miște și suntem destul de aproape de acest deziderat

Cărui public se adresează creațiile Ivan Patzaichin?

Noi ne adresăm acelora care doresc să poarte o haină pentru că le place textura, designul și nu neapărat să țină cont de trendurile și excesele modei. Ne-am dorit să reușim să facem un „surtuc” din materiale naturale, în care să te simți confortabil, pe care să-l porți și azi și în viitor.

Ivan Patzaichin
Dacă ar fi să punctați trei momente cruciale din evoluția brandului, care ar fi acelea?

Primul moment important a fost participarea la Berlin Fashion Week, când am intrat direct pe podiumul principal, alături de alți designeri români. Atunci, ne-am dat seama că avem nevoie de ceva mai mult decât design pentru a atrage atenția ca brand la nivel internațional. Așa a început povestea cu dezvoltarea de materiale textile locale și ne-am concentrat mai mult pe acest aspect, mai ales în ultima vreme.
Un alt moment important a fost experiența cu ținuta de prezentare a echipei olimpice a Romîniei, cu ocazia J.O. de la Londra. A fost un job complicat pentru că sportivii sunt foarte diferiți și nu se încadrează în măsurile standard. Eu am vrut foarte tare să schimbăm abordarea, în sensul că, până atunci, hainele erau prea scorțoase și oficiale. Cred că am reușit să aducem un spirit mai lejer, mai fresh, dar păstrând o identitate stilistică de echipă.
Un alt moment important a fost Wien Fashion Week, de acum 2 ani, cînd am fost invitați să închidem gala cu prezentarea noastră. Dintre toți creatorii europeni prezenți acolo, noi am avut această onoare. A fost wow!!!

Referitor la ținutele olimpicilor noștri de la Londa,  ce feed-back ați avut din partea lor?

Cred că cel mai mult am apreciat reacția unor sportivi care, după prezentarea oficială a ținutei, mi-au spus că vor merge și la club cu hainele noastre.  Asta era ideea, să le placă, să se simtă bine în ele și să le mai poarte și în alte ocazii. Din câte am înțeles, România a fost în primele 10 echipe ca apariție la festivitatea de deschidere a J.O. de la Londra, în topurile de fashion alcătuite de specialiști.

Ce ne puteți spune despre designerul din spatele brandului?

Olah Gyarfas este un designer special, foarte talentat și creatorul brandului PATZAIKIN. În afară de ținutele olimpicilor de la Londra, unde m-am implicat mai mult, consider că nu este rolul meu să mă bag în designul colecțiilor noastre. Îmi place foarte mult ce face și cred că faptul că amândoi suntem apropiați de natură și o prețuim este lucrul care ne-a adus împreună. Îmi place să port brandul PATZAIKIN, pentru că mă regăsesc în el.

Există momente în care aveți idei și viziuni diferite?

Niciodată nu am fost într-o astfel de situație. Din principiu, respect profesia fiecăruia și îmi cunosc limitele și incompetențele.
Unde pot fi găsite ținutele dumneavoastră?

După ce am închis magazinul de la Eva, ne-am repliat și am deschis un altul la ARK, în str. Uranus, nr. 150. În ultima vreme ne-am concentrat pe dezvoltarea de materiale și pe diversificarea obiectelor de design. Avem o colecție interesantă de ceramică și vase emailate pentru picnic, design Olah Gyarfas, desigur.

Ce ne mai pregătiți?

Am investit mult timp și energie în acest brand, în ultimii 5 ani. Sper să se vadă rezultatele în anul următor. Poate a venit vremea ca România să aibă un cluster pe fibre naturale, în care tradiția cânepii să nu rămână doar o poveste din trecut, ci o resursă pentru viitor. Eu și echipa mea credem în tradiția reinventată. Am primit o moștenire pe care, dacă o readucem în actualitate inovativ, vom avea numai de câștigat…și acest crez se regăsește în tot ce încercăm să facem în mai multe domenii. Eu sunt un om perseverent, știu ce înseamnă să ajungi în vârf, dar pentru asta ai nevoie de timp și de sudoare. Însă, cel mai important este să ai încredere în tine și în echipa din jurul tău. Gata, ați aflat secretul succesului!!!

Load More Related Articles
Load More By Cristina Anti
Load More In Interviews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also

Armand Assante la Cinema City: întâlnire excepţională cu iubitorii de film bucureşteni

Cinema City reprezintă locul în care actorii de la Hollywood se simt ca acasă, atât pe mar…