Într-o lume a modei dinamică și mereu în schimbare, ZESTAL s-a remarcat printr-o viziune unică: reinterpretarea costumului tradițional românesc într-o manieră modernă, sofisticată și atemporală.
Pornit ca un proiect de masterat, brandul condus de Iulia Ghenea și Emilia Tudoran Hoțescu aduce în prim-plan valori precum autenticitatea, respectul pentru tradiție și invovație. În acest interviu realizat chiar de Ziua Națională a României, descoperim cum ZESTAL a transformat pasiunea pentru tradițiile românești într-o poveste recunoscută atât în țară, cât și în afară.

Cum a luat naștere brandul Zestal?
Brandul Zestal a luat naștere în urma unui proiect comun de masterat și în viziunea noastră era modalitatea de a conecta trecutul cu prezentul, fiind de altfel o moștenire cultural–artistică, care dorim să dureze peste generații, să ofere experiențe unice și să inspire, mai ales că portul tradițional pentru noi este o identitate ca nație. Este ca un ecou al tradițiilor și din nevoia de a reaminti generațiilor viitoare cât de importantă este IA.
Cum ați decis să vă concentrați exclusiv pe reinterpretarea costumului românesc și ce a reprezentat această alegere pentru voi?
Alegerea temei pentru disertație a reprezentat cel mai important moment de fuziune artistică dintre noi două, absolvente ale unui liceu și a unei licențe la UNARTE în domeniul modei.
Iar faptul că am crescut în Oltenia cu tradițiile pe care generația noastră încă a apucat să le mai prindă în toată splendoarea lor și amintiri precum cele cu bunicile noastre, care ne-au insuflat dragostea pentru meșteșugurile vechi la claca satului, unde am învățat să împletim, să toarcem lâna și să țesem covoare, moștenind astfel pasiunea pentru migală și lucru bine făcut, cât și aprecierea nemărginită pentru identitatea noastră bogată.
Pe lângă aceasta, costumul popular românesc era prezent la fiecare serbare, iar colindatul umplea iarna de bucurie.
Toate aceste experiențe ne-au dat un imbold și ne-au făcut mai responsabile să aducem un omagiu costumului tradițional românesc într-o manieră modernă, mândrindu-ne cu bogăția costumelor populare din toate regiunile țării.
Această alegere ne reprezintă în totalitate și este esența a ceea ce înseamnă Iulia și Emilia împreună. Două personalități, stiluri și caractere diferite ce se completează armonios, fructificate constant prin inovație și creativitate, ne-au adus o colaborare frumoasă.
Și dacă tot spuneam că ne reprezintă această alegere, ea este pentru noi acel drum, acea direcție în căutarea căreia suntem cu toții, iar pentru noi a fost important încă de când am început să experimentăm și să evoluăm în acest domeniu, având oportunitatea de a îmbina utilul cu plăcutul și de a face un business din pasiune.
Ce vă doriți să comuncați prin estetica aleasă și prin valorile care stau la baza activității voastre?
Identitatea tradițională a brandului a fost un proces natural cu care am rezonat încă de la început, din timpul pregătirii colecției pentru lucrarea de disertație de la Universitatea Națională de Arte din București.
Ne dorim să omagiem și să amintim, prin creațiile noastre, atât generațiilor următoare care vin din urmă cu pași repezi și „orbiți” de tehnologie, că avem o identitate bine definită de istorie, cât și o identitate vizuală extraordinară datorită costumelor tradiționale, cum alte țări nu au avut acest noroc de a moșteni asemenea comori.
Astfel, aceste costume, demne de a fi amintite cu orice prilej, nu doar în zilele de sărbătoare, se pot purta cu mândrie printr-o fotă sau o cămașă reinterpretată, aduse în cotidian.
Misiunea noastră este aceea de a crea piese vestimentare cu design atemporal, unic, dar să amintească prin croi, mix de țesături sau cromatică de costumul tradițional românesc. Ne dorim ca oamenii să înțeleagă că noi nu reproducem costumele autentice, acelea fiind piese de muzeu, adevărate opere de artă și că încă mai există oameni specializați care practică acest meșteșug.
Designul nostru are rolul de a scoate în evidență fiecare clientă, de a pune în valoare feminitatea prin alegerea unei ținute elegante și rafinate chiar și atunci când vorbim de un eveniment cu tematică tradițională.

Care este profilul clientului care se regăsește în aceste propuneri?
Experiența de care are parte fiecare client în parte, răbdarea pe care o alocăm fiecăruia în ascultarea și înțelegerea nevoilor, măiestria cu care sunt lucrate și finisate produsele, dar și respectul pentru tradițiile românești, pentru ia tradițională și toate piesele costumului autentic, toate sunt valorile definitorii pentru brandul Zestal.
Fiecare produs este realizat după dimensiunile și necesitățile fiecărui client în parte, astfel, este nevoie de o atenție desăvârșită încă din primul stadiu, cel de croit, urmat de procesul de realizare la mașina de cusut, cât și cel de brodare manuală.
Clienții noștri sunt reprezentați de oamenii care regăsesc în piesele noastre dragostea pentru costumul tradițional, cultura și obiceiurile românești sau a locurilor natale, purtând cu mândrie „o părticică din acasă” așa cum ne spun o mare parte dintre ei.
Cum reușește ZESTAL să fie recunoscut pe plan internațional ca ambasador al portului românesc? Ce rol joacă autenticitatea costumului românesc în succesul brandului peste granițe?
În fiecare țară în care am dus pe podium sau în expoziții colecțiile noastre, foarte mulți dintre spectatori le-au încadrat la opere de artă, ce pot fi purtate cu eleganță la evenimente sau întâlniri de afaceri, simțindu-se astfel speciali și încrezători. Un astfel de feedback l-am primit, de exemplu, în Varșovia, la o Conferință a femeilor antreprenor, unde Custodele Coroanei Române, Principesa Margareta, și-a arătat aprecierea pentru ținutele noastre.
Faptul că avem o comoară reală prin păstrarea costumelor tradiționale românești atât în muzee, cât și în cărți, ne dă nouă posibilitatea să cercetăm amănunțit tot ceea ce ne interesează și se pliază pe stilul și direcția pe care am ales să mergem. Astfel, autenticitatea costumului fiecărei zone geografice din România este foarte bine structurată și cunoscută de români.
Fiecare gând primit ne bucură enorm, iar aprecierea pe care străinii ne-au arătat-o după fiecare prezentare de modă ne-a făcut mândre de această comoară, care este costumul tradițional.
Am avut surpriza să avem clienți străini, plăcut surprinși de volumele impunătoare și dramatice caracteristice nouă, dorind să achiziționeze aceste piese fie pentru ei, fie să le dăruiască, fără să înțeleagă cu adevărat zona de proveniență sau sursa de inspirație.
Dar momentele cele mai dragi le trăim foarte des alături de românce stabilite în diaspora, poate și pentru că dorul de casă, de familie și respectul față de tradițiile noastre sunt mai adânc înrădăcinate. Emoția este mult mai mare atunci când primesc produsele și primim mesaje precum „am primit o parte din acasă”, sau „mâneca aceasta este inspirată din zona mea” sau „gulerul acesta are amprenta costumului de mireasă din zona de Oaș”. Toate aceste gânduri sunt dovada vie că suntem pe drumul cel bun, că evoluăm cu fiecare experiență prin care trecem sau obstacol pe care îl depășim, dar cel mai important este că suntem responsabile de zâmbetul pe care îl punem pe chipul fiecărui client.

Ați reușit să îmbinați elementele tradiționale cu cele moderne în creațiile voastre. Atunci când creați o ținută, țineți cont, sau vă ghidați după tendințe?
Este esențial pentru noi să transpunem în modern elemente tradiționale, să ne păstrăm direcția și totuși să venim mereu cu ceva nou, inovativ printr-o continuitate relevantă. Tendințele au un rol important în domeniul de fashion, însă mai esențial este să ținem cont și de sustenabilitate, un subiect delicat și foarte important.
Mai presus de tendințe, punem accent mai mare pe faptul că produsele noastre trebuie să se potrivească pe fiecare client în parte. Este crezul nostru și nu ne abatem de la el.
Dacă volumele pieselor sunt conform siluetei clientei sau cromatica este în armonie cu trăsăturile ei, acea piesă va putea fi purtată și acum și peste 5 ani. Faptul că sunt făcute custom-made o va pune în valoare mai mult decât orice culoare la modă, nepotrivită tenului personal, și exemplele pot continua.
Am menționat mai sus despre experiența pe care o trăiesc clienții noștri, fie că ne trec pragul showroom-ului sau discutăm telefonic. Fiecare în parte este consiliat și sfătuit ce i se potrivește cel mai bine, ținând cont de nevoile lui. Nu foarte multe case de modă adoptă această strategie, deoarece este dificil de implementat și necesită foarte mult timp alocat pentru fiecare client în parte.
Dar respectul se câștigă doar prin oferirea lui.
Inspirația din colecțiile noastre nu se limitează doar la un motiv, o semnificație sau o regiune anume. În procesul creativ, inspirația vine de la o țesătură specială, un element decorativ de pe o cămașă tradițională aparte, elemente arhitecturale sau asocieri de țesături, accesorii specifice portului autentic ce ne dorim să le scoatem la lumină prin ochii noștri.

De la design la materiale și producție, cum se manifestă sustenabilitatea în aceste proiecte?
Acest subiect delicat este esențial pentru noi și încercăm să implementăm această economie circulară pornind de la achiziția unor capete de linie în materie de țesături, fapt pentru care în colecțiile noastre se găsește o gamă mare de țesături naturale, cu stocuri limitate. Acest lucru ne oferă posibilitatea de a reface anumite modele bestseller și din alte țesături.
Pe parcursul anilor, am adunat un număr mare de colecții pe care încă le păstrăm în showroom, și acest lucru se datorează faptului că designul atemporal își face simțită prezența. Clientele noastre comandă încă modele din 2015-2016 și, categoric, țesătura inițială s-a epuizat, găsind înlocuitori potriviți pentru fiecare design creat de noi.
Acest design atemporal face și el parte din sustenabilitatea despre care vorbim, prin faptul că nu sunt produse de sezon, purtate doar un anumit sezon sau doar anul acesta. Mândria și mulțumirea noastră vine atunci când ne spun cliente că și-au achiziționat un produs pe care doresc să îl dea mai departe, moștenire fiicei sau nurorii.
Ce provocări și satisfacții ați întâlnit de-a lungul celor 10 ani de activitate în industria modei de lux?
Ce înseamnă pentru voi Ziua Națională a României și cum credeți că rezonează această sărbătoare cu misiunea și valorile ZESTAL?
Pentru noi are o semnificație puternică, fiind ziua în care, cu mic, cu mare, porți haine de sărbătoare, haine cu inspirație tradițională și te celebrezi oriunde te-ai afla.
Faptul că modelele create de noi au un design modern, putând fi purtate și acum, dar și peste 10 ani, depășind tendințele actuale, este esențial. Așa cum costumele tradiționale se transmiteau peste generații, și creațiile ZESTAL se doresc păstrătoare de valoare pentru viitor.

Ce v-a motivat să schimbați numele brandului din IE Clothing în ZESTAL și ce înseamnă acest nume pentru voi?
În toți acești ani, am ajuns la concluzia că numele este foarte important și te definește într-o oarecare măsură, dar nu în totalitate, produsul fiind cel care reprezintă în întregime un brand, devenind iconic. Asocierea unui termen românesc, „IE”, cu un termen englezesc nu a fost cea mai inspirată alegere, și, la un simplu search pe Google, ne confundam cu multe site-uri care realizează artizanat.
Iar prezența noastră la Pavilionul României la Dubai Expo 2020 a înlesnit această părere, explicându-le străinilor ce semnificație are termenul „IE” pentru noi, românii.
Ne-am dorit să avem un nume scurt, ușor de pronunțat în orice limbă.
Termenul de ZESTAL pleacă de la „zest”, în sensul de coajă, înveliș, folosit de noi în ideea de a personifica hainele și a le pune în contextul de o a doua piele. De asemenea, are sensul de ADN al înaintașilor noștri care au lăsat moștenire tradiția și anticipează modul în care ne vom îmbrăca în viitor.
Conform sloganului nostru, creăm haine „Inspirate de trecut, create pentru viitor”.

Ce vă doriți pentru viitorul vostru în modă? Cum plănuiți să continuați această poveste?
Ne dorim să ajungem la cât mai mulți români, să se bucure de produse realizate în România și inspirate din costumul tradițional, fiind o parte din viața fiecăruia. O altă dorință este să ne diversificăm gama de produse.
Ne dorim să realizăm cât mai multe evenimente exclusiv destinate clientelor noastre, pentru a le cunoaște personal și a putea petrece timp împreună, să povestim și să înțelegem și mai bine cine se află în spatele unui telefon sau a unei conversații detaliate pe WhatsApp.
Citește mai departe și Alina Eremia – „Antifragil” – De la vulnerabilitate la putere





