Home Editorials Ovidiu Buta – Un monolog fară reguli despre noi, modă și pandemie.

Ovidiu Buta – Un monolog fară reguli despre noi, modă și pandemie.

12 min read

După câteva luni de pauză, MODA a trebuit să îți pună oficial nisțe întrebări pe care până acum le-a ocolit: Ce mai înseamnă luxul pentru un consumator speriat de pierderile financiare pe care le înregistrează? De ce creativitatea trebuie măsurată în numărul de colecții create și nu în calitatea pieselor gândite? De ce, în ciuda tuturor vocilor critice, Moda nu reușește să devină un domeniu sustenabil? Să nu uităm totuși că această industrie este cel de-al doilea mare poluator al planetei.

Viitorul, în mod sigur, nu o să mai arate ca până acum. Tendințele, în acest moment, nu mai funcționează câtă vreme oamenii nu mai sunt interesați de jocul social, iar uniforma lor de bază în ultimele două luni a fost formată doar din haine comode. În plus, nu vom mai avea un sezon de primăvară-vară, nu vom mai avea Săptămâni ale modei (poate doar într-un format digital) și vom asista la falimentul unor puncte importante de distribuție. Toate acestea vor forța ca moda să fie făcută și vândută cu totul altfel decât până acum. De exemplu, Saint Laurent a decis să își anuleze prezentările și să se concentreze pe niște formule mult mai practice și deloc costisitoare. Dries van Notten a decis și el să nu mai facă deloc reduceri pentru a sublinia astfel ideea că luxul nu trebuie să fie niciodată accesibil, iar Chanel a ridicat brusc toate prețurile produselor.

Luxul trebuie să redevină lux, iar pret a porte-ul să fie reglementat printr-o serie de acțiuni concrete. Acestea sunt lucrurile care se întâmplă chiar în momentul în care scriu acest text. Dar cum o să arate viața și moda peste o lună? Dar două? Dar un an?Ovidiu Buta - Un monolog fară reguli despre noi, modă și pandemie.

Îmi este destul e greu sa vin cu niște răspunsuri exacte pentru că lucrurile par să se schimbe de pe o zi pe alta. Dar asta nu ne împiedică să facem un exercițiu de imaginație. În definitiv, moda se bazează pe două lucruri clare ca să existe: dorința de înfrumusețare împinsă către public prin ideea de schimbare și banii pe care oamenii sunt dispuși să îi cheltuiască pentru acest lucru. Iar tocmai acești oameni au ieșit dintr-o carantină (sper, ultima) înțelegând ce îi face cu adevarat fericiți. Au inteles câte haine au la îndemână, ce le prisosește și ce le lipsește. Au început să caute alternative la ceea ce consumau și au realizat că este momentul să depășească zona de magazine și colecții ale momentului, săpând în siteuri după piese bune, la prețuri ok. Au/am redescoperit designeri ale căror colecții din 1980, de exemplu, sunt perfect valabile și acum (Westwood, Margiela, Galliano, McQueen). Au/am ințeles cu această ocazie că ritmul nebun al modei i-a făcut să treacă nepăsători peste niște etape geniale ale modei și acum se întorc și redescoperă cu plăcere niște oameni care au reușit să înțeleagă că moda este mai mult decât o mașinărie de tendințe și că ceea ce gândesc ei trebuie să reziste obligatoriu la testul timpului.

Punând aceste nume și descoperiri în oglindă cu moda ultimilor doi ani, am mai descoperit un lucru: cât de superficială și de multe ori chiar infantilă este moda prezentului. Faptul că am cumpărat doar brandul, nu și haina și am consumat mai mult decât am purtat. În mod clar, discursul se mută de la Modă la Stil și asa este și firesc. Și de cealaltă parte a baricadei, cea a designerilor, au apărut niște întrebări existențiale la care de data aceasta chiar au trebuit să răspundă cinstit și la obiect: care este valoarea mea și a muncii mele? Cu cât am schimbat viața clienților mei? Dacă Moda NU este despre bani, atunci ce mai vorbim? Chiar este nevoie de 4-8 colecții pe an? Cât mai pot merge mai departe cu acest carusel dement de lucruri și evenimente care nu fac altceva decât să calchieze palid un sistem care ultima dată a fost funcțional în anii 2000?

Nu știu ce răspunsuri vor avea distinșii mei colegi de breaslă, dar știu sigur că toată lumea își dorește o schimbare. Iar ceea ce ne forțează să modificăm ceva radical sunt exact aceste evenimente extreme. Cred că, dacă nu se înțelege că acum este momentul să îți reglezi viața și creația, moda nu mai are deloc un viitor. Sincer, de câte cârpe credeți că mai avem nevoie acum, când am înțeles că cele mai importante lucruri sunt sănătatea și siguranța? Că efectiv nu mai contează a fi la modă. Trebuie să te placi pe tine și mai puțin să încânți publicul tău cotidian. Discutăm din nou despre noi, entități clare cu valori și idei pe care nu ne mai așteptăm să le mai descoperim și la alții. Noi suntem schimbarea și doar noi putem decide cum o să arate viitorul. De aceea și spun celor care își doresc dispariția fast fashionului (cel puțin în formula în care există acum) că lucrurile sunt mult mai simple acum: nu mai cumpăra. Înțelege că tu ești schimbarea. Iar dacă această idee este aplicată atât de cumpărători, cât și de designeri, în mod sigur viitorul o să fie mult mai sănătos. Dar, dacă continuăm să ne păcălim, la fel cum am făcut și după recesiune, vom continua să ne scăldăm în aceeași mizerie couture, poveste cu un final deloc neașteptat sub forma unui mare faliment (inclusiv moral).

Poate că aceste lucruri sună complicat, dar trebuie să înțelegem că am ajuns la un capăt de drum, iar viitorul nu mai poate accepta cum au fost făcute lucrurile până acum. Să ne uităm și la partea bună: este posibil să asistăm la o efervescență creativă fară precedent în istoria modernă, la nașterea unor branduri noi gândite pe cu totul alte principii și la dispariția zgomotului din fundal. Vom vedea, cumpăra și purta din nou Moda, vom redescoperi creațiile și designerii ale căror colecții și-au dovedit rezistența în fața testului timpului. Moda redevine Modă.

Editorial realizat de Ovidiu Buta pentru print – Fashion Premium Magazine, nr. 9, ediția de vară 2020.

Citește în continuare Pandemia și ziua în care lumea s-a oprit în loc.

Load More Related Articles
Load More By Echipa FPM
Load More In Editorials

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

911 lansează primul lui single în colaborare cu Killa Fonic – „MT.K.”

911 este un nou nume pe scena muzicii trap din România care la doar 17 ani lansează primul…