Home Designers Legendă vie: Karl Lagerfeld, moștenitorul casei Chanel

Legendă vie: Karl Lagerfeld, moștenitorul casei Chanel

17 min read

Sunt conștient că sunt o caricatură și sunt fericit cu asta. Este ca și cum aș avea în permanență o mască, pentru mine, Carnavalul de la Veneția durează tot anul!“ așa se caracterizează unul dintre cei mai controversați designeri ai vremii nostre. Karl Lagerfeld, căci despre el este vorba, reprezintă acel multi-tasking om, având o carieră multilateral dezvoltată, atingând toate ramurile modei: design, fotografie, regie de clipuri pentru campanii publicitare, design interior şi multe altele. Să începem cu începutul și să aflăm parcursul excentricului designer.

Despre viata lui Karl Lagerfeld

1933. În Germania lua sfârşit Republica de la Weimar şi regimul nazist se pregătea să cucerească lumea. Pe 10 septembrie, în Hamburg, vedea lumina zilei micul Karl. Tatăl său, Karl Otto Lagerfeldt, era un om de afaceri care deţinea o fabrică ce producea lapte condensat. Mama sa, suedeză la origine, Elisabeth Bahlmann, era o simplă vânzătoare de lenjerii, dar care i-a oferit o educaţie aleasă. Viitoarea stea a modei şi-a idolatrizat mama;multe dintre maniere, dar şi dintre principii dobândindu-le încă din copilărie. Karl îşi aduce aminte cu drag de anii petrecuţi în zona rurală din nordul Germaniei. Ca un adevărat nobil, la numai 4 ani i-a cerut mamei sale, cadou de ziua lui, un valet.

Tot designerul povesteşte că în copilărie costumul de catifea neagră cu broderie aurie era preferatul său;sau că mama sa îl certa când purta pălăria de munte bavareză, la fel, una dintre preferatele lui. La 14 ani, Karl Lagerfeld a emigrat în Franţa, unde, la Paris, a studiat desenul şi istoria. Pasiunea şi talentul său au fost apreciate chiar din acea perioadă, când a fost angajat ca asistent de către celebrul designer francez Pierre Balmain. Cât despre educaţia sa, mai este de menţionat faptul că Lagerfeld este un poliglot, el vorbind fluent engleza, franceza, germana, spaniola, rusa şi mandarina.

Soarta l-a răsfățat încă de mic, având în vedere că el nu a simțit lipsurile majore provocate de cel de-al doilea Război Mondial. După ce va studia la o școală privată, liceul îl va face la Paris unde își va alege calea care îi va decide întreg viitorul. Este pasionat de desen și istorie și va deveni ușor, ușor, unul dintre cei mai carismatici şi enigmatici oameni din industria modei.

Karl Lagerfeld s-a remarcat în lumea modei încă din anul 1955, când a câştigat premiul I la categoria „Paltoane”, într-o competiţie finanţată de către International Wool Secretariat. În 1958 a fost angajat de către Jean Patou, unde era obligat să realizeze două colecţii haute couture pe an. În acelaşi an, a avut prima prezentare de modă a propriei colecţii, în cadrul căreia a folosit numele de Roland Karl. În anii ’60 au urmat alte colecţii, însă mult prea nonconformiste pentru acea vreme:fustele de primăvară erau cele mai scurte din Paris, şi nici pălăriile cu cercuri din satin nu au făcut ravagii. Cu toate acestea, din 1964 el a început colaborarea cu casa de modă Chloe: Karl realiza câteva piese vestimentare pe sezon, pentru ca, în 1973, să lanseze propria colecţie. De data aceasta a avut un mare succes, fiind catalogată drept „modă la nivel înalt”: fuste scurte sau lungi, cu topuri mini, accesorizate cu şaluri fine, de efect, inspirate din stilul actriţei anilor ’30, Carmen Miranda. În timpul colaborării cu Chloe, Lagarfeld a urmat totuşi un tipar clasic şi feminin, creând şi parfumul „Chloe by Karl Lagerfeld”, care a avut un impact pozitiv în industria parfumurilor şi a modei. Anii ’70 i-au adus împăratului modei, cum este numit astăzi, colaborări importante:Curiel şi Fendi.

În 1978 Karl Lagerfeld creează primul parfum care îi poartă numele (Lagerfeld Classic) și care va fi ani la rând unul dintre cele mai bine vândute parfumuri masculine, din lume. Apogeul carierei îl cunoaște în anul 1983, când Lagerfeld devine directorul casei de modă Chanel și totodată moștenitorul unui imperiu de eleganță și stil deja impusă unei clientele greu de mulțumit. Persoană ciudată pentru mulţi, excentrică pentru alţii, Karl Lagerfeld a adus în modă din originalitatea sa, reinventând tradiţionalul. De asemenea, principiile şi cunoştinţele vaste din domeniile artei se observă cu fineţe în creaţiile sale. Într-o lume atât de schimbătoare precum cea a modei, Lagerfeld a ştiu să se impună şi să rămână încă din anii ’80 la conducerea a două dintre cele mai prestigioase case de modă: Chanel şi Fendi. De atunci a rămas în lumina reflectoarelor, succesul venind cu ajutorul rigurozităţii sale nemţeşti şi a educaţei pariziene rafinate. Iar la peste 60 de creații couture realizate pentru Chanel cât și multe alte creații personale, putem spune că nu mai există tehnică sau cusătură care să nu îi fie cunoscută designerului.

karl lagerfeld

În 1982, lumea modei vuia. Vestea că directorul Chanel, Alain Wertheimer, i-a propus excentricului Karl Lagerfeld să creeze pentru ei a stârnit rumoare. Toţi îl sfătuiau să nu accepte să lucreze pentru o casă de modă care nu mai avea altceva de oferit decât istoria. „ Cu mult timp în urmă, Chanel nu mai era în pas cu moda. Doar nevestele doctorilor din Paris mai purtau. Nimeni nu o voia, era fără speranţă”, declara Karl imediat după lansarea primei sale colecţii, în ianuarie 1983. El a reinventat tradiţionalul. A readus în prim-plan sacoul clasic, marca Coco Chanel, scurt, fără guler, pe care l-a pus în combinaţie cu fusta scurtă, din denim. Au urmat perle, berete, bijuterii supradimensionale. Colecţii inspirate din echipamentele sportive, mulate senzual pe fotomodele celebre. Lagerfeld spunea că Chanel l-ar fi urât dacă ar fi văzut maniera în care au evoluat conceptele ei. „Unii oameni spun că eleganţa a murit. Se înşală. Are o faţă nouă!”, spunea designerul în apărarea brandului său.

Faptul că Lagerfeld este unul dintre puţinii designeri actuali care sunt apreciaţi pentru modul în care personalitatea le este reflectată în colecţiile de modă este ceea ce îi rezervă un loc în istoria artei. Kaiserul Karl are o fire complicată: iubeşte oamenii, dar este un artist căruia îi place singurătatea. Dar cine îl cunoaște pe excentricul Karl Lagerfeld îi cunoaște măcar una dintre strădaniile deloc de trecut cu vederea. Personalitatea designerului nu are limite. O pasiune cu totul bizară o reprezintă pisica lui, Choupette, o frumoasă birmaneză albă cu ochii albaștrii. Iniţial, trebuia doar să o găzduiască pentru Crăciunul din 2011, însă Karl a îndrăgit-o atât de tare, încât Choupette a rămas definitiv la reşedinţa Lagerfeld. Între timp, alintată felină a devenit şi muza pentru excentricul designer: colecţia multicoloră „Monster Choupette”, dar şi cea monocromă „Choupette capsule collection”. Împăratul Karl a şocat din nou, declarând că el o iubeşte atât de mult pe Choupette, încât s-ar căsători cu ea. Choupette are deja cont pe Twitter, care este urmărit de peste 33.700 de persoane, are trei menajere și călătorește cu un avion privat. 

Totodată, designerul și-a creat un stil personal pe care îl afișează zi de zi, coama sa albă, omniprezenții ochelari negri și mănușile negre, sunt ca o matrice în ceea ce îl privește pe Lagerfeld. Ce nu știați, poate e că în anul 2000 a slabit 42 de kg pentru a intra în costumele skinny ale lui Heidi Slimane, dând naștere unui personaj legendar a cărui aură stylish, transformă orice atinge. Lagerfeld s-a impus. A adus strălucirea de odinioară a casei Chanel, a continuat tradiţia Fendi, impregnându-şi semnătura, fără a altera stilurile fundamentale ce stau la baza celor două branduri. Şi-a lansat propriu concept: monocromia excentrică în lumina reflectoarelor. A realizat costume pentru piese de teatru, ce au fost aplaudate la Scala din Milano, Burgtheater din Viena, sau la Festivalul de la Salzburg. Ca un adevărat renascentist, el nu s-a oprit la designul vestimentar: realizează fotografiile pentru fiecare colecţie în parte, iar ilustraţiile rămân pasiunea sa vinovată. Cu toate acestea, Kaiserul este o fire modestă:„Ştii, personal, eu nu cred că sunt faimos”, dar rămâne un profesionist pur-sânge:„(…) eşti bun nu datorită ultimului spectacol, ci pentru următorul”. Şi cu toate că imaginea sa este admirată şi inconfundabilă, el spune despre sine că „Sunt o caricatură a imaginii mele, şi îmi place asta. Este ca o mască. Iar pentru mine Carnavalul de la Veneţia durează tot anul”.

Despre Lagerfeld se pot spune multe, dar ceea ce cu adevărat relevant e că este unul dintre cei mai importanţi creatori de modă ai sfârşitului secolului al XX-lea. Dincolo de modul cum vrea să fie perceput din exterior, excentric şi genial, reprezintă un model de măiestrie, o stea mondială, recunoscută în întreaga lume.

Citește și Sonia Rykiel, imagine iconică a modei.

Load More Related Articles
Load More By Cristina Anti
Load More In Designers

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

De vorbă cu Ioana Popa, fondatoarea brandului Cloche

Continuăm dialogul realizat de Laura Călin, inițiatoarea proiectului V for VINTAGE, între …