Firul de vicuña a fost dintotdeauna protejat și rezervat exclusiv familiilor cu sânge regal. Firul provine din blana unui animal care trăiește la mari altitudini în Munții Anzi, așa că, în mod firesc, obținerea unui astfel de fir este foarte dificilă, nefiind suficient să ai doar banii necesari achiziției, ci și credibilitatea că ai suficientă pricepere pentru a prelucra un fir atât de subțire.
Anul acesta, la Romanian Creative Week, eveniment care are loc la Iași până în 28 mai, casa de modă Ami Amalia aduce obiecte vestimentare confecționate integral din firul de vicuña, iar una dintre creații, o jachetă, ajunge în cadrul expoziției cu vânzare la un preț (de retail) cuantificat la 8.000 de euro.
Vicuña sau vigonia (Vicugna vicugna) este singura specie de animale rumegătoare din genul „Vicugna”, familia Camelidae, iar aceste animale trăiesc la mari altitudini în Munții Anzi. Blana lor este formată din peri deși și foarte fini, care apără aceste animale de frigul cumplit de la altitudine. Firul de vicuña era protejat și pe vremea incașilor și era rezervat exclusiv familiilor regale hindu. Și acum vicuña este un animal protejat, iar cantitatea de fir recoltată o dată la doi sau trei ani este extrem de limitată.
Motivul pentru care casele de modă utilizează un astfel de fir în creațiile vestimentare este acela că indică nivelul de profesionalism al producătorilor. Pentru că prelucrarea unui fir atât de subțire necesită un nivel de pricepere superior. De aceea, și prețurile unor obiecte vestimentare confecționate din cel mai subțire fir din lume ajung la niveluri extrem de mari.
„Un pulover din vicuña se găsește pe piață la prețuri care încep de la 3.000 de euro până la zeci de mii de euro. Cantitatea de fir este extrem de limitată, la nivel mondial. Firul se recoltează o dată la 2 sau 3 ani. Iar ca fir în sine este unul dintre cele mai fine, mult mai fin decat cașmirul, are 12 microni. Se găsește greu și dintr-un alt punct de vedere: marii producători de tricotaje încearcă să cumpere toată producția existentă, așa că este dificil să cumperi acest fir. Trebuie să ai o anumită credibilitate pe piață ca să cumperi așa ceva. Firul se cumpără la gram. După ce îl obții, ca producător, trebuie să ai grijă cum îl prelucrezi, iar procesul de producție este dificil. Noi de asta îl producem, pentru că vrem să știe clienții noștri că putem și noi să îl prelucrăm. Practic, este o demonstrație de profesionalism”, explică Amalia Șerban, fondatoarea Ami Amalia.
Anul acesta, la Romanian Creative Week, evenimentul care, la nivel european, adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, Ami Amalia a adus în expoziția cu vânzare o jachetă cu mânecă scurtă, tricotată din cinci fire naturale diferite, astfel încât vizitatorii să poată vedea diferența dintre fire. Astfel, găsim în expoziție același model de jachetă, confecționat din lână, lână merinos, cașmir natural, iac și vicuña. Prețul jachetei din vicuña este de 8.000 de euro.
Achiziția unei haine din vicuña este, până la urmă, o formă de quiet luxury. Oamenii care investesc în obiecte vestimentare realizate din acest fir foarte fin înțeleg, de fapt, sensul unui obiect de lux autentic, ce transmite, de fapt, un mesaj despre calitate, care nu se vrea a fi demonstrativ.
DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK
Aflat la cea de-a treia ediţie, Romanian Creative Week este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011, FEPIC a organizat, până în prezent, peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi internaţională a industriilor creative româneşti.
Parteneri Strategici: FEPIC, Primăria Municipiului Iași, Palas, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” Iași, Colegiul Național Iași, Colegiul „Costache Negruzzi” Iași, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași, Colegiul Național „Emil Racoviță” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România – Filiala Iași.
Parteneri: UniCredit Bank, Iulius Group, glo, Lancome, Philips, Amazon, Voxilily, Vodafone, Mobexpert, Perwoll, Syoss, Banca Transilvania, BMW APAN Motors Iași, Greenfield Copou Residence, Stella Artois, Dorna Medical, Smartwater, Dorna, Printco, Quartz Matrix, Czech In, Madison, Skin, Tribeca.
Parteneri Media: PRO TV, HotNews, Elle, Tiktok, Perfecte.ro, Voyo, Newsweek, Presshub, Wink, Ziarul de Iași, Investigatoria, SunMedia.
RCW Friends: Noir, Prosecco Doc Italian Genio, Italtex Hangers, Promotop, Acaju, AkzoNobel, Savana, APLA, Cafeneaua Piața Unirii, FONTIS, Beer Zone, Happy oameni și natură, Spitalul Clinic Militar de Urgență „Dr. Iacob Czihac” Iași, Tarom.
Citește în continuare Sabinne lansează proiectul „A SENSE OF WONDER”, explorarea simțului mirării.