Home Fashion INTERVIU | Ovidiu Buta despre noua generație de creatori români, la ediția aniversară #10 DIPLOMA Show

INTERVIU | Ovidiu Buta despre noua generație de creatori români, la ediția aniversară #10 DIPLOMA Show

9 min read

În contextul celei de-a 10-a ediții DIPLOMA Show, un festival ce aduce în prim-plan tânăra și talentata generație de artiști, arhitecți și designeri români, am avut ocazia de a sta de vorbă cu Ovidiu Buta, unul dintre cei mai cunoscuți stiliști și visual storytellers din România. Acesta a făcut parte din board-ul creativ format din peste 70 de experți care au selectat anul acesta cele mai bune lucrări de diplomă ale absolvenților facultăților de profil din țară. Descoperiți în rândurile următoare ce ne-a dezvăluit Ovidiu despre începuturile lui în această industrie, opiniile și observațiile sale despre noua generație de creatori români, prin prisma lucrărilor pe care le-a jurizat la DIPLOMA Show, precum și viziunea sa asupra modei românești contemporane. 

Ovidiu Buta diploma
credit foto: Cătălin Oprițescu
Ce v-a inspirat să vă dedicați acestei industrii?

O curiozitate care mă domină și o plictiseală care se instaurează repede. Iar această industrie, în care trebuie sa fii mereu prezent, atent, curios și să accepți ușor schimbările, mă ajută să fiu eu, să mă simt în elementul meu.

Care au fost provocările principale pe care le-ați întâlnit la începutul carierei și cum diferă acestea de cele cu care se confruntă noile generații de oameni creativi din industria modei?

Începuturile mele stau sub semnul unei delicioase inconștiențe. Nici atunci nu am simțit (sau, mai degrabă, nu am vrut să accept) că pot să intervină probleme în parcursul meu profesional.

Alte provocări: la începutul carierei mele nu aveai acces la materia primă a acestei meserii – hainele și, ca să realizezi un editorial de modă, era o aventură cvasi-imposibilă.

În plus, într-o industrie atât de mică cum era atunci, neavând termeni de comparație, te puteai simți Regele Soare când, de fapt, tu nu erai altceva decât bufonul regal. Astăzi este mai ușor să înțelegi unde te plasezi fiind creativ și care sunt ustensilele exacte pe care poți și trebuie să le folosești.

Ce preocupări și teme par să fie mai relevante pentru designerii români din zilele noastre? Sunt ei mai curajoși în exprimarea lor artistică sau încă se confruntă cu limitele convențiilor?

Moda momentului se bazează pe experimente, unele mai reușite, altele nu. Văd ca există o preocupare firească pentru reciclare și cred că vorbim despre un lucru foarte bun care se întâmplă. În primul rând, este normal să consumăm ALTFEL, iar designerii sunt forțați astfel să fie cu adevărat creativi, având în același timp la îndemână o sursă fantastică de materie primă.

În calitate de membru al boardului creativ pentru secțiunea Fashion a festivalului DIPLOMA Show, care sunt criteriile principale pe care le-ați avut în vedere pentru a evalua lucrările?

Important pentru mine (și ar trebui să fie și pentru industrie) este ca cei care participă la un astfel de concurs să aibă o VOCE personală prezentă în tot ceea ce fac, de la creație la modul în care se prezintă.

Ce tendințe notabile ați observat în lucrările înscrise la DIPLOMA Show de către tinerii designeri români? Există anumite direcții sau concepte care v-au impresionat în mod special?

Tendința copy-paste. Este incredibil cu câtă ușurință se uită să se specifice de unde a plecat de fapt ideea unei colecții…

Care considerați că sunt schimbările semnificative în evoluția industriei în România în ultimii ani? Bineînțeles, dacă ele există.

În clipa de față, o mare parte a industriei a descoperit că este mai ușor și practic să nu mai țină cont de sistemul de producție clasic, în care colecțiile se prezentau cu 6 luni în avans pentru a putea astfel să își organizeze producția.

Desigur, încă avem acest tip de branduri, dar ele, fiind prezente pe piețele din afară, trebuie să facă lucrurile ca la carte. Pentru restul au dispărut sezoanele, iar ceea ce fac ele acum sunt mini colecții (sau drop-uri) pe care le lansează și le vând pe moment.

Credeți că există o creștere a interesului pentru creațiile locale sau mai este mult de lucru în acest sens?

Există un public care preferă moda românească, dar eu nu cred că trebuie sa existe un interes general pentru acest subiect. Trăim într-o perioadă în care am învățat că avem acces la orice, în orice moment, iar această globalizare trebuie să se reflecte și în libertatea oamenilor de a migra de la un brand la altul.

Care sunt aspectele pe care le apreciați cel mai mult în moda contemporană și care sunt cele care vă provoacă disconfort sau neliniște?

Ador faptul că încă sunt surprins, dar mă gândesc foarte des la felul în care AI-ul o să fie integrat în procesul de creație.

Citește în continuare Începe DIPLOMA Show, ediția a X-a, la Combinatul Fondului Plastic – o experiență culturală și urbană completă.

Load More Related Articles
Load More By Roxana Galescu
Load More In Fashion

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Îngrijește-ți pielea cu Botanicus: Frumusețea naturală la îndemâna ta

În căutarea pielii cu aspect perfect și senzație confortabilă, mulți dintre noi am încerca…