Home Editorials Climate change. Time to change. Be the change

Climate change. Time to change. Be the change

12 min read

Cum putem determina schimbarea dacă tot ceea ce facem este să ne gândim sau să vorbim despre acest subiect? Desigur, conștientizarea este importantă, dar despre cum putem să acționăm, prin deciziile pe care le luăm zi de zi, ne vorbește Anamaria Hancu, Label & Promotion Manager Global Records. În spiritul implicării și bucuriilor personale cu impact extensiv, Anamaria este și co-inițiator și board member Let’s Do It, Romania!, cea mai mare mișcare socială din țară, un proiect de voluntariat care a strâns în cei 9 ani peste 1.8 milioane de voluntari care au făcut curățenie în România.

Auzim tot mai des mesaje tot mai alarmante despre viața pe Planetă, schimbările climatice, sutele de specii de plante și animale care dispar, instrumentele de social media sunt pline de știri catastrofale și cât se poate de reale despre fenomenele meteorologice care pun în pericol existența noastră, a tuturor, pe Pământ. Și ce este de făcut? Mulți vom ridica din umeri sau vom trece nepăsători, crezând că nu ne afectează și că de fapt marile companii ar trebui să facă schimbări majore. Așa este, și cu toate acestea, ține și de comportamentul nostru și de ce alegem să facem în fiecare zi din viața noastră, cum ne putem reduce impactul și cum micile decizii de consum pot face diferența.

Un român produce anual 254 kg de deșeuri menajere din care mai puțin de 10% sunt reciclate, în vreme ce media UE este de 28%, potrivit celor mai recente date ale organismului Uniunii Europene pentru statistică, Eurostat.

România întârzie să adopte instrumente relevante privind gestionarea deșeurilor, iar din 2020, dacă nu va putea atinge o rată a reciclării de 50%, țara va fi pasibilă de sancțiuni de până la 200.000 de euro pe zi și chiar tăierea fondurilor UE pentru protecția mediului. (conform blog.letsdoitromania.ro)

Iată 10 pași simpli pentru o viață mai responsabilă și cu mai puțin plastic:

  1. Cumpără un filtru de apă și evită să mai cumperi apă îmbuteliată.
  2. Folosește recipient de sticlă pentru a bea apă.
  3. Cumpără cafea doar din recipiente refolosibile (cană de bambus).
  4. Folosește, atunci când se poate, mijloace de transport în comun (tren, autobuz), dar și bicicletă sau trotinetă.
  5. Refuză paiele de plastic și pungile de plastic. Poți folosi sacoșă din material textil și paie din bambus, aluminiu, trestie sau carton.
  6. Magazinele vintage sunt o sursă valoroasă de comori vestimentare pe care să le refolosești.
  7. Periază-ți dinții cu perie de dinți din bambus.
  8. Participă din când în când la acțiuni de curățenie în spații protejate pentru a lăsa natura curată și mergi la plantări de copaci!
  9. Folosește produse din materiale reciclabile!
  10. Colectează selectiv deșeurile!

Deși pare greu de crezut, industria modei este una dintre cele mai poluante, prin urmare, o atitudine mai rezervată, sustenabilă, mai puțin bazată pe cumpărături abundente și pe un consumerism exacerbat ar putea fi de ajutor.

Designeri precum Mara Hoffman, Stella McCartney (piese 100% eco-friendly, vegane, din materiale sustenabile), Vivienne Westwood (Buy Less, Choose Well, and Make It Last) sunt cunoscuți pentru atenția deosebită acordată grijii față de mediu și promovarea unui stil de viață responsabil, fie și când vine vorba de alegerea ținutelor.

Pe modelul reduce-reuse-recycle, tot mai multe companii creează produse din materiale pe care le colectează și reciclează: costume de baie din plasticul din oceane sau chiar încălțăminte sport, cum este cazul Adidas, ceasuri din lemn – Noah, Plantwear, biciclete din bambus sau din capsulele de la cafea Nespresso, se folosește hârtie reciclată și se organizează inițiative, precum a celor de la Carrefour, conform căreia la schimbul unui pet adus, primești fructe și legume.

Nu în ultimul rând, sunt tot mai mulți posesori de mașini electrice sau hibrid care protejează mediul de noxele mașinilor pe bază de carburant.

Recunosc că în ultimii ani, de când sunt implicată în acțiuni de voluntariat legate de mediu, încerc să unesc lumile care îmi fac plăcere într-un mod armonios, care să nu facă rău: cumpăr produse pe cât de mult se poate de la producători locali, nu cumpăr în exces, ci atât cât am nevoie, aleg produse cosmetice și de make-up pe cât se poate cruelty free, evit recipientele de plastic și folosesc săpunuri naturale, unt de cocos în borcan de sticlă, am mereu cană de cafea de bambus la mine, sticlă pentru apă, sacoșă de pânză, periuță de dinți de bambus, pai de bambus. Cele mai multe haine le cumpăr online, din magazine vintage.

Cred că una dintre cele mai mari bucurii și realizări din viața mea o reprezintă proiectul Let’s Do It, Romania! al cărui co-fondator sunt. Este cea mai mare mișcare socială din România care până în prezent a implicat peste 1.8 milioane de voluntari care au contribuit la o țară mai curată și responsabilă, 21.500 tone de deșeuri colectate, 2.142.700 milioane de saci de gunoi colectați, 797.000 de elevi și studenți voluntari, 2.600 de voluntari organizatori, împreună cu 400 de companii și 1.900 de primării.

Let’s Do It, Romania! face parte din mișcarea internațională Let’s Do It! World, iar anul trecut, evenimentul World Clean Up Day a atras 11 milioane de voluntari din 158 de țări din întreaga lume, iar rezultatul a fost 88.500 tone de deșeuri colectate.

De curând, ne-am îndeplinit și visul de a ne spune povestea, astfel că am lansat cartea Let’s Do It, Romania!, în a cărei pagini veți putea citi provocări, bucurii, emoție, reușite, momente grele, o carte care sperăm să dea încredere celor care au o dorință ascunsă pe care nu au curaj să o scoată la suprafață și să o transforme în realitate!

Chiar stă în puterea fiecăruia dintre noi să devină un ambasador, o voce, un doer care să acționeze pentru ca viitoarele generații să nu ajungă să trăiască pe o Planetă bolnavă, pustiită, într-un continuu declin. There is no Planet B! Be a doer, be the change!

Text: Anamaria Hancu, co-inițiator și board member Let’s Do It, Romania!

Citește în continuare: Creativi suntem, cu alegerile sustenabile cum stam?

Load More Related Articles
Load More By Echipa FPM
Load More In Editorials

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

911 lansează primul lui single în colaborare cu Killa Fonic – „MT.K.”

911 este un nou nume pe scena muzicii trap din România care la doar 17 ani lansează primul…