Timpul pierdut rămâne pierdut, însă, nimic nu e o pierdere de timp dacă folosești experiența acumulată într-un mod înțelept. Iar Augustin Matei, este unul dintre acei români, care a făcut acest lucru cum nu se poate mai bine. După ce a absolvit două facultăți, una de pictură bisericească și alta de arhitectură și design, după ce a profesat atât ca designer de interioare și de mobilă, după ce ani de-a rândul a amenajat cele mai frumoase grădini, Augustin Matei, și-a dat seama că datorită experienței poate trece cu ușurință de la peisagistică la ceasuri. Așa a ajuns să fie singurul artist din România care face ceasuri personalizate pentru fiecare client, în funcție de povestea și elementele care îl caracterizează.
Cine este Augustin Matei?
Sunt designer de ceasuri de mână şi până în prezent sunt singurul din România care face ceasuri personalizate. La acest nivel, ceasuri de lux. Iar după alte surse, şi nu doar una, aş fi şi singurul din Europa, tot până în prezent.
Cum era viața ta înainte să intri în această lume a orologiei?
Eram designer de grădini. Făceam grădini pe terasele blocurilor. Aveam o echipă şi eram un om al şantierului foarte dinamic. Acum acest dinamism văd că s-a mutat în conceptele îndrăzneţe ale ceasurilor mele. Deci nici înainte nu făceam ceva plictisitor sau neantrenant.
Afacere sau pasiune?
Pasiune! Este o pasiune ce are ataşat ca un element secund… afacerea! Bineînţeles că nu neglijez nici ideea de afacere. Le ţin împreună fără să se influenţeze negativ între ele.
Se câștigă bine din acest business?
Bani se câştigă, da! Dar mai mult se câştigă bucurie şi satisfacţie. Acea dublă satisfacţie: personală şi profesională.
Care sunt dificultățile cu care te confrunți?
Timpul! Dar alte probleme nu am. Furnizorii şi livrările merg foarte bine. Aş vrea să mai învăţ lucruri noi, spre exemplu despre bijuterie, despre ceramică şi porţelan. Nu am „dificultăţi” în acest sens direct.
Te-ai gândit vreodată să pleci din România și să lucrezi pentru un brand renumit de ceasuri?
Nu vreau să lucrez pentru nici un brand renumit. Brand renumit pot ajunge şi eu. Aşa cum nici ei la început nu au fost, iar apoi au ajuns renumiţi. Nu aş pleca definitiv din România.
Ce brand de ceasuri te inspiră?
Nu mă inspir din branduri sau modele de ceas. Acelea îmi plac doar. Mă inspiră natura, istoria, filosofia etc. Dar ideile de tematici le primesc de la clienţi în cea mai mare parte. Bineînţeles că aceste idei ale lor le trec prin filtrul meu. Cel mai important este ca finalitatea ceasului să fie un act artistic, conceptul şi execuţia să rezulte într-un act artistic de înaltă ţinută.
Să presupunem că ai avea un buget nelimitat, care ar fi ceasul pe care ți l-ai cumpăra?
L-aş construi, nu cumpăra! Cum credeţi că am ajuns să fac ceasuri?! Am văzut ce frumoase sunt şi mi-am dorit să pot şi eu să fac. Este ca şi cum asculţi pe cineva cântând la pian, îţi place atât de tare încât ai vrea şi tu să ştii să cânţi. Diferenţa o face atunci când te înscrii la un curs de pian şi chiar începi să îndeplineşti asta. Atât, nimic mai mult!
Ce ceas porţi?
Mai multe! Am două care îmi plac foarte mult, Arca lui Noe şi un ceas cu Regele Mihai.
Dar parcă mi-aş mai face unul, însă nu ştiu pe care să îl aleg! Căci îmi plac şi cele cu cadran din piatră, îmi plac şi cele care au legătură cu Jules Verne… Grea decizie! Aţi spune că pot să îmi fac orice şi nu doar unul, nu? Dar nu este chiar aşa, pentru că aş vrea să am unul de suflet. Poate că unul inspirat din mitologie sau istoria antică mi s-ar potrivi acum! Posibil peste 5 ani altă tematică.
Care consideri că este cel mai mare aport adus unui mecanism de ceas de la inventarea acestuia?
Cadranul. Ca atunci când motorul unei maşini este învăluit de caroserie. Abia în acel moment devine maşină sau ceas. Până atunci vorbim doar de inginerie şi rotiţe.
Cât timp durează să realizezi unul?
Depinde! Conceptul durează mai mult decât execuţia. Un client a stat şi un an pentru că nu eram pregătit. Şi voiam să iasă ceva care să mă impresioneze şi pe mine. Altă dată, a durat 12 ore.
Cu ce sunt ceasurile tale diferite?
Aici răspund clienţii mei şi cred că răspunsurile lor sunt diferite. Dar ceea ce este totuşi comun este încărcătura emoţională şi personală pe care o dezvoltă ceasurile mele fiecărui client.
Poveştile pentru fiecare model de ceas sunt atipice, emoţionale şi complexe. Fiecare ceas al meu aduce cu el atât povestea, cât şi emoţia clientului. Este o treabă foarte nouă şi pentru mine. Nu mă aşteptam şi nici măcar nu mi-am propus asta. Îmi amintesc doar că la început mă încurajam şi îmi spuneam „dacă ceasurile vor fi frumoase, se vor vinde singure; pentru început nici nu am nevoie de promovare specializată”. Şi am avut dreptate! Pentru că media vorbeşte acum despre artist, nu despre produs.
Cărui public i se adresează?
Educat, rafinat, inteligent! Inteligenţa şi rafinamentul clientului mă fac să creez şi să scot opere de artă. Rezonanţa cu el face asta. Nu eu singur!
Cu ce personalităţi ai avut plăcerea să colaborezi până acum?
Sunt câteva, aş aminti totuşi doar de Sylvester Stallone.
Ce a însemnat această experienţă pentru tine?
A fost neaşteptat la început şi greu în prima zi să conştientizez impactul şi importanţa. Am luat-o ca pe un noroc. Şi apoi am continuat rutina. Dar în acele câteva zile m-am simţit foarte bine.
Cât de departe îţi propui să ajungi?
Foarte departe! Şi foarte interesant este că nu am un plan de business pe cinci-șapte ani! Mă atrage mai mult ideea de a inova designul sau de a găsi metode noi de abordare a materialelor pe care le folosesc. Ideile îndrăzneţe mă atrag.