Home Movies Recenzie: First Man

Recenzie: First Man

12 min read

First Man este distribuit la noi de RoImage si ne bucurăm pentru că au adus un film regizat de Damien Chazelle – castigator al premiului Oscar pentru La La Land si nominalizat si pt scenariu. Însă  mie mi-a placut mai mult si recomand celalalt film scris si regizat  de acesta, Whiplash.  Deci avea 2 din 2 bune, are acum cu First Man 3 din 3? Cam da, cam are!

In sfarsit un film care sare de 8, ca sa nu zic de fapt 5-6 pentru ca numai asa am avut in ultimul timp, First Man spune povestea primei misiuni de succes a omenirii de a ajunge pe luna si anume Apollo 11, dar mai ales spune povestea primului om care a calcat pe suprafata acesteia, Neil Armstrong jucat de Ryan Gosling, la a doua colaborare cu Damien dupa La La Land.

Nu trebuie sa stiti mai multe despre povestea in sine, ci poate doar faptul ca scenariul este scris de Josh Singer, castigator de oscar pentru Spotlight, iar cine a vazut acel film, stie ca inseamna ceva bun. Acum, pentru cine a vazut multe filme de acest gen, mai ales ca acum este de urmarit si serialul The First cu Sean Penn, doar ca acolo se duc spre marte, ma rog, chiar este foarte asemanator cu First Man. Si nu ma refer doar la titlu.

Pentru cine e pasionat de acest gen de filme, de referinta sa zicem Apollo 13 cu Tom Hanks, sa stiti ca este diferit de ceea ce am vazut pana acum. În sensul ca daca Apollo 13 se concentra pe misiunea in sine din toate punctele de vedere, sa fie cat mai dramatic, sa ne tina cu sufletul la gura si in acelasi timp sa fie entertaining, sa ne “distreze”, ei bine, First Man se concentreaza in principal pe personaje, mai ales pe familia Armstrong si dificultatile prin care au trecut pentru a ajunge acolo.

Astea fiind spuse, este vorba clar  despre o drama. Si nici sa intelegeti cumva ca nu m-a tinut lipit de ecran, doar ca iti construieste foarte mult diferite conflicte interioare ale personajelor si personajele in sine bineinteles, incat inteleg de ce unii au zis ca a fost usor plictisitor sau cel putin prea lung la 2 h si 21 de minute.

In acelasi timp, mie,mi-a placut acest lucru, au mers catre un impact emotional de la sfarsit care in principal a dat roade, si-a facut efectul asupra mea cel putin, poate nu atat de mult precum sperau, dar fara sa ma plictiseasca de-a lungul drumului.

Daca vorbim din punct de vedere  tehnic, este superb, foarte misto alegerea de a filma in asa fel incat sa imite imaginea unei pelicule din anii 60, sau ma rog. Nu va ganditi ca se vede prost sau ceva, ci doar a vrut sa ne introduca si mai mult in atmosfera acelei perioade, in viata acelor oameni, ai mai putea zice ca a fost asemanator cu un documentar.

Sunt cateva imagini si momente sublime, cu efecte speciale perfecte incat aproape credeai ca urmaresti live, cumva in mod imposibil, iar scenele de la sfarsitul filmului arata de parca esti in alta lume. Asta cam asa e, la propriu, dar datorita constructiei de pana atunci, a regiei,  a imaginilor si a efectelor sonore incredibile, parca eram si noi cu ei.

Alte scene sunt foarte tensionate, inca o data datorita sunetului, regiei si scenografiei incredibile, designul acelor machete si studiouri si cgi-ul pentru ca sigur este si cgi au fost demne, fara dubiu, de o nominalizare la Oscar.

Pe langa asta, poate va intrebati, asa cum am facut-o si eu, de ce sa fie tensiune cand stim istorie, stim ca Neil a ajuns pe luna, chiar si daca este perfect din punct de vedere tehnic si regizoral, unde mai este suspansul cand ai asa un spoiler ? Eh au fost destepti. Pe langa faptul ca arata peripetiile lui Armstrong, care oricum sunt misto facute cum am zis, ne arata si ce s-a intamplat cu alti astronauti, fie colegii lui fie unii dinaintea lui.

Este mai bun decat Apollo 13 ? In niciun caz. Cine se asteapta la un thriller sa stiti ca nu este, este in masura de 40 % sa zicem, pentru ca are momente tensionate, chiar terifiante si claustrofobe cateodata, iar spre sfarsit este cu adevarat emotionant, poate pana la lacrimi.

Un moment mai ales, o scena, o sa stiti despre ce vorbesc cand vedeti filmul, este genial si foarte trist in acelasi timp. Nu stiam ca asa a fost, adica nu stiu daca acel lucru chiar s-a intamplat cu adevarat. Presupun ca au vorbit cu toti cei implicati pentru a face filmul cat mai bazat pe realitate. Ma gandesc ca l-au intrebat pe Neil mai multe detalii despre ce s-a intamplat acolo sus si in familie si ce gandea si ce simtea etc.

Apropo de asta, printre putinele bile negre care a tras oarecum in jos experienta si capacitatea de a te lega de personajul principal a fost interpretarea lui Ryan Gosling. Si am vazut ca si Chris Stuckmann a zis acelasi lucru pe care il gandeam eu in timpul filmului. Rolurile lui de obicei au fost de personaj tacut, rece sau distant, nu are un tonus prea ridicat in ele. In majoritatea se holbeaza in gol sau la ceva un timp indelungat.

Acum nu zic ca nu joaca sau ca nu a jucat aici foarte bine, doamne fereste, ci doar ca nu cred eu ca Neil Armstrong a fost asa cum joaca Gosling de obicei in filme, parca e cam mare coincidenta, asa o fi, chiar nu stiu cum e primul om pe luna in realitate. Daca intr-adevar l-a imitat Ryan perfect, atunci au avut doar ghinion ca acest lucru sa sara in ochi din cauza rolurilor precedente ale actorului.

Daca stau sa ma gandesc mai bine nici ceilalti nu sunt foarte departe, poate asa era lumea in anii 60 in viziunea regizorului sau poate chiar in realitate sau, mai degraba, asa erau cei implicati in acest proiect foarte stresant. Clare Foy din serialul The Crown o interpreteaza pe sotia faimosului astronaut si a facut o treaba la fel de buna, daca nu chiar mai buna decat Gosling in acest film.

In concluzie pentru cei care gusta astfel de filme, o sa va placa cu siguranta, la fel cum va fi si pentru cei care prefera analiza unor personaje, cu un plus ca sunt bazate pe fapte reale, dar ii inteleg si pe cei care s-ar plictisi intr-o oarecare masura, ritmul este destul de lent intr-adevar. Mie mi-a placut, nu prea m-au deranjat chestiile astea, nota mea este in jur de 9, nu am de ce sa ii dau mai putin, dar nici mai mult, nu a avut impactul chiar atat de mare asupra mea, personal.