În calitate de conferențiar, director al departamentului Modă-design vestimentar, curator, coordonator și prin prisma unei experiențe de peste 20 de ani, Lucian Broscățean contribuie în mod substanțial la formarea și afirmarea unor noi nume în moda românească. Am vorbit de această dată despre selecția curatorială de la Romanian Design Week, nivelul proiectelor înscrise și rolul esențial pe care îl are festivalul în susținerea industriilor creative și promovarea artiștilor și designerilor autohtoni.
Ce consideri că au în comun noile generații de creatori?
Așa cum am subliniat în mai multe interviuri, extensiile creative ale activității mele profesionale mă fac să văd din mai multe perspective formarea, evoluția/ involuția și performanțele noilor generații. Am o responsabilitate în ceea ce privește coordonarea și ghidarea lor atât în timpul studiilor, cât și după.
Tinerii creatori au în comun o conexiune la ce presupun lumile virtuale, digitale și impactul lor asupra modei. Sunt curioși să descopere noi tehnici și metode de generare a volumelor, formelor, texturilor. Mă bucură faptul că mulți dintre ei sunt preocupați și de ce înseamnă legătura dintre tradiție și inovație, filtrată prin viziunea lor despre ce poate să mai însemne moda, azi. În plus, încă din timpul studiilor masterale încep să colaboreze cu branduri sau fabrici de confecții. Astfel de experiențe îi motivează și îi fac să se decidă ce tip de job li se potrivește.
Care sunt principalele criterii pe care s-a bazat selecția designerilor și proiectelor prezentate în cadrul evenimentului?
Împreună cu echipa RDW și cu cei doi curatori internaționali – Julian Roberts & Mari Bendeliani – am trecut prin multe etape de jurizare/ selecție, până să luăm decizii.
Echipa RDW a pregătit o serie de criterii ce vizau atât părți tehnice, de realizare, transpunere a item-urilor vestimentare, cât și aspecte legate de inovație, de relevanța pentru festival sau de consistența discursului.
Am fost plăcut impresionat de nivelul ridicat al proiectelor înscrise, la fiecare am găsit elemente remarcabile, astfel încât a fost dificil să se ia o decizie legată de cine va expune în Expoziția Centrală din Piața Amzei sau pe platformele online ale festivalului Romanian Design Week.
Ce proiecte interesante și inovative ai întâlnit la această ediție?
De la produsele impecabile realizate de Andreea Bădală pentru brandul ei – Murmur – sau cele create de Ioana Ciolacu, până la inovațiile în construcția de tipare din creațiile lui Alexandru Floarea sau tratarea suprafețelor și a detaliilor în piesele semnate de Octavia Chiru – este o diversitate de demersuri, fiecare fiind relevant pentru contextul actual.
Alesia Cîdă, Alexandru Floarea, Alina Gurguță, ANDRA HANDARIC studio, Antonescu Andreea, ATELIER RESOLVED, AXENTE, Bogdan Boruz, BOL Fashion of Nature, Cerasela Nicoara, CraXittude, CRISTINA LAZĂR, Flaviana Isachi, Ioana Ciolacu, Kristina Dragomir Millinery, MURMUR, MUSE UM CONCEPT, OCTAVIA CHIRU, Raluc, Sandra Chira, SCAPADONA, SOLVE Studio – sunt designerii/ brandurile ce vor expune în instalația gândită de Attila Kim pentru Piața Amzei. Veți putea descoperi produse cu estetici diferite și care spun, fiecare, câte o poveste fie despre brand, fie despre o temă aleasă pentru colecție.
Cum se îmbină tradiția și cultura românească în designul contemporan prezentat la Romanian Design Week?
În fiecare ediție, echipa RDW a pus accentul pe zona de tradiție, filtrată prin viziuni contemporane. Semne, simboluri, tehnici arhaice, ecosisteme, inovații tehnologice sunt elemente care se regăsesc (uneori îmbrăcând o formă abstractă) în artefacte, obiecte artistice și piese vestimentare care dialoghează. Și în selecția categoriei Fashion veți putea descoperi referințe la costume tradiționale sau la o simbolistică reinterpretată în piese semnate de designeri ca: Alina Gurguță, ANDRA HANDARIC studio sau Raluc.
În toate proiectele curatoriale în care sunt implicat, pun accentul pe ce înseamnă consistența unei matrici stilistice raportată la estetici din secolul 21 – „future in the past // past in the future”.
Care sunt principalele tendințe în designul românesc în prezent și cum se reflectă acestea în ediția din acest an a evenimentului?
Voci puternice din designul românesc nu se ghidează după tendințe, ci după ce înseamnă identitatea vizuală a brandului și înțelegerea clientelei, a pieței, a platformelor online. Majoritatea brandurilor care au și un business în spate dau dovadă de o adaptabilitate și o flexibilitate contextuale. De multe ori, la cursuri, vorbesc despre astfel de exemple de succes ale unor designeri români pe care îi admir pentru anduranță, muncă impresionantă și echipă care ajută la implementarea unor sofisticate business plan-uri.
În selecția curatorială e un dialog între generații. Designerii consacrați și tinerii designeri (unii încă studenți) expun piese intrinsec legate de parcursul fiecăruia.
Astfel de festivaluri sunt ca o oglindire a ceea ce înseamnă, la un moment dat, industria modei.
Cum vezi evoluția designului românesc în comparație cu tendințele globale?
Brandurile de succes, care se bazează pe un design autentic și pe un work ethic exemplar sunt perfect adaptate la ce presupun contextele modei internaționale, o bună dovadă fiind dată de impactul pe care îl au în diferite medii. Consider că moda românească este într-un punct în care poate evolua în multe direcții. Rolul unor proiecte curatoriale poate fi și acela de a direcționa, subtil, anumite enclave creative sau de a oferi potențiale răspunsuri la întrebări despre ceea ce înseamnă, astăzi, industria modei.
Care consideri că este rolul Romanian Design Week în promovarea designului românesc?
Am participat la aproape toate edițiile acestui important festival. Demersuri ale The Institute au cartografiat multe zone și au asigurat o creștere sustenabilă a industriilor creative. Rolul unui astfel de festival este esențial, pentru că funcționează ca un organism viu, dinamic, adaptat la ce presupun cercetările, experimentele și descoperirile noi.
Care sunt cele mai importante proiecte la care lucrezi în prezent și ce evenimente ar trebui să așteptăm cu interes anul acesta?
Proiectele Departamentului Modă-design vestimentar UAD, pe care le supervizez ca Director de departament, implicarea în Romanian Creative Week și Romanian Design Week și, în plus, proiectele personale fac ca această perioadă să fie plină de to do lists și de deadline-uri. Oricât de intens ar fi ritmul, e important să se dezvolte aceste platforme și să se promoveze proiecte la care se lucrează mult, intens, emoțional.
Romanian Design Week va avea loc în perioada 12 – 28 mai 2023 și se va dezvolta sub tema CONNECTIONS. Epicentrul festivalului va fi Piața Amzei, unde vor fi expuse peste 160 de proiecte de arhitectură și design, în timp ce alte 100 de evenimente vor avea loc în tot Bucureștiul în timpul festivalului.
RDW 2023 se concentrează pe crearea de conexiuni între industriile creative locale, operatorii culturali și comunitățile creative, dar și pe conectarea publicului larg cu cele mai recente și inovatoare proiecte locale de arhitectură și design.
Citește în continuare Începe Romanian Design Week 2023, cel mai mare festival dedicat industriilor creative locale.