Cea mai nouă campanie „Give Credit”, lansată de Asociația La blouse roumaine, trage încă un semnal de alarmă pentru folosirea iei românești de marile case de modă, fără indicarea sursei. Mai precis, de această dată este vorba despre colecția Louis Vuitton By The Pool, în care se regăsesc piese vestimentare inspirate de ia specifică Mărginimii Sibiului, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.
Stilistul Ovidiu Buta referitor la această însușire dintr-o altă cultură:
„În primul rând, nu e frumos să furi, în nicio meserie. În modă este puțin mai complicat pentru că moda este formată din idei care circulă și atunci această apropriere culturală este un pic mai complicată. (…) Întotdeauna trebuie să dai înapoi ceva, în special în zona noastră, a modei. Trebuie să existe puțină generozitate, de orice fel, în special când tu te hrănești din ideile și din munca altora. Iar a da înapoi în modă înseamnă efectiv să îi implici pe cei care dețin ideea originală în procesul tău de creație. Mi se pare o chestie atât de banală, încât mă sperie că un brand ca Louis Vuitton nu a putut să o facă. Mi se pare un exemplu atât de deplasat, încât pot să îl trec la categoria nesimțire.”
Comunitatea La blouse roumaine, reprezentată de Asociația La blouse roumaine IA:
„Dragă echipă de creație și marketing Louis Vuitton, vă rugăm să acordați credit și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România, care și-au păstrat identitatea și moștenirea culturală prin portul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția LV by the Pool 2024 sunt inspirate din ia specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa designului. Considerăm că modul în care motivele, croiala și structura bluzei tradiționale românești sunt folosite în colecția LV, fără a se recunoaște originea și identitatea lor, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile mai sus menționate. Prin urmare, vă rugăm să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului cultural, cu mențiunea creditului cuvenit. Mulțumim.”
Poziția ministrului culturii, Raluca Țurcan:
„În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoașterea valorii patrimoniale și culturale a modelului iei cu șinoare, specifică zonei Sibiului. Creația populară autentică și-a menținut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost și rămâne o sursă de inspirație pentru pictori, designeri sau companii, precum Louis Vuitton. Această situație merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoașterii la nivel internațional a valorii inestimabile a patrimoniului cultural românesc.”
𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐀𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚ț𝐢𝐚 𝐋𝐚 𝐁𝐥𝐨𝐮𝐬𝐞 𝐑𝐨𝐮𝐦𝐚𝐢𝐧𝐞 𝐈𝐀
Asociația La Blouse Roumaine IA a fost fondată în 2016 pentru a sprijini eforturile comunității online La Blouse Roumaine de a promova, proteja și valoriza IA, cămașa, portul și textilele tradiționale românești, în context universal și contemporan.
În 2013, comunitatea La Blouse Roumaine a inițiat Ziua Universală a Iei, pe 24 iunie, odată cu sărbătoarea Sânzienelor și a Sfântului Ioan de vară, conectând români de pe 6 continente, 50 de țări și peste 100 de localități în jurul iei și patrimoniului cultural. În 2017, Asociația a demarat campania internațională Give Credit ce militează pentru recunoașterea originii culturale și promovarea cooperării etice și sustenabile între artizani și industriile creative globale.
Misiunea Asociației La Blouse Roumaine IA este de contribui la dezvoltarea și progresul comunităților românești din țară și din afara granițelor, prin prezervarea patrimoniului cultural, revalorizarea cunoașterii tradiționale și stimularea creativității locale și a design-ului cultural.
Citește în continuare Bookfest 2024: Lansarea cărții „O nouă victimă a modei” de Ovidiu Buta.