Mara Popa a reușit să transforme moda într-o formă de artă profundă și personală. Din pasiunea pentru modă, ea a ales să-și facă propriul ei brand de haine, numit SCARS. Vom descoperi cum fascinația ei pentru modă a început încă din copilărie, cum a evoluat brandul SCARS și cum fiecare colecție transmite mesaje emoționale și puternice despre cicatricile noastre, fie ele vizibile sau ascunse.
Când a început fascinația ta pentru modă?
Fascinația pentru modă a apărut din copilărie, când confecționam haine pentru păpușile mele. Ulterior, când a venit momentul să aleg o direcție pentru viitorul meu, mi-am dat seama că moda este mai mult decât o simplă pasiune – este forma mea de exprimare autentică și arta prin care pot să-mi transpun gândurile și sentimentele în cel mai profund mod posibil. De când eram mică visam ca într-o zi să devin creator de modă, și cred că nu există ceva mai frumos decât să îți trăiești visul din copilărie.
Ce te definește ca designer? Cum ai descrie felul în care te exprimi din punct de
vedere creativ?
Emoția mă definește cel mai bine. Reușesc să o transpun în creațiile mele și să o transmit oamenilor prin conceptele pe care le abordez și prin metaforele vizuale pe care le integrez în design. Emoția este cea care dă putere unei povești, iar eu vreau să creez mai mult decât haine. Pentru mine, moda este o artă, iar arta este menită să ofere trăiri profunde și autentice oamenilor.
Din punct de vedere estetic, semnătura mea se definește prin aplicațiile și accesoriile pe care le realizez manual, precum broșe insecte, flori sau materialități realizate prin diferite tehnici de manipulare creativă și siluete dramatice.
Cum s-a conturat apariția brandului?
SCARS s-a conturat odată cu apariția primei colecții și fiind la început de drum, s-a modelat treptat, fiind un loc unde pasiunea mea pentru modă, pictură, sculptură și inovație. Colecția omonimă de debut, SCARS 2022, a fost un omagiu adus cicatricilor, fiind inspirată de povestea propriei cicatrici rezultată în urma unei operații pe cord deschis. Aceasta a evidențiat frumusețea și putera cicatricilor noastre, fie că sunt întipărite pe suprafața pielii sau ascunse adânc în suflet.
Cea de a doua colecție a vorbit despre cicatricile sufletești și a adus laitmotivul brandului și anume, insectele, inspirate de insectarele copilăriei. Astfel, consider că primele colecții au construit viziunea și estetica definitorie SCARS: la nivel conceptual, înnobilarea cicatricilor în toate formele lor, pe care cu toții le avem și trebuie să le îmbrățișăm, iar la nivel de design prin linii feminine, talii accentuate, umeri exagerați și suprafețe texturate, completate de aplicații și accesorii realizate manual.
Ce îți dorești să comunici prin estetica aleasă și prin valorile care stau la baza activității tale?
SCARS se evidențiază prin produse couture one-of-a-kind. Liniile feminine și siluetele dramatice, împreună cu elementele decorative lucrate manual, descriu universul meu creativ într-o estetică atemporală și rafinată. Fiecare piesă are o poveste și vreau ca cea care o poartă, să exprime rafinamentul, sensibilitatea și forța creațiilor mele.
Calitatea materialelor și a execuției sunt esențiale pentru mine, iar SCARS nu se conformează tendințelor. Aceste aspecete fac ca piesele realizate să se alinieze principiilor de sustenabilitate, pe care cu toții ar trebui să le luăm în considerare când alegem o piesă pe termen lung.
Care este profilul clientului care se regăsește în aceste propuneri?
Întrucât SCARS se situează în sfera artei purtabile, profilul clientului care se regăsește în aceste propuneri, este exclusivist și de nișă, interesat de produse de înaltă calitate și design unic. Acești clienți sunt dispuși să investească în piese care transcend moda obișnuită și să-și exprime individualitatea prin îmbrăcăminte. Sunt persoane cărora le place să se evidențieze prin alegerile lor vestimentare. Clienta SCARS este o iubitoare de artă și frumos, care apreciază expresia feminității și unicitatea prin îmbrăcăminte. Ea caută piese de nișă, care să-i reflecte personalitatea și să-i ofere o apariție distinctivă și memorabilă.
Ce te inspiră și te motivează atunci când creezi? Realizezi noi articole sau întregi colecții?
Atunci când creez, sunt inspirată de tot ceea ce trăiesc și mă înconjoară. Fie că este vorba despre evenimente importante din viața mea, amntiri, surse de inspirație vizuală sau chiar o culoare în sine (precum negrul în noua mea colecție), eu transform totul prin prisma sufletului meu și le transpun în creații vestimentare. În spatele fiecărei colecții stau numeroase caiete de schițe, referințe și research, totul codificat în metafore vizuale, care alcătuiesc tabloul complet.
Ceea ce mă motivează este dorința de a mă autodepăși de fiecare dată. În fiecare colecție, încerc să aduc ceva inovativ, să ating un nivel mai mare de complexitate și cunoștințe și să mă provoc în același timp pe mine însămi.
De la design la materiale și producție, cum se manifestă sustenabilitatea în aceste proiecte?
Sustenabilitatea este un element central în toate proiectele mele, acordându-i o atenție deosebită. Consider că este imperativ să facem acest lucru o prioritate, atât în rândul designerilor, cât și în rândul consumatorilor.
În ceea ce privește materialele, sunt mereu atentă să folosesc fibre naturale de înaltă calitate, iar pentru noua mea colecție, am optat exclusiv pentru materiale premium provenite din surplusuri de producție/deadstocks.
Producția la scară mică a pieselor unice se desfășoară în mici ateliere, cu profesioniști pe partea de tipare și croitorie. Articolele sunt finisate cu cusături manuale și o atenție deosebită pentru detalii. Aceste aspecte duc la costuri de producție ridicate, dar și la o calitate superioară a produselor. Mai mult decât atât, prin adoptarea unei estetici atemporale în colecțiile mele, care nu sunt aliniate tendințelor, consider că întregul proces devine sustenabil.
Cum a fost până acum parcursul tău în domeniul designului vestimentar (cu lecții, reușite și provocări)? Ce ai învățat mai important în acești ani?
Parcursul meu în domeniul modei a fost unul foarte frumos, atât cu experiențe minunate, dar și cu provocări din care am învățat multe lecții importante. Fiecare obstacol depășit și fiecare greșeală transformată într-o lecție de viață, m-au ajutat să cresc și să mă dezvolt. Nu mi-aș putea imagina să fac altceva decât modă și sunt pregătită să depășesc orice provocare și să mă bucur de fiecare oportunitate și reușită, alături de oamenii dragi care mă susțin.
Am învățat multe lucruri în acești ani. Unul dintre cele mai importante ar fi acela că dacă muncești cu pasiune, viața îți aduce în cale oameni minunați, care devin o parte esențială în povestea și drumul tău. În acest domeniu nu putem face totul singuri și avem nevoie de persoane care cred în noi și ne ajută să construim ceea ce dorim. Eu am avut parte de aceste întâlniri pentru care sunt foarte recunoscătoare. De la oameni dragi care cred în mine și mă susțin, profesori minunați care și-au pus amprenta asupra viitorului meu, profesioniști din industrie care m-au încurajat și mi-au oferit șansa de a crește, la doi oameni minunați, Bruno și Cristina, pe care i-am întâlnit recent și care m-au ajutat să aduc la viață noua mea colecție la un nivel la care puteam doar să visez.
Care este susținerea de care au nevoie creatorii români ca să-și continue povestea? Să le amintim cititorilor de ce să aleagă să poarte designeri români.
Pentru a-și continua povestea, creatorii români au nevoie în primul rând de susținerea comunității locale, prin expunere și prin achiziționarea articolelor create. Este important să le reamintim oamenilor că piesele noastre se diferențiază prin calitatea și atenția la detalii, față de produsele fabricate în masă și să subliniem faptul că procesul de producție al pieselor noastre implică costuri mai ridicate, iar prețul final reflectă calitatea și autenticitatea acestora.
Prin achiziționarea unui produs de la un creator român, fiecare persoană contribuie la sprijinirea visului și continuarea poveștii noastre. Îndrăznesc să visez la un viitor apropiat în care oamenii vor opta pentru slow fashion din ce în ce mai mult, iar designerii români se vor număra printre alegerile prioritare.
La ce lucrezi acum? Câteva detalii din culisele celei mai recente colecții (Concept/ inspirație/ design process/ tehnici/ croieli/ texturi)
Acum lucrez la colecția de disertație de la Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca, aceasta reprezentând o incursiune în universul atemporal al eleganței, în care negrul devine nu doar o culoare, ci un mod de comunicare. Inspirată de natura fragilă a fluturelui de mătase, a cărui existență este sacrificată în numele mătăsii naturale, colecția este un omagiu adus acestui simbol al efemerității.
Pentru mine, negrul este o modalitate de a transmite emoții profunde și de a contesta normele convenționale, este o forță expresivă a sinelui. Am asociat această culoare cu universul insectelor, prin coconul de mătase. Acesta reprezintă locul unde un destin este întrerupt, devenind un simbol tulburător al frumuseții efemere și al sacrificiului.
Silueta O domină spectrul volumelor, sugerând astfel forma coconului de mătase, iar la nivel de materialitate și cromatic, se desfășoară un dialog între lumini și umbre, generat de suprafețele tactile realizate prin diferite tehnici de manipulare a materialelor.
Piesa mea favorită din colecție este o jachetă pe care am aplicat peste 1000 de coconi pe care i-am realizat prin împâslirea lânii naturale, iar mama mea i-a cusut manual, așadar atât valoarea produsului în sine, cât și valoarea sentimentală este una foarte mare.
Această colecție mă definește în totalitate și reușește să exprime tot ceea ce nu pot pune în cuvinte, este încununarea dăruirii mele din acești ani și simbolul pasiunii mele pentru modă.
Ce îți dorești pentru viitorul tău în modă? Cum plănuiești să continui această poveste?
Am foarte multe visuri în ceea ce privește viitorul meu în modă, dar în același timp încerc să abordez lucrurile pas cu pas și să savurez fiecare etapă a călătoriei mele, pentru că și începuturile sunt frumoase. Îndrăznesc să visez ca într-o zi să am propriul meu atelier, un showroom, să particip la prezentări de modă internaționale, iar creațiile mele să devină modul meu de a trăi. Dar până atunci, înainte de aceste obiective mari, planul meu este să continui să învăț și să acumulez cât mai multă experiență posibilă.
Esențial este să rămân fidelă viziunii mele și să îmi urmez pasiunea în fiecare decizie pe care o iau în continuarea acestei povești. Așadar, voi continua să muncesc din greu pentru a crea colecții care să le depășească pe cele precedente și să mă bucur de fiecare reușită mică pe care o obțin. Îmi doresc ca SCARS să devină recunoscut și apreciat pentru valorile pe care le promovează și pentru mesajul său profund, un brand care să ajungă la inimile oamenilor.
Citește mai departe și Diana Angelescu: „Părțile cele mai grele din această lume le constituie refuzurile, nedreptățile și ideile precum că noi, ca manechine pe set, nu avem nevoi sau sentimente.”