Este aproape imposibil să nu fi auzit termenul de „haute couture” și să nu îți vină în minte podiumuri de modă ce străbat Parisul sau colecții de un rafinament desăvârșit. Când ne gândim la „haute couture” poate asociem acest termen cu nume sonore precum Pierre Cardin, Jean Paul Gaultier, Dior, Chanel, Giambattista Valli sau chiar cu faimoasa Săptămână a Modei de la Paris. Deși „couture” evocă toate aceste aspecte și personalități, semnificația acestui cuvânt e mult mai complexă de atât.

Cuvântul „haute” în franceză înseamnă „înalt”, iar „couture” semnifică „confecție” sau „cusătură”. Așadar, termenul acesta este esențial în lumea modei și se referă la practica de a crea comenzi de îmbrăcăminte foarte specifice pentru clienți, după specificațiile acestora. Piesele haute couture sunt cele mai frumoase și delicate piese pe care le poate crea un designer vreodată pentru podiumul de la Paris, până la Săptămâna Modei din New York.

Charles Frederick Worth, cunoscut drept „părintele haute couture” a deschis casa sa de modă în Paris la sfârșitul anilor 1850, marcând astfel o transformare radicală în lumea designului.
Zece ani mai târziu, în 1868, a fost înființată Le Chambre Syndicale de la Haute Couture, responsabilă de stabilirea liniilor directoare pentru croitori.
Pentru ca o casă de modă să obțină titlul de „haute couture”, există o serie complexă de cerințe de îndeplinit. În primul rând, casa de modă trebuie să aibă sediul în Franța, deoarece această denumire este protejată de legislația franceză.

Aceasta se realizează prin intermediul Le Chambre Syndicale de la Haute Couture, care în 1908 a devenit Federation de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), și apără designerii împotriva încălcărilor de drepturi de autor și a pirateriei, stabilind standardele pentru ceea ce înseamnă cu adevărat haute couture în universul modei. Casa de modă trebuie, de altfel, să aibă o echipă talentată de meșteșugari și resurse financiare considerabile.

Pentru a menține acest statut, este esențial ca designerii să prezinte cel puțin 50 de modele originale, inclusiv look-uri de zi și de seară, în fiecare ianuarie și iulie a fiecărui an. Deși provocările sunt mari, mulți designeri parizieni au dedicat întreaga lor carieră acestei arte.

Aceste prezentări de modă au loc la Paris, fiind organizate pe un program distinct față de colecțiile pret-a-porter. Brandurile continuă, totuși, să invite un public select, compus din editori, influenceri și clienți. Evenimentul stârnește discuții online despre colecții, incluzând momente importante în care marile case de modă prezintă piese foarte deosebite.

Clienții pot lua legătura cu mărcile pentru a comanda articole, iar unele dintre acestea sunt purtate de celebrități pe covorul roșu, pe care le-am putea observa la evenimente precum Met Gala, Festivalul de Film de la Cannes sau la diverse ceremonii de decernare a premiilor, în timp ce alte creații sunt destinate clienților privați.
Citește mai departe și Kim Jones redefinește concepția de masculinitate în colecția Dior pentru toamnă/iarnă 2025