Home Editorials Romanian Designers Young Designers: Ferencz Borbala

Young Designers: Ferencz Borbala

9 min read

Designerii care propun creații noi și interesante din bucăți de materiale rămase în urma realizării altor produse sau din transformarea unor piese existente ne deschid ochii la noi posibilități de a aborda moda. Ferencz Borbala este unul dintre tinerii designeri care împărtășesc această nouă viziune și care creează colecții de haine upcycled și bijuterii din plastic reciclat. Consumul nesăbuit de materii prime este out, iar scopul este o industrie a modei responsabilă și chiar mai creativă.

ferencz borbala
Foto: Oltin Dogaru, Model: Virginia Usiku, Fashion Editorial pentru Revista FPM (nr 6, iarnă 2018-2019)
Cine este Ferencz Borbala?

Sunt un designer din Cluj Napoca și caut soluții sustenabile aplicabile în designul vestimentar și bijuterii contemporane. Mi-am început studiile la Liceul Vocațional de Artă din Târgu-Mureș. Mereu eram interesată de tot ce este decorativ, colorat. Recent am terminat programul de master la Universitatea de Arta si Design Cluj-Napoca. Am beneficiat și de burse Erasmus, am făcut mai multe internshipuri în Ungaria și Finlanda, care mi-au permis să arunc o privire în culisele industriei de modă.

Ce ne poți spune despre colecțiile tale?

În majoritate sunt colecții mai neobișnuite pentru bărbați. Încerc să reintroduc piese nemaivăzute de câteva secole în garderoba masculină: fuste, rochii, pantofi cu tocuri, cercei lungi etc. (care în secolele 16-17 erau absolut uzuale).

Cum îți alegi temele? Ce te inspiră?

Inspirația poate să vină de oriunde, din conflicte sociale, experiențe personale, filme sau cultura pop etc. Ele devin haine după un proces destul de lung, dar de obicei inspirația se poate citi și pe produsul final. Încerc să fiu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în lumea modei din revistele, site-urile de specialitate. Consumerismul, supraproducerea, feminismul sunt dilemele actuale ale societății. „Regulile” modei s-au schimbat, mulți designeri caută noi posibilități, elemente ready made, upcycling. Haine făcute din fâșii rămase la confecționare nu sunt rare deloc. Gunoiul devine o nouă materie primă, pe care fiecare în felul lui încearcă să-l transforme în ceva nou și spectaculos.

Care sunt persoanele pe care le admiri și care te-au influențat?

Cred că cea mai mare influență în viața mea este mama mea. Pe plan mai profesional mă consider norocoasă că la universitate am avut ocazia să fiu coordonată de Lucian Broscațean. Dar din liceu am avut profesori excepționali, ca doamna Csíky Ágnes.

Cum l-ai descrie pe cel/cea care îți poartă creațiile, așa cum o percepi tu?

Bărbați de orice vârsta, care gândesc altfel despre masculinitate. Bărbatul contemporan care nu mai trebuie să dovedească masculinitatea cu haine plictisitoare, ci este deschis și creativ și își exprimă personalitatea prin orice metodă posibilă (îmbrăcăminte, machiaj, accesorii etc.). După lansarea colecției am observat că și femeile au fost interesate de colecție.

Dacă ar fi să alegi un brand cu care să lucrezi, care ar fi acesta?

Ar fi mai multe branduri cu care aș fi onorată să lucrez. Maison Margiela e un pic mai special, fiind prinre primele care a introdus upcycling-ul în high fashion. Sau Stella McCartney, care pune un accent pe sustenabilitate.

Ce designeri internaționali îți plac, cine te inspiră?

Raf Simons, Marc Jacobs, Christopher Kane, Matty Bovan, Stella Mccartney, Rushemy Botter, Marine Serre, John Galliano.

Dacă ai avea puterea să faci asta, ce ai schimba în industria modei?

Homofobia. Bărbaților le este frică să se îmbrace extravagant, pentru a nu fi etichetați gay. Din acest motiv, în România, dar și în alte țări e foarte mică piața pentru moda masculină.

Cu ce probleme se confruntă un tânăr designer la început de drum?

Lipsa de resurse. Investiția inițială pentru a dota un atelier este foarte mare. Și trebuie să sincronizăm ideile noastre cu realitatea. Ne ia un pic de timp, dar lucrez la ea.

Cum primește publicul creațiile tale?

Surprinzător de bine. Aveam un concept despre care vroiam să vorbesc, pe care să-l exprim în colecția mea și m-am concentrat doar la asta. Dar am primit foarte multe feed-back-uri pozitive, chiar și de la persoane de la care nu mă așteptam. Sper că am reușit să transmit un mesaj, pe care fiecare poate să îl interpreteze în felul lui unic.

Când vine vorba de procesul de creație, urmezi propria inspirație sau ții cont și de tendințele sezonului respectiv?

Și-și. Cele două nu pot fi separate în capul meu.

Ce ne mai pregătești?

Momentan lucrez cu un grup de cercetare în Olanda, Precious Plastic. Căutăm soluții pentru reciclarea plasticului. În domeniul modei, în decembrie am avut o prezentare în cadrul concursului Arts of Fashion în San Francisco. Pe termen lung, mi-aș dori să continui ce am început, deci noile colecții cu bijuterii din plastic reciclat și haine upcycled are on their way.

Vivienne Westwood este poate cel mai vocal designer, susținător al importanței unui consum responsabil de resurse în industria modei. Descoperă colecția sa pentru primăvară/vară 2019, al cărei mesaj central „Buy less. dress up!”.

Load More Related Articles
Load More By Roxana Galescu
Load More In Romanian Designers

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Check Also

Focus on Romanian Designers: prezentare de modă și lansarea ediției de vară Fashion Premium Magazine

Fashion Premium Magazine continuă promovarea designerilor români și a creativității autoht…