Home Interview Lana Dumitru, artistul care a reinventat folclorul prin print digital

Lana Dumitru, artistul care a reinventat folclorul prin print digital

14 min read

 La 27 de ani, cu un spirit liber și creativ, tânăra artistă, Lana Dumitru, reușește să se facă cunoscută peste hotare printr-o bucată din covorul bunicii ei, purtată astăzi de oameni din toată lumea. Tot ea, este cea care a inventat Rochia Facebook sau colecția inspirată de pe crucile viu colorate a cimitirului de la Săpânța, creații care au facut-o celebră înainte de terminarea facultății. După asemenea realizări, un lucru este cert, Lana știe să trăiască românește și nu numai atât, îi învață și pe alții.

Lana Dumitru

Cum te-ai defini dacă stai să te gândești la copilaria ta?

În copilărie eram extrem de curioasă și încăpățanată. Îmi amintesc că la 6 ani  voiam să mă îmbrac și să îmi aleg singură hainele, să asortez șosetele cu tricoul și să fac tot felul de experimente. 

În afară de modă, ce alte pasiuni mai ai?   

Îmi place tot ce ține de arta vizuală, motiv pentu care îmi fac singură imprimeurile, campaniile, grafica și promovarea brandului meu. Mă simt atrasă de creație, în general, iar asta explică și existența cărților de poezie pe care le-am scris. Iar călătoriile reprezintă o pasiune, de asemenea, care vine tot din curiozitatea de care  vă povesteam mai devreme.

Dacă ar fi să punctezi 3 momente cruciale din evoluția brandului tău, care ar fi acelea?

Un prim moment a fost când am realizat că am un brand fără să îmi fi propus. Și mă refer aici la momentul acela când presa scrie despre faptul că ai „inventat” rochia Facebook, sau când te întreabă lumea de unde poate cumpăra „rochia Etno”,  deși eu eram în facultate și ambele haine menționate erau doar parte din colecția de final de an, pe care am avut-o ca temă. Un al doilea moment a fost câștigarea concursului de creativitate Puma și lansarea ediției limitate Lana pentru Puma „T7 Etno Shake”- o jachetă clasica Puma cu imprimeul meu, inspirat dintr-un covor românesc. Cu toate astea, consider că prezentul este momentul crucial pentru că de acesta depinde viitorul brandului.

Lana Dumitru

Ai terminat doctoratul în Londra și ți s-a propus să te angajezi la Mary Katrantzou, de ce ai refuzat această ofetă?

Am facut parte din echipa de creatori Mary Katrantzou timp de 6 luni, acesta a fost stagiul meu de doctorat, ocazie cu care am învățat foarte multe, dar mi-am și dat seama, totodată, că aș putea continua să folosesc puterea mea creativa pentru a fi propriul meu angajat.

Cum văd străinii creațiile tale?

Le văd doar online și cred că le văd bine având în vedere că ei sunt primii care cumpară colecțiile noi.  Hainele mele, deși au influențe românești, se vând mai bine oriunde altundeva decât în România.

Te-ai gandit vreodată că brandul tău va avea atâta succes?

Nu îmi dau seama cât succes am și cum se masoară el, întrucât vând predominant online și nu mă întâlnesc niciodată cu clienții mei sau cu lumea care mă admiră. Fiind și foarte mult plecată din țară recunosc ca m-au impresionat acele momente în care m-au oprit oameni necunoscuți pe stradă. Sau un alt moment a fost spre exemplu, când mă întorceam din Londra și încercam să plătesc ceva cu cardul la un bar, iar cei de acolo mi-au spus că nu se poate, iar în urmatorul moment a venit la mine un grup de oameni necunoscuți care mi-au zis „Tu ești Lana! Da-ne voie să iți plătim noi, faci destul de multe lucruri pentru România”. Recunosc, m-am întrebat de unde știu ei asta, iar acum  mă gândesc că e posibil să fie legat de acest „succes” de care mentionezi.

Lana Dumitru

Ce te inspiră în creațiile pe care le faci?

Totul mă inspiră, sunt foarte spontană și nu stau foarte mult pe gânduri. Ori de câte ori am o idee pe care țin să o împărtășesc, fac o creație sau colaborez cu câte cineva. Tocmai din acest motiv nu cred în sezoane ale modei, în colecții toamnă/iarnă sau primavară/vară, în „ce se poartă” ci doar în colecții care au ceva de transmis, care scot în evidență ceva într-un anumit moment și care sunt trendless sper eu. 

Cum ai descrie femeia care îți poartă creațiile?

Nu știu nici eu pentru că nu mă întâlnesc cu oamenii care îmi poartă creațiile, am avut ocazia să îi văd de cateva ori pe stradă și la evenimente, dar nu îi cunoșteam. Cred că trebuie să ai măcar o mică doză de umor ca să le poți purta. Și cu siguranță știm cum arată femeia dupa ce poartă creațiile, lucru ce se poate vedea din pozele pe care le primim, de aceea și „sloganul” nostru : „Wearing Lana keeps you happy!”

Dacă ar fi să alegi o piesa vestimentară preferată din toate colecțiile tale, care ar fi aceea?

Piesa vestimentară preferată este întotdeauna cea din gând, cea care nu a fost creată încă. Dar acum pot împărtași cu voi cateva poze cu creațiile preferate din cea mai noua colecție a mea, „Happy Națion” care se va găsi pe www.Shop.Lanadumitru.com

Lana Dumitru

Ce ne poți spune despre ultima ta colecție?

Happy Națion este o colecție sport cuture, cu elemente inovative ale ultimei tehnologii (haine printate digital și tăiate cu laserul) îmbinate cu tehnici hand-made cu ar fi măștile populare românești reinterpretate și itemuri haute couture, lucrate manual. Această nouă colecție tratează relația complicată, de love-hate, cu trecutul național și memoria personală. Cu alte cuvinte, s-a încercat transformarea celor mai vechi forme artistice de expresie a emațiilor primare și mă refer aici la măștile populare ritualice din tradițiile pre-române, în măștile digitale contemporane –emoji-urile –la recuperarea kitsch-ului domestic tipic apartamentelor românești din anii 80, în care televizorul trona imperial pe macrameu. De asemenea, carpeta esențială din gospodăria tăranului român am reambalat-o într-un climax al relaxării ca salopetă, așa cum gluma istorică  absurdă a comunismului românesc sugerată de remixul iconicei steme a Republicii Socialiste România, a ajuns un râsu-plânsu digital.

Ce ne mai pregătești?

În afară de lansarea acestei noi colecții care a fost prezentată la Strasbourg Fashion Week și Dubai, lucrez la cel mai important proiect al meu, încă secret. Însă vă pot dezvalui faptul că este vorba de un brand foarte, foarte cunoscut și este ceva ce nu am mai facut până acum, un proiect la care lucrez de un an și jumatate, bazat pe inovație și noi tehnici digitale.

 

 

Load More Related Articles
Load More By Cristina Bursuc
Load More In Interview

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also

Dr. Emanuel Anti: Frumusetea absoluta, de la estetica la functionalitate

 In ultima vreme, tot mai multe persoane apeleaza la numeroase interventii chirurgicale, f…